  • 1. Data: 2003-05-06 14:52:57
    Temat: ile może zabrac komornik
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    No własnie.. ile?

    Jest sobie pan który prowadził kiedys DG, nie szło mu, narobił długów i
    zlikwidował firmę. Teraz jeden z kontrahentów ściga go przez komornika.
    Pan ów pracuje na etacie i zarabi, powiedzmy, 1000zł netto.

    Ile może mu zabrac komornik? Na pewno połowę, ale czy połowe
    bezwarunkowo czy tez połowe, ale nie więcej niż nadwyzka ponad najniższe
    wynagrodzenie?

    Dochodzi jeszcze kwestia "brutto czy netto".
    KP mówi "po potrąceniu zaliczki na podatek dochodowy". Czy po potrąceniu
    ZUS też? Moim zdaniem też, ale tego nie ma literalnie w ustawie.

    Ogólnie - ile pracownikowi musi zostać po zajęciu komorniczym,
    zakładając że nie chodzi o zajęcia na świadczenia alimentacyjne?

    Radca prawny mówi że "połowe niezaleznie ile zarabia i ile zostanie" a
    sam komornik że "połowe, ale musi zostać nie mniej niz najniższe
    wynagrodzenie".

    Kto ma rację? Ja juz sie pogubiłam...

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 2. Data: 2003-05-07 02:17:48
    Temat: Re: ile może zabrac komornik
    Od: "Robert Kondraciuk" <m...@g...pl>

    Użytkownik "Maddy" napisał w wiadomości
> [...]

    > Radca prawny mówi że "połowe niezaleznie ile zarabia i ile zostanie" a
    > sam komornik że "połowe, ale musi zostać nie mniej niz najniższe

    Rację ma komornik, gdyż w przypadku egzekucji z wynagrodzenia za pracę
    może zabrać do 50% NETTO, z tym że musi zostawić kwotę wynagrodzenia
    wolną od potrąceń (określa ją RM w drodze rozporządzenia).

    Kwotą wolną od potrąceń dla pracowników zatrudnionych w pełnym wymiarze
    czasu pracy jest kwota minimalnego wynagrodzenia.

    Jeżeli idzie o ZUS to sprawę reguluje art 87 § 1 KP
    "Z wynagrodzenia za pracę - po odliczeniu składek na ubezpieczenia społeczne
    oraz zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych -
    podlegają potrąceniu tylko następujące należności(...)"

  • 3. Data: 2003-05-07 16:09:26
    Od: "KrzysztoF" <f...@b...usun.gnet.pl>

    Użytkownik "Robert Kondraciuk" <m...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:b99qct$kih$1@news.onet.pl...
> [...]
    > oraz zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych -
    > podlegają potrąceniu tylko następujące należności(...)"

    Moment...mam podobna syatuacje - mam pewne zobowiazania
    wobec ZUS'u. ZUS odbiera sobie co miesiac polowe mojej pensji netto.
    Wiec gdy zarobie przypuscmy 1200 pln netto zostawia mi 600 pln - robi to
    wiec slusznie czy nie ?

    Pozdrawiam
    KrzysztoF

  • 4. Data: 2003-05-08 06:46:57
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik KrzysztoF napisał:

> [...]
    > wobec ZUS'u. ZUS odbiera sobie co miesiac polowe mojej pensji netto.
    > Wiec gdy zarobie przypuscmy 1200 pln netto zostawia mi 600 pln - robi to

    Jeżeli pytasz czy zabiera tyle ile ma prawo, to owszem - netto od
    najnizszego wynagrodzenia to jakieś 588zł, więc jak zostaje Ci 600 to
    wszystko gra.

    Po dłuzszej analizie i zebraniu wszystkiego "do kupy" wychodzi że
    komornik może zabrać połowę tego co zarabiasz, ale w ostatecznym
    rozrachunku musi Ci zostać najnizsze wynagrodzenie netto w kieszeni.

    A więc jeżeli zarabiasz tylko najnizsze, to nic Ci nie zabierze, jeżeli
    więcej niz najnizsze ale mniej niz jego dwukrotnośc, to tylko nadwyżkę,
    jeżeli więcej niz dwukrotnośc najnizszego - zabierze dokładnie połowę
    tego co zarabiasz.
    Oczywiście pod warunkiem że zajęcie nie dotyczy alimentów.

    Jeżeli pytasz czy ma prawo zabrac, to juz tylko Ty jeden wiesz - my nie
    wiemy za co ZUS Cie ściga... :-)

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk