  • 1. Data: 2015-05-25 15:13:31
    Temat: Zastrzezenie komorniczne w ksiedze wieczystej a podpisanie aktu notarialnego
    Od: "BUNIEK" <m...@i...pl>

    Witam

    Kilka lat temu (8) kupiłem mieszkanie wraz z miejscem garażowym, w tej
    inwestycji były oddzielne akty notarialne jeden na mieszkanie a drugi na
    garaż.
    Umowa deweloperska dotyczy obu nieruchomości, mam potwierdzenie ze za obie
    nieruchomości zapłaciłem. Na mieszkanie Akt podpisałem, na garaż zwlekałem
    aż zaistniała poniższa sytuacja:

    Problem - deweloper padł (szczęście ze zakończył inwestycje) i ma długi w
    stosunku wspólnoty mieszkaniowej, co skutkowało zastrzeżeniem w księdze
    wieczystej o długu(posiadał jakieś miejsca garażowe). Zwróciłem się do
    wspólnoty o zdjęciu zastrzeżenia komorniczego , w odpowiedzi usłyszałem ze
    nie mogą tego zrobić gdyż robiąc to dla mnie, nie mogliby postąpić inaczej w
    stosunku do innych mieszkańców z podobna sytuacją. A to w/g nich spowoduje
    ze deweloper będzie mogli zamknąć działalność nie płacąc długu wspólnocie.

    Co ja mogę teraz zrobić z tym fantem, jeżeli podpisze akt w obecnej sytuacji
    komornik może kazać mi spłacić zadłużenie dewelopera(zastrzeżenie przejdzie
    na moją cześć udziału w garażu).
    Czy wspólnota/komornik może mi odmówić zdjęcia zastrzeżenia komorniczego
    mimo ze posiadam wszystkie dokumenty świadczące o nabyciu i zapłaceniu za
    nieruchomość ?

    Buniek.

  • 2. Data: 2015-05-25 17:40:56
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 25 May 2015, BUNIEK wrote:

> [...]
    > ze posiadam wszystkie dokumenty świadczące o nabyciu i zapłaceniu za

    Przecież napisałeś, że NIE POSIADASZ.
    O nabyciu nie posiadasz.
    Zapłaciłeś za obietnicę sprzedaży tego garażu, a nie za garaż.
    Przeniesienie własności nieruchomości następuje aktem notarialnym i de
    facto ma miejsce w momencie wpisania datych aktu do księgi wieczystej
    (ma znaczenie w razie oszustwa i kilku aktów podpisanych "naraz").

    IMO jest jak Ci powiedzieli - jak ustąpią paznokieć, to urwie całą
    rękę. Więc w tym znaczeniu 'nie mogą', bo byłaby to niegospodarność
    na szkodę całej reszty wspólnoty.
    A Twoje pieniądze "przejadł" (żeby nie szukać innych określeń) developer :(

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2015-05-25 18:27:20
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    BUNIEK wrote:
> [...]
    > obie nieruchomości zapłaciłem. Na mieszkanie Akt podpisałem, na garaż
    > zwlekałem aż zaistniała poniższa sytuacja:

    Czyli garazu jeszcze nie masz, a to co zapłaciłeś było bardziej jako
    dobrowolna wpłata w zamian za obiednicę sprzedazy garażu.
    No chyba, ze macie jakąś umowę przedwstępną z której wynikałaby jakaś
    zaliczka, albo zadatek.

> [...]
    > postąpić inaczej w stosunku do innych mieszkańców z podobna sytuacją. A
    > to w/g nich spowoduje ze deweloper będzie mogli zamknąć działalność nie

    a to zastrzeżenie jest w księdze wieczystej czego?

    > Co ja mogę teraz zrobić z tym fantem, jeżeli podpisze akt w obecnej
    > sytuacji komornik może kazać mi spłacić zadłużenie
    > dewelopera(zastrzeżenie przejdzie na moją cześć udziału w garażu).

    tak, a poniewaz raczej nie bedziesz miał oddzielnej ksiegi wieczystej na
    twoje miejsce garazowe, a raczej bedziesz miał ulamkową własność
    to w najczarniejszym scenariusz jak wspolnota wygra w sadzie i pojdzie
    do komornika, to komornik ma prawo ściągnięcia całości długu z dowolnego
    właściciela, np ciebie.

