  • 1. Data: 2014-10-01 22:01:26
    Temat: jednososbowa DG i skakanie przez progi...
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    Może coś podpowiecie, bo czytając w sieci nie mogę się połapać.
    Jest jednoosobowa DG, rozliczana na zasadach ogólnych, ale zaliczki
    płacone kwartalnie.

    No i w najbliższym kwartale zanosi się na przekroczenie I-go progu.
    I teraz - podobno (ale może źle zrozumiałem) - za okres rozliczeniowy, w
    którym następuje przekroczenie nadal płaci się 18%, dopiero za następny
    - 32%. Więc pierwsze pytanie - czy faktycznie tak jest, a jeśli tak -
    czy stosuje się do także do rozliczania kwartalnego ?

    Dodatkowo tutaj mamy taką sytuację, że zaraz na początki następnego roku
    zrobi się zmianę opodatkowania na liniowy. Czyli - nie będzie tego
    "następnego okresu". Czyli - wychodziłoby na to, że się faktycznie tego
    wyższego podatku nie zapłaci :)

    Jak to naprawdę jest ?

  • 2. Data: 2014-10-01 22:28:57
    Temat: Re: jednososbowa DG i skakanie przez progi...
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2014-10-01 o 22:01, sundayman pisze:

> [...]
    > - 32%. Więc pierwsze pytanie - czy faktycznie tak jest, a jeśli tak -
    > czy stosuje się do także do rozliczania kwartalnego ?

    Nie sprawdzałem, ale zaryzykuję, że tak.

> [...]
    > zrobi się zmianę opodatkowania na liniowy. Czyli - nie będzie tego
    > "następnego okresu". Czyli - wychodziłoby na to, że się faktycznie tego

    Nie płaci się większej zaliczki.
    Podatek jak najbardziej się płaci w rozliczeniu rocznym.

  • 3. Data: 2014-10-01 23:43:06
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 1 Oct 2014, sundayman wrote:

> [...]
    > w którym następuje przekroczenie nadal płaci się 18%, dopiero za następny -
    > 32%. Więc pierwsze pytanie - czy faktycznie tak jest,

    IMO dotyczy to wyłącznie rozliczania przez płatnika.
    Czyli kiedy przedsiębiorca rozlicza swojego pracownika, nie siebie.
    "Coś w tym stylu" może być również stosowane do rozliczania zaliczek
    z umów osobistych opodatkowanych bez pośrednictwa płatnika (ale
    wtedy w ogóle można "najniższą skalą").
    Dla pracownika jest to art.32 (link niżej).

    W sprawie DG rzuciłem z przezorności okiem do art.44 PDoOF,
    jest jak było:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,13,13,700,60
    098,20140801,art-31-44b-pobor-podatku-lub-zaliczek-n
    a-podatek-przez.html
    +++
    3g. Podatnicy, o których mowa w ust. 1 pkt 1, będšcy małymi podatnikami
    oraz podatnicy rozpoczynajšcy prowadzenie działalnoœci gospodarczej,
    o których mowa w art. 22k ust. 11, mogš wpłacać zaliczki kwartalne.
    Wysokoœć zaliczek, z zastrzeżeniem ust. 3h, ustala się w następujšcy sposób:
    1) obowišzek wpłacania zaliczki powstaje, poczynajšc od kwartału, w którym
    dochody przekroczyły kwotę powodujšcš obowišzek zapłacenia podatku;
    2) zaliczkę za ten kwartał stanowi podatek obliczony od dochodu według
    zasad okreœlonych w art. 26, 27 i 27b;

    3) zaliczkę za kolejne kwartały ustala się w wysokoœci różnicy pomiędzy
    podatkiem należnym od dochodu osišgniętego od poczštku roku a sumš
    zaliczek za poprzednie kwartały.
    ---

    > a jeśli tak - czy
    > stosuje się do także do rozliczania kwartalnego ?

    No już Ci te kwartalne skopiowałem :)
    Nie ma takiej "zasady", w przypadku DG liczy się po prostu *podatek*
    i kolejne różnice traktuje jak zaliczki.

    Optymista ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2014-10-01 23:44:03
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 1 Oct 2014, cef wrote:

    > Nie sprawdzałem, ale zaryzykuję, że tak.

    "tak" że stosuje się niższy próg do końca miesiąca czy "tak" że
    stosuje się kwartalnego? ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2014-10-02 01:03:05
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Optymista ;)

    też mi się to wydało zbyt piękne...

  • 6. Data: 2014-10-04 16:11:32
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2014-10-01 o 23:44, Gotfryd Smolik news pisze:

    > "tak" że stosuje się niższy próg do końca miesiąca czy "tak" że
    > stosuje się kwartalnego? ;)

    W pierwszej chwili pomyślałem: "A to nie na jedno wychodzi?"
    Ale potem przeczytałem, że dla płatnika czyjegoś "tak" a swojego "nie".
    Jakoś dziwnie nie zwróciłem uwagi - będąc pośrednio w temacie i płacąc
    tyle lat podatki za siebie, że płaci się zawsze zaliczkę za okres - tyle
    ile wyjdzie.