  • 1. Data: 2002-01-03 22:29:54
    Temat: Zwolnienie ze wzgl. ekonomicznych a nowy pracownik
    Od: Gamon' <r...@y...com>

    Czesc!

    Podobno, jesli dali mi wypowiedzenie ze wzgledow ekonomicznych, a teraz
    kogos zatrudniaja na moje miejsce, to moge zalozyc w sadzie pracy
    sprawe. Problem w tym, ze:
    1. nie wiem, z jakiego artykulu to jest (jesli faktycznie mozna),
    2. nie wiem, jakie w takich przypadkach sa szanse na wygrana (wole
    odszkodowanie, niz powrot na stanowisko pracy, ale od biedy i to drugie
    by moglo byc),
    3. czy jest ustaloby przepisami jakis okres, w ktorym nie moga kogos
    nowego na moje miejsce zatrudnic, jezeli zwolnili mnie wlasnie ze
    wzgledow ekonomicznych.

    Pozdrawiam,
    robal.

    PS. Najlepiej odp. na priva, bo mam bardzo utrudnione
    zciaganie news'oof.

  • 2. Data: 2002-01-04 10:08:36
    Od: "Wieslaw Wronowicz" <w...@p...com>

    Uzytkownik "Gamon'" <r...@y...com> napisal w wiadomosci
> [...]
    > 2. nie wiem, jakie w takich przypadkach sa szanse na wygrana (wole
    > odszkodowanie, niz powrot na stanowisko pracy, ale od biedy i to drugie

    Szanse na wygranie sa bardzo male.

    Wiesiek

  • 3. Data: 2002-01-04 10:48:07
    Od: "Przemyslaw Debski" <k...@a...com.pl>

> [...]
    > 3. czy jest ustaloby przepisami jakis okres, w ktorym nie moga kogos
    > nowego na moje miejsce zatrudnic, jezeli zwolnili mnie wlasnie ze

    Witam.
    Nie jestem prawnikiem, ale mialem niedawno doczynienia z taka sytuacja,
    poczytalem sobie wtedy cos nie cos na ten temat. Jesli zwolnienie jest ze
    wzgledów ekonomicznych to odbywa sie ono nie na podstawie kodeksu pracy
    tylko na podstawie ustawy (nie pamietam której, ale napewno sa tu tacy
    którzy wiedza i powiedza). W ustawie tej sa równiez okreslone zasady
    ponownego przyjmowania pracowników i o ile mnie pamiec nie myli to
    pierwszenstwo maja ci zwolnieni wczesniej.

    Pozdrawiam.
    P.D.

