  • 1. Data: 2018-05-17 19:43:22
    Temat: Zrzeczenie się dziedziczenia
    Od: Kris <k...@g...com>

    Teściowa miała brata który za zycia brał sobie kredyty gdzie popadło
    Teściowa jako siostra za jego życia i za jego zgodą oczywiście notarialnie zrzekła
    się dziedziczenia.
    Człowiek zmarł i teraz jeden z banków pewnie wystąpił o ustalenie spadkobierców
    Teściowa dostarczyła do sądu akt notarialny zrzeczenia się dziedziczenie i po kilku
    tygodniach dostała z sądu pismo o treści mniej więcej takiej:

    "Sąd wzywa w terminie 14 dni do wskazania czy posiada Pani dziedzi, a jeśłi tak to
    sąd zobowiązuje do podania ich imion, nazwisk i adresów a także wskazania czy Pani
    dzieci skąłdały oświadczenia o przyjęciu lub odrzuceniu spadu po zmarłym..."

    Wg mnie zrzeczenia się dziedziczenia obejmuje również zstępnych zrzekającego się więc
    po kiego sądowi namiary na dzieci i informacja czy przyjeły lub odrzucały spadek
    skoro nie byli spadkobiorcami

  • 2. Data: 2018-05-17 19:58:29
    Temat: Re: Zrzeczenie się dziedziczenia
    Od: "Stokrotka" <o...@i...pl>

> [...]

    >zrzekającego się więc po kiego sądowi namiary na dzieci i informacja czy
    >przyjeły lub >odrzucały spadek skoro nie byli spadkobiorcami

    Sąd jest na smyczy banku,
    a bank szuka naiwnego do spłaty długu.
    Nie znam prawa spadkowego.
    Nie wiem czy teściowa ma obowiązek odpowiadania na takie pismo, czy może sąd
    narusza prawo,
    ale na pewno teściowa nie musi znać adresu dzieci, a często także nazwiska.

    --
    (tekst bez: ó, ch, rz i -ii)

  • 3. Data: 2018-05-17 20:03:22
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2018-05-17 o 19:43, Kris pisze:
    > Wg mnie zrzeczenia się dziedziczenia obejmuje również zstępnych zrzekającego

    Nie, zrzeczenie się powoduje to, że zrzekający jest traktowany tak jakby
    nie dożył otwarcia spadku. Zatem w niektórych sytuacjach spadek
    przechodzi na zstępnych zrzekającego się lub na innych członków rodziny.
    Szczegóły w kc.

    --
    Liwiusz

  • 4. Data: 2018-05-17 20:06:16
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

> [...]
    więc po kiego sądowi namiary na dzieci i informacja czy przyjeły lub odrzucały spadek

    932 kc:

    § 4. Jeżeli jedno z rodziców spadkodawcy nie dożyło otwarcia spadku,
    udział spadkowy, który by mu przypadał, przypada rodzeństwu spadkodawcy
    w częściach równych.

    § 5. Jeżeli którekolwiek z rodzeństwa spadkodawcy nie dożyło otwarcia
    spadku pozostawiając zstępnych, udział spadkowy, który by mu przypadał,
    przypada jego zstępnym. Podział tego udziału następuje według zasad,
    które dotyczą podziału między dalszych zstępnych spadkodawcy.

    Skoro siostra by dziedziczyła, to po zrzeknięciu się spadkobrania lub po
    odrzuceniu spadku dziedziczą jej dzieci.

    --
    Liwiusz

  • 5. Data: 2018-05-17 20:08:38
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu czwartek, 17 maja 2018 20:03:23 UTC+2 użytkownik Liwiusz napisał:

    > Nie, zrzeczenie się powoduje to, że zrzekający jest traktowany tak jakby
    > nie dożył otwarcia spadku. Zatem w niektórych sytuacjach spadek
    > przechodzi na zstępnych zrzekającego się lub na innych członków rodziny.
    Czyli jak siostra zrzekła się dziedziczenia po bracie to jej dzieci dziedziczą?

  • 6. Data: 2018-05-17 20:17:31
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2018-05-17 o 20:08, Kris pisze:

    > Czyli jak siostra zrzekła się dziedziczenia po bracie to jej dzieci dziedziczą?

    Tak.

    --
    Liwiusz

  • 7. Data: 2018-05-17 20:25:27
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 17-05-18 o 20:17, Liwiusz pisze:

    > Tak.

    Przy czym na szczęście pod pewnego momentu z dobrodziejstwem inwentarza
    no i termin odrzucenia spadku biegnie od pełnoletniości.

  • 8. Data: 2018-05-17 20:29:00
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    > no i termin odrzucenia spadku biegnie od pełnoletniości.

    Podstawa prawna?

    --
    Liwiusz

  • 9. Data: 2018-05-17 20:44:55
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu czwartek, 17 maja 2018 20:17:33 UTC+2 użytkownik Liwiusz napisał:

    > Tak.
    Od którego momentu wówczas liczy sie półroczny termin na odrzucenie spadku przez
    dzieci siostry

  • 10. Data: 2018-05-17 20:56:53
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2018-05-17 o 20:44, Kris pisze:

    > Od którego momentu wówczas liczy sie półroczny termin na odrzucenie spadku przez
    dzieci siostry

    Od daty dowiedzenia się przez nich o swoim spadkobraniu, przy czym
    podejrzewam, że w takim przypadku dotyczy to ich opiekunów ustawowych.
    Czyli do dnia śmierci, bo od tego dnia siostra wie, że dzieci dziedziczą.

    --
    Liwiusz