    Oddzielna sprawa to podatek od takich miejsc garazowych.
    Bylo jakis czas temu i nie wiem czym sie skonczylo.
    Podatek tez jest solidarny, wiec jak ktoś nie zapłaci to mogę sobie
    sciagnac z dowlonej innej oosby.

    > Czy wspólnota/komornik może mi odmówić zdjęcia zastrzeżenia komorniczego
    > mimo ze posiadam wszystkie dokumenty świadczące o nabyciu i zapłaceniu
    > za nieruchomość ?

    narazie to jeszcze nic nie nabyłeś.
    Jestes ewentualnie w kolejsce do syndyka upadłego dewelopera o zwrot
    wpłaconej kasy. Czarno widzę.

  • 4. Data: 2015-05-26 09:43:55
    Od: "BUNIEK" <m...@i...pl>

> [...]
    > na szkodę całej reszty wspólnoty.
    > A Twoje pieniądze "przejadł" (żeby nie szukać innych określeń) developer

    Z tego co wiem, podobna sytuacja była z mieszkaniem, i wspólnota ustąpiła po
    ostrej wymianie pism. Zakładając ze faktycznie tak było, czy ten fakt może
    mi pomoc "zmuszeniu" wspólnoty do zlecania komornikowi zdjęcia zastrzeżenia
    w celu podpisania aktu z syndykiem developera. Chyba wszyscy członkowie
    wspólnoty na na równych prawach. Nie wiem od czego zacząć pertraktacje z
    wspólnotą.

    Buniek

  • 5. Data: 2015-05-26 10:24:54
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "BUNIEK" napisał w wiadomości grup
> [...]
    >podobna sytuacją. A to w/g nich spowoduje ze deweloper będzie mogli
    >zamknąć działalność nie płacąc długu wspólnocie.

    Ty gon do jakiegos bieglego w upadlosciach lub prawie lokalowym
    prawnika i to szybko, bo sie kazda godzina moze liczyc, choc przyklad
    z Mlawy pokazuje ze juz i tak za pozno.

    Bo mnie sie wydaje, ze

    a) upadlosc na tym polega, ze zastane zobowiazania syndyk splaca
    sprawiedliwie, zgodnie z ustawa, i faktycznie nie moze splacic
    jednego, a drugiemu powiedziec "pieniedzy/majatku zabraklo" , chyba ze
    pierwszy ma ustawowe pierwszenstwo.
    b) rzecz do ustalenia - czy Ty masz wiszace zobowiazanie u dewelopera
    "wydania" miejsca parkingowego, czy to miejsce bylo juz Twoje i
    zostalo bezpostawnie zajete.
    U nas sie wierzy ksiegom wieczystym, wiec bez sadu sie pewnie nie
    obejdzie.
    c) komornik ? Wspolnota miala jakis zapis w ksiedze wieczystej na tej
    nieruchomosci ? Bo w razie upadlosci, to syndyk powinien dzielic.
    Chyba ze wspolnota najela komornika i po jego zajeciu deweloper
    oglosil upadlosc :-)

    d) raportami spolki dobrze by sie bylo zainteresowac, bo jesli zarzad
    nie zglosil upadlosci na czas, to jest osobiscie odpowiedzialny i
    mozesz od prezesa dochodzic swoich pieniedzy.
    e) zeby sie nie okazalo, ze jak wylaczysz to miejsce spod zajecia, to
    syndyk polozy na nim lape i sprzeda. Moze lepiej ze jest jak jest. Ale
    roszczenie na pewno gdzies trzeba zglosic.

    J.

  • 6. Data: 2015-05-27 06:40:56
    Od: " ąćęłńóśźż" <ąćę@łńó.śżź>

    Kup jakąś książkę o upadłości deweloperskiej.
    Tyle, że skoro zwlekałeś z aktem notarialnym aż 8 lat to zapewne się nie
    załapiesz, bo wówczas ochrony nabywców lokali przy upadłości tzw.
    deweloperskiej jeszcze nie było.
    No i trzeba sprawdzic, czy ochrona nabywców dotyczy także lokali innych, niż
    mieszkalne.

    A potokół przekazania masz, część lokalu (miejsce) została Tobie formalnie
    wydana?