  • 4. Data: 2002-01-06 11:31:52
    Od: "Paweł" <p...@d...pl>

    Witam

    Umowa o pracę tak jak każda umowa może być w każdej chwili rozwiązana z
    zachowaniem okresu wypowiedzenia !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Kiedy w tym kraju ludzie zaczną myśleć normalnie !!!!!!!! Komunizm się
    skończył a roli państwa opiekuńczego nie można spychać na prywatnych
    pracodawców.
    To jest gospodarka wolnorynkowa w której ma żądzić prawo popytu i podaży.
    Pracownik ma rację bytu w firmie tylko wtedy jeżeli jego praca przynosi dla
    firmy zysk i ten zysk według pracodawcy jest adekwatny do kosztów jakie
    firma ponosi na utrzymanie pracownika.
    Pracodawca nie jest instytucją charytatywną. To jest jego firma i może sobie
    dobierać współpracowników według tylko sobie znanych kryteriów (głównie są
    to kryteria ekonomiczne) to jest jego sprawa. Jeżeli uzna, że ma jednego
    pracownika za dużo to go zwalnia i koniec kropka.
    A ty zacznij szukać nowej pracy, przemyśl sobie co możesz zrobić żebyś w
    nastepnej pracy w razie problemów pracodawcy nie ty poszedł w odstawkę a nie
    szukaj dziury w całym. Może warto się podszkolić, zdobyć nowe umiejętności,
    wykształcenie, żeby być dla nowego pracodawcy cennym nabytkiem, którego
    trudno będzie zastąpić. W pracy tak jak wszędzie wygrywają najlepsi. Jeżeli
    pracodawca uzna, że nie jesteś jego firmie przydatny lub twoje usługi za
    dużo kosztują (względy ekonomiczne) lub po prostu nie może się z tobą
    dogadać rozwiązuje z tobą umowę o pracę z zachowaniem określonych w kodeksie
    pracy okresów wypowiedzenia. Przede wszystkim muszą sie tu liczyć interesy
    firmy.
    Jedyną podstawą wniesienia (wygrania) sprawy do sądu pracy jest np.
    niezachowanie terminów wypowiedzenia, niewypłacenie należnego wynagrodzenia
    itd., czyli niedopełnienie obowiązków wynikających z kodeksu. Nie to, że
    jakiegoś jaśnie pana po prostu zwolniono z pracy, gdyż to jest prawo
    pracodawcy i żadnego pracodawcy nie można zobowiązywać do niańczenia kogoś
    do emerytury. Nie na tym polega umowa o pracę. A jeżeli komuś taki układ nie
    pasuje lub go nie rozumie to znam doskonałe lekarstwo - niech założy własną
    firmę, powalczy trochę o jej przetrwanie na rynku i zobaczymy czy będzie
    wtedy skłonny niańczyć "bezużytecznych" dla niego pracowników.

    Pozdrawiam
    Paweł Puch
    prawnik
    doradca ds. nieruchomości

  • 5. Data: 2002-01-06 13:35:06
    Od: "misman" <m...@r...NIESPAM.pl>

    > Umowa o pracę tak jak każda umowa może być w każdej chwili rozwiązana
    > zachowaniem okresu wypowiedzenia !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    >
    > Kiedy w tym kraju ludzie zaczną myśleć normalnie !!!!!!!! Komunizm się

    Yepp, zgadzam sie z szanownym przedmowca, ale po co te emocje ? po co
    tak krzyczec... ? CI, co nie sa odporni na "NOWE" - zrozumieli, reszcie
    to i krzyk nie pomoze.. trzeba czekac na mlodsze pokolenie, ktore chce
    byc na tzw. "TOP'ie" :o> .
    Z drugiej zas strony, konstruktywnie patrzac : nie dajmy sie zwariowac w
    tym dazeniu do doskonalosci, bo sie zupelnie w japonczykow
    pozamieniamy.. a gdzie czas na piwo ? na znajomych ? na kawalek jakiegos
    hobby ? a moze jakis sporcik bysmy pouprawiali ? ze o jakims seksie np.
    nie wspomne.. ? Ile to szanownych malzonek uskarza sie, ze ich facet
    przychodzi sterany robota, bo szef, bo projekt, bo klienci, bo zlecenia,
    bo cos tam, i nie ma juz sily i ochoty na nic... Szczerze mowiac, ja to
    przerobilem kilka lat temu, i zony nie mialem (!), wiec tym bardziej
    powinno mi bylo sie chciec, nie ? :o] . Teraz jestem o kilka lat starszy
    (i mam nadzieje madrzejszy, ale to moje subiektywne odczucie ofkors
    :o] ) i widze, ze to bylo zle. Czy moja praca ma byc moim hobby ?
    IMO wystarczy nie byc odpornym na wiedze, chciec ciagle poznawac nowe
    rzeczy, i nie dac sie wciagnac w wir pracy 24h/doba :o> Czasem trzeba,
    bo zlecenie, bo awaria, bo cos waznego, pilnego... Ale nie _ciagle_ ,
    jak sadze.. ?

    Pozdrawiam.

