  • 1. Data: 2012-01-12 14:54:22
    Temat: byly jakies zmiany w odpowiedzialnosci udzialowcow w sp. z o.o. ?
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Ave!

    Jak obecnie wygląda odpowiedzialność udziałowców w sp. z o.o. za długi
    tej spółki? Nadal jest do wysokości wniesionego wkładu?

    I co jeśli udziałowcem w sp. z o.o. jest inna sp. z o.o. ?

    Ktoś mi coś wspominał, że już nie ma tego ograniczenia, co byłoby raczej
    dziwne... Coś się niedawno pozmieniało?

  • 2. Data: 2012-01-12 15:29:54
    Od: "Nixe" <n...@n...pl>

    Użytkownik "Andrzej Lawa" <a...@l...SPAM_PRECZ.com> napisał

    > Jak obecnie wygląda odpowiedzialność udziałowców w sp. z o.o. za długi
    > tej spółki? Nadal jest do wysokości wniesionego wkładu?

    Udziałowców? Odkąd pamiętam odpowiedzialność finansowa za zobowiązania leży
    po stronie spółki. Jeśli egzekucja nie przynosi efektu, to wówczas odpowiada
    zarząd. Ale
    udziałowcy? Udziałowiec spółki z o.o. nie odpowiada za zobowiązania spółki
    ani tym bardziej za zobowiązania innych udziałowców. Jego odpowiedzialność,
    i to jedynie w sensie ekonomicznym, ograniczona jest wyłącznie do wartości
    wnoszonej do spółki tytułem wkładu. Czyli innymi słowy nie chodzi o to, że
    udziałowiec "buli" za długi z własnych pieniędzy, a jedynie o to, że niejako
    traci swoje udziały na rzecz spłaty zobowiązań. Pewnie o to Ci chodziło.
    Jeśli tak, to pierwsze słyszę, by coś się zmieniło w tej kwestii.

    N.

  • 3. Data: 2012-01-12 16:11:15
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2012-01-12 16:29, Nixe pisze:

> [...]
    > spłaty zobowiązań. Pewnie o to Ci chodziło. Jeśli tak, to pierwsze
    > słyszę, by coś się zmieniło w tej kwestii.

    To się nie zmieniło, dobrze prawisz.

    --
    Liwiusz

  • 4. Data: 2012-01-12 17:48:44
    Od: spp <s...@g...pl>

    On 2012-01-12 17:11, Liwiusz wrote:

    > To się nie zmieniło, dobrze prawisz.

    Hmm, jakiś czas temu wspólnicy spółek z o.o. odpowiadali za długi
    podatkowe spółki, więc pozostaje stwiedzić iż Nixe i Ty młodzi jesteście
    ("odkąd pamiętam" , "nic się nie zmieniło") ... ;)

    A to tylko ok. 15 lat ...

    --
    spp

  • 5. Data: 2012-01-12 20:05:40
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 12.01.2012 16:29, Nixe pisze:

    > Udziałowców? Odkąd pamiętam odpowiedzialność finansowa za zobowiązania leży
    > po stronie spółki. Jeśli egzekucja nie przynosi efektu, to wówczas
    > odpowiada zarząd.

    OIDP dopiero w S.A. zarząd jest lepiej "kryty"....

    Czyli np. jeśli członek zarządu ma udziały w innej spółce (dla
    uproszczenia niech też będzie zoologiczna), to można zająć jego udziały
    w tejże spółce - ale już nie majątek tej drugiej spółki?

    > Ale udziałowcy? Udziałowiec spółki z o.o. nie odpowiada
    > za zobowiązania spółki ani tym bardziej za zobowiązania innych udziałowców.

    No właśnie też mi się tak wydawało, ale wolałem się upewnić, czy coś
    ostatnio nie zostało cichcem zmienione.

  • 6. Data: 2012-01-12 20:26:13
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 12.01.2012 18:48, spp pisze:

> [...]
    > podatkowe spółki, więc pozostaje stwiedzić iż Nixe i Ty młodzi jesteście
    > ("odkąd pamiętam" , "nic się nie zmieniło") ... ;)

    No to pytanie dodatkowe do weterana ;) Co oznacza "właściwy czas" w
    jakim trzeba zgłosić wniosek o ogłoszenie upadłości, dzięki czemu zarząd
    może się uwolnić od odpowiedzialności?

