  • 1. Data: 2003-09-06 13:28:48
    Temat: Zdjecia osob - jak legalnie wykorzystac ?
    Od: "sd_soft" <s...@p...onet.pl>

    Witam !
    Zrobilem kilka zdjec roznym osobom.
    Teraz zdjecia te chce sprzedac jednej firmie
    z prawem do wykorzystania ich w ulotkach.
    Moja watpliwosc i pytanie to - jakie formalnosci
    powinenem zalatwic z osobami fotografowanymi
    zeby uniknac ew. problemow zwiazanych z wykorzystaniem
    tych zdjec przez wspomnianą firme ?
    Moze jakies przyklady dokumentow?

    Bylbym wdzieczny !

    Pzdr.
    Sz.

  • 2. Data: 2003-09-06 13:44:08
    Temat: Re: Zdjecia osob - jak legalnie wykorzystac ?
    Od: Arek <a...@e...net>

    sd_soft rzecze:
    [..]
    > zeby uniknac ew. problemow zwiazanych z wykorzystaniem
    > tych zdjec przez wspomnianą firme ?
    > Moze jakies przyklady dokumentow?

    Wystarczy, że potwierdzą Ci otrzymanie wynagrodzenia za pozowanie.
    To raczej w interesie tych osób byłoby sporządzanie jakiejkolwiek umowy
    określającej precyzyjnie co możesz a czego nie.
    Jeśli jej brak, a oni wzięli kasę za pozowanie to możesz swobodnie ich
    zdjęciami dysponować.

    pozdrawiam
    Arek

    --
    http://www.elita.pl/arek

  • 3. Data: 2003-09-06 14:11:42
    Temat: w temacie ale...
    Od: "ala" <o...@w...pl>

    przepraszam, ze troche nie w temacie ale mam mały problem, i sie podepne pod
    twoje pytanie:

    Czy mozna publikowac zdjęcia osoób np. sfotografowanych na ulicy. Czy te
    osoby teoretycznie mogłyby wystąpić z wnioskiem o naruszenie swoich praw ???

    pozdrawiam

  • 4. Data: 2003-09-06 15:07:50
    Temat: Re: w temacie ale...
    Od: Arek <a...@e...net>

    ala rzecze:
    > Czy mozna publikowac zdjęcia osoób np. sfotografowanych na ulicy. Czy te
    > osoby teoretycznie mogłyby wystąpić z wnioskiem o naruszenie swoich praw ???

    Jeżeli są częścią planu ogólnego to tak.
    Jeżeli zaś są celem zdjęcia, jego głównym elementem, albo na pierwszym planie
    to możesz mić kłopoty.

    pozdrawiam
    Arek

    --
    http://www.hipnoza.info

  • 5. Data: 2003-09-06 16:26:47
    Od: "semimatt" <p...@g...pl>

    Użytkownik "sd_soft" <s...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > powinenem zalatwic z osobami fotografowanymi
    > zeby uniknac ew. problemow zwiazanych z wykorzystaniem

    musisz z nimi podpisac tkz model release - zgode na wykorzystanie zdjęć z
    ich wizerunkiem - czy odpłatnie czy nie to mniejsza sprawa - ale lepiej
    chyba żeby za przysłowiową złotówkę....

    --
    Pozdr.
    P.

  • 6. Data: 2003-09-07 14:34:25
    Od: Przyjazny Andrzej <a...@t...pl>

    > Jeżeli są częścią planu ogólnego to tak.
    > Jeżeli zaś są celem zdjęcia, jego głównym elementem, albo na pierwszym planie
    > to możesz mić kłopoty.

    No, niezupełnie... Tak, jeśli są częścią planu ogólnego, ale pod
    warunkiem, że przedstawiasz te osoby nie w negatywnym świetle. Wyobraź
    sobie zdjęcie ludzi, którzy są w tle, a podpis mówi, że są to np.
    prostytutki. Wtedy będziesz musiał udowodnić, że to np. prostytutki, co
    czasem może być trudne.

    Generalnie, lepiej unikać tego typu rozwiązań, bo można się nadziać.

    Przyjazny Andrzej
    GG: 1570707; ICQ: 175468603
    E-mail: a...@l...pl; a...@t...pl
    "Adela wracała w świetliste poranki"

  • 7. Data: 2003-09-07 14:56:16
    Od: Arek <a...@e...net>

    Przyjazny Andrzej rzecze:
    > No, niezupełnie... Tak, jeśli są częścią planu ogólnego, ale pod
    [..]

    No z tymi kłopotami chodziło mi o to, że ktoś może wnieść mniej lub
    bardziej słuszną pretensję do sądu. Czy to zrobi to inna para kaloszy,
    a już czy coś w sądzie uzyska to kolejna para kaloszy.
    Jeśli na zdjęciu ta osoba jest naprawdę przypadkowo to na pewno nie potraktują
    tego tak jak celową, bezczelną publikację cudzego wizerunku.
    Gorzej jak reszta zdjęcia będzie tylko pretekstem do zrobienia fotki tej osobie.

    pozdrawiam
    Arek

    --
    http://www.hipnoza.info

  • 8. Data: 2003-09-08 10:37:05
    Od: "Sz." <s...@p...onet.pl>

    > musisz z nimi podpisac tkz model release - zgode na wykorzystanie zdjęć z
    > ich wizerunkiem - czy odpłatnie czy nie to mniejsza sprawa - ale lepiej
    > chyba żeby za przysłowiową złotówkę....

    Dziekuje za pomoc!
    Nawet znalazłem wzór takiej umowy model release :
    http://mercury.in.chaos.pl/~mbu/release.html
    Mam jeszcze kilka problemow ale zapytam moze na pl.rec.foto

    Jeszcze raz dziekuje i pozdrawiam.
    Sz.

  • 9. Data: 2003-09-09 07:17:47
    Od: "" <g...@p...onet.pl>

> [...]
    > tych zdjec przez wspomnianą firme ?
    > Moze jakies przyklady dokumentow?
    >
    >Wydaje mi się, że chyba prawo prasowe to jakoś reguluje

    Wiem na pewno, że jeśli fotografowana osoba jest w bezpośrednim otoczeniu co
    najmniej 10 osób - jest to już fotografia tłumu i nie trzeba żadnych
    specjalnych pozwoleń.