    P.S.
    Wlasciwie to w tym poscie nawiazalem zarowno do tematu
    "bezwartosciowych" pracownikow, jak i do postu znajdujacego sie troche
    wyzej, o podjeciu studiow i byciu na "topie". Nie podoba mi sie bierna
    postawa coponiektorych "poszukiwaczy" pracy, ktorzy wezma jakakolwiek,
    byleby byla lzejsza od lezenia i dobrze platna, ale zwolennikiem
    dobrowolnego narzucania sobie nieuzasadnionego "zapierdolu" tez nie
    jestem. No i jak to wszystko pogodzic.. ? :o]

  • 6. Data: 2002-01-06 23:13:53
    Od: Gamon' <r...@y...com>

    Chyba jest mi Cie zal.... Widac, ze jeezzce zycia nie zaznales. Nie
    zqawsze zawlaniany jest ten pracownik, ktory nie pracuje, jest
    nieefektywny itd. Jesli nie wiesz, to przyjmij do wiadomosic, ze w
    wiekszosci firm tocza sie rozne rozgrywki i najczesciej jesli juz
    zaczynaja sie zwolnienia, to leca po prostu ci, ktprzy nie potrfaili lub
    nie chceli wlazic w dupe zarzadowi! Co do podszkolenia sie, skonczenia
    studiow itp. mam to wszystko, a\mam spore doswiadczenie itd. i nie
    sprawa niedogadania sie z pracodwaca jest powodem zwolnienia, tylko
    fakt, ze ktos, kto wlasnie nie nadawla sie na stanowisko zaczal mieszac.
    A to, ze na mouje miejsce jednak kogos przyjeto znowu, siwadczy o tym,
    ze moja praca nie byla zbedna, a jedynie moja osoba przeszkadzala
    jakiejs miernocie. Nie ejstem jedynym takim przypadkeim - ani u mnie w
    firmie, ani wogole - jest to niestety dosc powszechne. Wi3c zanim
    zaczniesz sie wymadrzac, wytykac ludziom, ze uwazaja firme za nianke i
    caly ten stek moralow, to zastanow sie, czy faktycznie sprawy mialy sie
    tak, jak Tobie sie wydaje. A co do przetrwania na rynku w -rzypadku
    zalozenia wlasnej firmy - coz, u mnie ludzie, ktorzy zapiep---- jak
    dziekie osly mieliby prace, a wylatywaliby ci, ktorzy zamiast pracowac
    knuja intrygi majace na celu pozbycie sie ludzi lepezych, wydajniejszych
    i co najwazniejsze stale sie rozwijajacych.
    To tyle. Jesli nie miales ochoty odpowidac na zadane pytanie, to
    niepotrzbenie sobie odciski na palcach robiles, Panie DORADCO.

    Pozdrawiam,
    robal.

  • 7. Data: 2002-01-07 08:33:03
    Od: Wiesław Wronowicz <w...@p...com>

    Użytkownik "Paweł" <p...@d...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    dla
    > firmy zysk i ten zysk według pracodawcy jest adekwatny do kosztów jakie

    Człowieku, to co Ty piszesz to czysty "wilczy kapitalizm" w którym jest
    tylko jedno kryterium zysk. Świat kapitalistyczny odszedł od takich poglądów
    już 100 lat temu. Gdyby wszyscy mieli takie poglądy to niewolnictwo trwałoby
    do dzisiaj, a przecież wiadomo że wydajność feudalnego chłopa jest wyższa
    niż niewolnika, choć jego właściciel może go zabić jeżeli zauważy że pracuje
    niewydajnie (nie tylko zwolnić z pracy).;)

    Wiesiek

  • 8. Data: 2002-01-07 18:07:09
    Od: "Pawel" <p...@d...pl>

    Witam
    > Chyba jest mi Cie zal.... Widac, ze jeezzce zycia nie zaznales.
    Juz troche zaznalem i na bezrobociu tez posiedzialem ale nie mialem o to
    pretensji do calego swiata tak jak ludzie tacy jak ty, którzy uwazaja, ze
    kazdy pracodawca ma obowiazek ich zatrudniac, a jak ktos rozwiazuje z nimi
    umowe o prace to jest przestepca lub przynajmniej kapitalistycznym
    wyzyskiwaczem. Zamiast dziamac kazdemu jaki jestes biedny bo ktos cie wylal
    skup sie na szukaniu pracy.
    Denerwuja mnie osoby, które chca pozywac swojego pracodawce tylko dlatego,
    ze ich zwolnil. Mial do tego prawo nie majac zadnych powodów.