    Zastrzeżenie w KW nie ma znaczenia dla ewentualnego przeniesienia własności,
    to jest jedynie ostrzeżenie ewentualnego nabywcy, a w tym konkretnym
    przypadku ostrzeżenie Ciebie, że jest nieuregulowany stan prawny, o czym Ty
    i tak wiesz z innego źródła.

    -----

  • 7. Data: 2015-05-30 14:02:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 25 May 2015, witek wrote:

> [...]
    > Bylo jakis czas temu i nie wiem czym sie skonczylo.
    > Podatek tez jest solidarny, wiec jak ktoś nie zapłaci to mogę sobie sciagnac

    Pamiętam (że było), bo burza dotyczyła jakiejś drastycznej dysproporcji
    (typu 1:100), ale zaglądam do ustawy i wylosowałem googlem wyrok
    z października zeszłego roku - zmian nie widać.
    Jeśli stan jest taki jak BUNIEK pisze, to nie byłoby niczym dziwnym,
    że są zaległe niezapłacone podatki za dłuższy czas.
    Z drugiej strony, niewpisany do KW "dług egzekucyjny" skarbówki
    raczej nie ma jak się przenieść na nowego właściciela, dobrze
    gadam?

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2015-05-31 14:50:34
    Od: Mruk <t...@g...pl>

    W dniu 2015-05-25 o 15:13, BUNIEK pisze:
> [...]
    > obie nieruchomości zapłaciłem. Na mieszkanie Akt podpisałem, na garaż
    > zwlekałem aż zaistniała poniższa sytuacja:

    1. ciekawe czy po 8 latach masz jakies prawo do tego miejsca, ciekawe
    tez czy jezeli jeszcze masz to czy sie nie przedawnia niebawem
    (roszcznie z umowy przedwstępnej przedawnia się po roku od umownego
    terminu wydania, a wydanie nie tamuje biegu przedawnienia)

    2. jezeli nie masz praw to wlasciciel (spolka/syndyk) moze zaczac
    oczekiwac zaplaty za bezumowne korzystanie

    3. Ja bym probowal doprowadzic do notarialnego przeniesienia wlasnosci
    jak masz taka opcje, sama wzmianka nie czyni z ciebie dluznika, w
    najgorszym razie stracisz garaz ktorego narazie nie masz

    4. zapewne nie kupujesz odrebnego lokalu jaki jest miejsce postojowe
    tylko kupujesz ulamkowa czesc w jednym samodzielnym lokalu jakim jest
    garaz wielostanowiskowy - to zasadnicza roznica

    5. Jakiekolwiek kwity ktore masz z przed 8 lat sa g**no warte. Cokolwiek
    zaplaciles czy podpisales nie spowodowalo, ze stales sie wlascicielem
    nieruchomosci chyba, ze Twoje dane (pesel, imie, nazwisko) widnieja w
    ksiedze wieczystej

  • 9. Data: 2015-05-31 22:59:39
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Gotfryd Smolik news wrote:
    > Z drugiej strony, niewpisany do KW "dług egzekucyjny" skarbówki
    > raczej nie ma jak się przenieść na nowego właściciela, dobrze
    > gadam?

    stary nie
    ale skoro jest stary to na 100% bedzie tez nowy.

    A po za tym, co US zorbisz jak zamiast zwrotu podatku dostaniesz
    pisemko, ze poszlo w poczet zaleglego podatku.
    I co z tego, ze nie twoj dlug.

  • 10. Data: 2015-06-02 15:13:04
    Od: "BUNIEK" <m...@i...pl>

    >4. zapewne nie kupujesz odrebnego lokalu jaki jest miejsce postojowe tylko
    >kupujesz ulamkowa czesc w jednym samodzielnym lokalu jakim jest garaz
    >wielostanowiskowy - to zasadnicza roznica

    Dokładnie tak jest.

    >3. Ja bym probowal doprowadzic do notarialnego przeniesienia wlasnosci jak
    >masz taka opcje, sama wzmianka nie czyni z ciebie dluznika, w najgorszym
    >razie stracisz garaz ktorego narazie nie masz

    Syndyk jest gotowy to uczynić(mam nawet wzór aktu), oczywiście przejdzie
    zastrzeżenie z III działu księgi wieczystej.
    Proponował a w zasadzie zalecał abym się dogadał z wspólnotą w celu
    zniesienia zastrzeżenia - jak na razie rozmawiałem z Administratorem, ale
    jeszcze napisze pismo do zarządu wspólnoty.

    Buniek