  • 1. Data: 2021-01-20 23:33:40
    Temat: ...i zabił go dowcip
    Od: Krystek <k...@u...pl>

    Jest sobie żartowniś, który dzwoni do kogoś, mówi mu coś co powoduje
    nagłe wzburzenie u rozmówcy, zawał i w końcu śmierć odbierającego
    telefon. Oczywiście ten żartowniś chciał tylko psikusa sprawić.

    I jest sobie drugi żartowniś, który tym razem wie, że jego rozmówca ma
    słabe zdrowie i nagłe wzburzenie może być dla niego niebezpieczne. Robi
    to samo co pierwszy żartowniś i kończy się to z takim samym skutkiem.

    Albo inny przykład. Bank/komornik dzwoni do delikwenta, coś mu mówi,
    delikwent zawał, śmierć, no martwy, news go zabił. A później się
    okazuje, że to pomyłka, że to nie do tego kolesia mieli zadzwonić.

    Może się wydarzyć? Pewnie może, chociaż być może niezbyt często. Czy
    gdzieś tu widać "nieumyślne spowodowanie" śmierci lub "umyślne
    spowodowanie", a może niczego takiego nie widać? W których paragrafach
    szukać podparcia "za" i "przeciw"?

    Krystian

  • 2. Data: 2021-01-21 00:28:55
    Temat: Re: ...i zabił go dowcip
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 20.01.2021 o 23:33, Krystek pisze:

> [...]
    > gdzieś tu widać "nieumyślne spowodowanie" śmierci lub "umyślne
    > spowodowanie", a może niczego takiego nie widać? W których paragrafach

    W teorii prawa jest coś takiego, jak "normalne następstwo działania".
    Powiedzmy, że ktoś zrobił bombę, a jej zapalnik podłączył do włącznika
    światła. Inna osoba nieświadoma tego wchodzi i odpala ładunek, w wyniku
    czego dochodzi do śmierci wielu osób (załóżmy, że sam naciskający przeżył).

    Czy Twoim zdaniem można mu postawić zarzut za spowodowanie nieumyślne
    śmierci tamtych? - nie. A konstruktor bomby? On przecież nie odpalił
    ładunku. Mógł być daleko od tego miejsca. Ale normalnym następstwem
    takiej instalacji jest śmierć człowieka i jemu zarzut można postawić.

    Ad rem, to normalnym następstwem niekorzystnej wiadomości, pomyłki itd.
    nie jest śmierć człowieka.

    --
    Robert Tomasik

  • 3. Data: 2021-01-21 02:12:07
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-01-20, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

> [...]
    > takiej instalacji jest śmierć człowieka i jemu zarzut można postawić.
    >
    > Ad rem, to normalnym następstwem niekorzystnej wiadomości, pomyłki itd.

    To pasuje do przykłądu z bankiem i pomyłką, ale już nie do sytuacji,
    gdzie ktoś robi komuś głupi dowcip celowo narażając na stres i
    wiedząc, że może się to dla niej skończyć źle. Normalnym następstwem
    narażania takiej osoby może być śmierć. W tym momencie istotnym pewnie
    będzie czy taki żartowniś miał tego świadomość.

    Normalnym następstwem zjedzenia orzeszków ziemnych nie jest śmierć, a
    jednak wiele osób umiera nawet po zjedzeniu ich malej ilości. Jeśli ktoś
    miał świadomość, że dana osoba jest w istotnytm stopniu uczulona na te
    orzeszki i coś w tym zakresie wywinął to raczej się nie wywinie MSZ.

    --
    Marcin

  • 4. Data: 2021-01-21 11:34:00
    Od: Krystek <k...@u...pl>

    On 21.01.2021 02:12, Marcin Debowski wrote:

> [...]
    > miał świadomość, że dana osoba jest w istotnytm stopniu uczulona na te
    > orzeszki i coś w tym zakresie wywinął to raczej się nie wywinie MSZ.

    Dzięki Panowie za odpowiedzi. Pytanie dodatkowe: czy poinformowanie
    jakiegoś podmiotu gospodarczego (w którym może dojść do przykładowej
    pomyłki) o złym stanie zdrowia i jego potencjalnych konsekwencjach oraz
    wystosowanie prośby o dokładne sprawdzenie, upewnienie się co do
    przekazywanej informacji potencjalnie "zawałowej" ( :) ) zanim zostanie
    przekazana, jest jakoś wiążące dla poinformowanego podmiotu? Czy może on
    taką prośbę olać i nic sobie z tego nie robić? Czy jednak powinien coś z
    tym zrobić i jakoś uwzględnić w działaniach/komunikacji?

    Krystian

  • 5. Data: 2021-01-21 12:05:24
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

> [...]
    > ładunku. Mógł być daleko od tego miejsca. Ale normalnym następstwem
    > takiej instalacji jest śmierć człowieka i jemu zarzut można postawić.

    Konstruktor bomby mógłby odpowiadać umyślnie.

    --
    Liwiusz

  • 6. Data: 2021-01-21 12:36:20
    Od: RadoslawF <r...@g...com>

    W dniu 2021-01-21 o 11:34, Krystek pisze:

> [...]
    > taką prośbę olać i nic sobie z tego nie robić? Czy jednak powinien coś z
    > tym zrobić i jakoś uwzględnić w działaniach/komunikacji?

    Co za podmiot?
    Bo jeśli przychodnia to lekarz weźmie to pod uwagę.
    Jeśli mechanik to nie musi, dla niego może być ważniejsze rzetelne
    poinformowania klienta o stanie jego auta niż babranie się w coś
    na czym się nie zna.

    Pozdrawiam

  • 7. Data: 2021-01-21 17:59:56
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

> [...]
    > miał świadomość, że dana osoba jest w istotnytm stopniu uczulona na te
    > orzeszki i coś w tym zakresie wywinął to raczej się nie wywinie MSZ.

    Zgadzam się z Tobą co do orzeszków. Ale jak chcesz dowieść, że idiota
    dzwoniący z dowcipem powinien przewidzieć, że adwersarz z nerwów na
    serce odpali? No może powiedzmy bardzo głupimi żartami w rodzaju
    informacji o czyjejś śmierci.

    --
    Robert Tomasik

  • 8. Data: 2021-01-21 18:23:18
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 21.01.2021 o 12:05, Liwiusz pisze:

    > Konstruktor bomby mógłby odpowiadać umyślnie.

    Zdecydowanie tak.

    --
    Robert Tomasik

  • 9. Data: 2021-01-23 03:58:30
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-01-21, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

> [...]
    > dzwoniący z dowcipem powinien przewidzieć, że adwersarz z nerwów na
    > serce odpali? No może powiedzmy bardzo głupimi żartami w rodzaju

    Zrobił jej już wcześniej dowcip po którym wylądowała w szpitalu z zawałem.

    --
    Marcin

  • 10. Data: 2021-01-23 12:50:03
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > Zrobił jej już wcześniej dowcip po którym wylądowała w szpitalu z zawałem.

    Ja się w każdym razike w praktyce z takim aktem oskarżenia nie spotkałem
    - co nie oznacza że nikt nigdy ...

    --
    Robert Tomasik