    Nie zawsze zawlaniany jest ten pracownik, ktory nie pracuje, jest
    nieefektywny itd. Jesli nie wiesz, to przyjmij do wiadomosic, ze w
    wiekszosci firm tocza sie rozne rozgrywki ........

    Doskonale o tym wiem jak wyglada atmosfera i praca w wielu firmach i nie
    uwazalem cie za zlego pracownika tylko za kogos kto nie rozumie realiów, w
    których sie porusza. Przetrwanie w pracy nie zawsze oznacza byc
    zdolniejszym, lepiej pracowac trzeba umiec sobie radzic w wielu sprawach
    takze rozpychajac sie lokciami. Jezeli tego nie umiesz to tak jak ci pisalem
    przegrywasz nie znaczy, ze jestes gorszy. I pogódz sie z tym, ze przegrasz z
    ludzmi którzy to umieja.

> [...]
    > knuja intrygi majace na celu pozbycie sie ludzi lepezych, wydajniejszych
    > i co najwazniejsze stale sie rozwijajacych.

    Jestes idealista. Spróbuj wlasnej dzialalnosci, moze bedziesz lepszy dla
    pracowników. Choc moge zalozyc sie, ze przy zwalnianiu nie bedziesz kierowal
    sie sprawiedliwoscia tylko wlasnym interesem tak jak twój szef. Gdyz punkt
    widzenia zalezy od punktu siedzenia.

    Pozdrawiam i zycze powodzenia w nowej mam nadzieje lepszej dla ciebie pracy.

    Pawel

  • 9. Data: 2002-01-07 18:34:37
    Od: "Przemysław Dębski" <k...@a...com.pl>

    Użytkownik "Paweł" <p...@d...pl> napisał w wiadomości
    [ciach]

    Jako że, nie wiedzieć czemu, odpisałeś pod moim postem więc ci odpowiem.
    Otóż jeżeli myślisz, że sprawy pomiędzy pracodawcą a pracownikiem reguluje
    jedynie kodeks pracy to jesteś w błędzie. Są przypadki w których nie ma
    zastosowania kodeks pracy. Takim przypadkiem jest właśnie "zwolnienie z
    przyczyn ekonomicznych". Przypadek taki reguluje odpowiednia ustawa, która
    nakłada w przypadku takiego zwolnienia pewne dodatkowe obowiązki na
    pracodawcę, które nie są nakładane w przypadku zwykłego zwolnienia tudzież
    wypowiedzenia umowy o pracę.

> [...]
    dla
    > firmy zysk i ten zysk według pracodawcy jest adekwatny do kosztów jakie

    Aha, znaczy się, człowiek nieważny, ważne ile da się z niego wycisnąć.
    Pamiętaj że każdy kij ma dwa końce. Osoba pracująca w takim zakładzie, ma
    głęboko gdzieś swój zakład ... nie wierzysz ? to zadzwoń do call center np.
    tpsa i spytaj kiedy w Pcimiu dolnym będzie można podłączyć sobie SDI. A
    później spróbuj jeszcze raz, i jeszcze raz. Idę o zakład że za każdym razem
    otrzymasz różne odpowiedzi. Dlaczego ? Bo panienka w call center ma
    dokładnie gdzieś firmę w której pracuje i jej wizerunek w oczach klienta.
    Dlaczego ? A dlaczego ma niby się starać ? ktoś to doceni ? Nie. Panienka
    popracuje jeszcze jakiś czas i zostanie zwolniona, a na jej miejsce
    przyjdzie nowa i będzie robić to samo. Jest dokładnie odwrotnie niż
    napisałeś. To nie pracownik ma rację bytu w firmie tylko firma ma rację bytu
    dzięki pracownikowi i jego pracy. A jakość pracy i wydajność, zależą tylko i
    wyłącznie od tego jak firma się z pracownikiem obchodzi. Inaczej mówiąc
    jeśli traktujesz pracownika jak człowieka to on pracuje jak człowiek. Jesli
    traktujesz pracownika jak "murzyna" to bądz pewien że on przy najbliższej
    okazji "poderznie ci gardło".