    Czy to zależy od widzimisię sądu, czy gdzieś może jest choć trochę
    sprecyzowane?

  • 7. Data: 2012-01-12 20:43:13
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2012-01-12 21:26, Andrzej Lawa pisze:

> [...]
    > może się uwolnić od odpowiedzialności?
    >
    > Czy to zależy od widzimisię sądu, czy gdzieś może jest choć trochę

    Poszukaj w ustawie prawo upadłościowe i naprawcze.

    art. 11
    1. Dłużnika uważa się za niewypłacalnego, jeżeli nie wykonuje swoich
    wymagalnych zobowiązań pieniężnych.

    2. Dłużnika będącego osobą prawną albo jednostką organizacyjną
    nieposiadającą osobowości prawnej, której odrębna ustawa przyznaje
    zdolność prawną, uważa się za niewypłacalnego także wtedy, gdy jego
    zobowiązania przekroczą wartość jego majątku, nawet wówczas, gdy na
    bieżąco te zobowiązania wykonuje.

    --
    Liwiusz

  • 8. Data: 2012-01-12 20:46:49
    Od: spp <s...@g...pl>

    On 2012-01-12 21:26, Andrzej Lawa wrote:

> [...]
    > może się uwolnić od odpowiedzialności?
    >
    > Czy to zależy od widzimisię sądu, czy gdzieś może jest choć trochę

    To było zawsze płynne. :(

    Dzisiaj to tak wygląda:

    Procedurę upadłości spółek reguluje w Polsce ustawa z dnia 28 lutego
    2003 r. - Prawo upadłościowe i naprawcze (Dz. U. Nr 60, poz. 535 z późn.
    zm.). Według przepisów z nim zawartych, w sytuacji gdy spółka prawa
    handlowego jest niewypłacalna powinna zostać ogłoszona jej upadłość.
    Wniosek do sądu o ogłoszenie upadłości zarząd spółki musi zgłosić w
    sytuacji gdy spółka zaprzestała całkowitego płacenia długów. Termin na
    zgłoszenie wniosku wynosi dwa tygodnie od zaistnienia zdarzenia, czyli
    od terminu płatności pierwszej faktury bądź innego zobowiązania spółki,
    której spółka nie dokonała z powodu niewystarczających środków. Sąd
    oceniając zasadność ogłoszenia upadlości spółki bierze pod uwagę trwały
    charakter utracenia płynności przez spółkę.

    Problem tkwi w interpretacji słowa 'trwały'. :(

    --
    spp

  • 9. Data: 2012-01-12 21:06:00
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 12.01.2012 21:43, Liwiusz pisze:

    [ciach]

    > 1. Dłużnika uważa się za niewypłacalnego, jeżeli nie wykonuje swoich
    > wymagalnych zobowiązań pieniężnych.

    Wiesz, interpretując to dosłownie jeśli omyłkowo nie zapłacisz jakiejś
    wymagalnej już faktury, to jesteś niewypłacalny ;)

    A chyba nie o to chodzi?

> [...]
    > zdolność prawną, uważa się za niewypłacalnego także wtedy, gdy jego
    > zobowiązania przekroczą wartość jego majątku, nawet wówczas, gdy na

    Ale czy majątkiem nie są też należności, jakie są winni inni dłużnicy
    temu dłużnikowi?

    I czy do majątku wlicza się np. linie kredytowe pozostające do dyspozycji?

  • 10. Data: 2012-01-12 21:13:25
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 12.01.2012 21:46, spp pisze:

> [...]
    > charakter utracenia płynności przez spółkę.
    >
    > Problem tkwi w interpretacji słowa 'trwały'. :(

    No właśnie... Wyobraźmy sobie spółkę, która przestała płacić, ale za to
    sama ma tony dłużników, z których może ściągnąć więcej nić potrzeba...
    tylko to trwa.