  • 1. Data: 2019-07-12 09:26:42
    Temat: Zgoda na sprzedaz udzialów jednoosobowej sp z oo
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Spółka z o.o. w statucie (umowie spółki) ma wpisane "zbycie oraz zastawienie udziału
    wymaga zgody Spółki".
    Spółka reprezentowana jednoosobowo przez jednoosobowy zarząd w osobie Jana
    Kowalskiego wystawiła zgodę na zbycie udziałów Jana
    Kowalskiego, podpisano członek (prezes) zarządu Jan Kowalski.
    Czy taka czynność jest ważna czy nieważna?
    Drugi wariant to ten sam jednoosobowy zarząd, a udziały podzielone równo po 50/100
    pomiędzy dwu wspólników Jana Kowalskiego i Jana
    Nowaka.
    I znów, czy Jan Kowalski jako członek jednoosobowego zarządu może udzielić zgody na
    zbycie udziałów Jana Kowalskiego?
    Czy może jednak w obydwu przypadkach (lub jednym) konieczne byłoby powołanie
    pełnomocnika do dokonania czynności?

  • 2. Data: 2019-07-14 09:53:04
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2019-07-12 o 09:26, ąćęłńóśźż pisze:
> [...]
    > Jana Kowalskiego wystawiła zgodę na zbycie udziałów Jana Kowalskiego,
    > podpisano członek (prezes) zarządu Jan Kowalski.

    To wspólnicy mają wyrazić zgodę, a nie zarząd. Jeśli ten wspólnik jest
    też jedynym członkiem zarządu, jego oświadczeni woli powinny przybrać
    formę aktu notarialnego (210ksh).

    > Czy taka czynność jest ważna czy nieważna?

    Nieskuteczna.

> [...]
    > I znów, czy Jan Kowalski jako członek jednoosobowego zarządu może
    > udzielić zgody na zbycie udziałów Jana Kowalskiego?

    Nie, potrzebna jest zgoda zgromadzenia wspólników.

    --
    Liwiusz

  • 3. Data: 2019-07-14 16:12:11
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 14.07.2019 o 09:53, Liwiusz pisze:

    > To wspólnicy mają wyrazić zgodę, a nie zarząd. Jeśli ten wspólnik jest
    > też jedynym członkiem zarządu, jego oświadczeni woli powinny przybrać
    > formę aktu notarialnego (210ksh).

    Jakby autor miał na myśli, że to wspólnicy mają zgodę wyrazić, to by
    napisał, że zgodę mają maja wyrazić wspólnicy, a nie spółka. Za spólkę
    zgodę daje zarząd.

    > Nieskuteczna.

    Niby intuicyjnie się z Tobą zgadzam, ale pewności do końca nie mam.
    Wydaje mi się, że widziałem gdzieś orzeczenie sądu, że samo zastrzeżenie
    o zakazie zbycia udziałów bez zgody jest nieważne. Może to być tylko i
    wyłącznie w formie prawa pierwokupu i uprawniony do wyrażenia zgody musi
    wskazać, kto owo prawo zrealizuje, a jeśli ta wskazana osoba nie wskaże,
    to właściciel może dowolnej osobie sprzedać. W uzasadnieniu sąd
    twierdził, że zakaz bez wskazania komu ma sprzedać na rusza prawo
    własności. Ale nie chce mi się tego szukać.

    > Nie, potrzebna jest zgoda zgromadzenia wspólników.

    Ale w umowie mowa o zgodzie spółki, a nie wspólników. Bieżesz to pod uwagę?