    > A ty zacznij szukać nowej pracy, przemyśl sobie co możesz zrobić żebyś w
    > nastepnej pracy w razie problemów pracodawcy nie ty poszedł w odstawkę a
    nie
    > szukaj dziury w całym

    Dziękuję ale nie skorzystam. Mam świetną pracę.

> [...]
    > firmę, powalczy trochę o jej przetrwanie na rynku i zobaczymy czy będzie
    > wtedy skłonny niańczyć "bezużytecznych" dla niego pracowników.

    I co. Znaczy się zatrudniasz pracownika, i zaraz okazuje się że jest on
    bezużyteczny ? To po co go zatrudniałeś ? Jeśli się nie umie prowadzić
    rozsądnej polityki kadrowej, która tylko i wyłącznie zależy od pracodawcy,
    to powiedz mi jak taka firma ma szanse zaistnieć na rynku który wcale od
    "pracodawcy" nie zależy ????

    Pzdr.
    P.D.

  • 10. Data: 2002-01-07 18:48:51
    Od: "Paweł" <p...@d...pl>

    Komentarz do wypowiedzi Wieśka

    > Człowieku, to co Ty piszesz to czysty "wilczy kapitalizm" w którym jest
    > tylko jedno kryterium zysk.

    Biznes to zysk. Bez zysku nie ma biznesu tylko co najwyżej wolontariat a na
    to niewielu ludzi stać. Ale chwała tym, którzy to robią.

    Wiesiu zastanów się czy zatrudniałbyś pracownika, który nie jest ci
    potrzebny, bez którego twoja firma doskonale da sobie radę? Wątpię. Jeżeli
    tak byś myslał szybko musiałbyś zwinąć interes zwłaszcza w Polsce gdzie
    bardzo trudno wyjść na swoje. Na całym świecie każdy pracodawca zatrudnia
    tylko tylu pracowników ilu jest mu potrzebnych są to zupełnie normalne
    zasady ekonomi "żaden wilczy kapitalizm". Jeżeli uważa, że dany pracownik
    nie jest mu potrzebny to rozwiązuje z nim umowę i jest to zupełnia normalne
    na świecie, bo jak zauważyłem nie w Polsce gdzie większość ludzi uważa, że
    zapisane w Konstytucji prawo do pracy to obowiązek ze strony pracodawców
    dania im pracy.
    Nie ma takiego kraju na świecie gdzie pracodawcy nie wolno zwolnić
    pracownika. Prawo pracy nie jest dlatego żeby uniemozliwiać zwolnienie
    pracownika (jak wielu ludzi sądzi) tylko po to żeby dawać temu pracownikowi
    ochronę między innymi przy rozwiązywaniu umowy np. okres wypowiedzenia,
    wolne na poszukiwanie nowej pracy itd.

    A odnośnie niewolnictwa to niewolnik nie miał wyboru ty masz zawsze wybór.
    Jeżeli nie podoba ci się praca u danej osoby to zawsze możesz rozwiązać
    umowę i takie samo prawo ma pracodawca. Różnica polega tylko na tym, że
    jeżeli tobie nie odpowiada pracodawca to odchodzisz a jeżeli ty nie
    odpowiadasz pracodawcy to on cię zwalnia bo to jest jego firma.
    Dlatego nazywa się to między innymi umowa a nie przydział do pracy.
    Są to chyba zupełnie normalne zasady.

    Pozdrawiam
    Paweł