  • 1. Data: 2014-09-29 20:44:16
    Temat: Zasiedzenie nieruchomości - Art. 176 kodeksu cywilnego
    Od: poszukiwacz <o...@g...com>

    Nie mogę znaleźć odpowiedzi na pytanie:
    Jeżeli podczas biegu zasiedzenia nastąpiło przeniesienie
    posiadania, to czy sąd z urzędu doliczy do czasu posiadania
    aktualnego posiadacza okres posiadania jego poprzednika - czy
    może sąd zrobi to wyłącznie wtedy gdy takie żądanie wnioskodawcy
    będzie zawarte we wniosku o stwierdzenie zasiedzenia?

    Wbrew pozorom pytanie jest dość ważkie, ponieważ w pewnej
    sytuacji do kręgu osób zasiedzających wejdą wszyscy spadkobiercy
    poprzedniego posiadacza, również tacy spadkobiercy którzy po
    śmierci posiadacza nigdy nie weszli w posiadanie tej nieruchomości.
    Wiadomym jest że jeśli jeden ze spadkobierców zechce doliczyć
    sobie okres posiadania spadkodawcy to wtedy wszyscy pozostali
    spadkobiercy tego spadkodawcy także mają doliczony okres
    posiadania spadkodawcy (to na pewno jest z urzędu przez sąd) i
    wtedy wszyscy spadkobiercy nabywają nieruchomość przez
    zasiedzenie w częściach ułamkowych odpowiadających ich udziałowi
    w spadku. Obojętne jest wtedy który ze spadkobierców złoży
    wniosek o zasiedzenie i obojętne jest który z nich zażąda
    doliczenia sobie okresu posiadania spadkodawcy.

    Co prawda spadkobierca może zasiedzieć odziedziczone prawo
    posiadania także innego spadkobiercy (ponad swój udział spadkowy)
    ale nie wystarczy mu do udowodnienia tego samo domniemanie
    wynikające z władania nieruchomością. Spadkobierca taki musi w
    sposób widoczny zamanifestować swoją wolę posiadania ponad swój
    udział wobec spadkobiercy tracącego pposiadanie - czyli najlepiej
    gdyby złożył oświadczenie woli skierowane do współspadkobiercy /
    współspadkobierców za pośrednictwem notariusza (chodzi o datę
    pewną takiego oświadczenia oraz o potwierdzenie odbioru
    oświadczenia przez adresata). W praktyce to chyba jeszcze nikt
    tak zgrabnie tego nie zrobił ... :)

    Wracając do pytania: Jeśli spadkobierca we wniosku o zasiedzenie
    nie zawrze żądania doliczenia sobie okresu posiadania spadkodawcy
    i jeśli żaden z pozostałych spadkobierców nie złoży takiego
    żądania samemu, to wydaje mi się że wnioskodawca może już wtedy
    powołać się na domniemanie posiadania całości nieruchomości od
    dnia śmierci poprzedniego posiadacza (czyli spadkodawcy)
    wynikające z władania całą nieruchomością od dnia śmierci
    spadkodawcy. Chyba że sąd z urzędu zmusi wnioskodawcę do
    zaliczenia sobie okresu posiadania spadkodawcy i w ten sposób
    wmiesza wszystkich spadkobierców do zasiedzenia?

  • 2. Data: 2014-10-02 10:31:51
    Od: " ąćęłńóśźż" <ąćę@łńó.śżź>

    NIERUCHOMOŚCI rok 2014 numer 8

    powiązane akty prawne

    a.. Podatek od spadków i darowizn, t.j. 6-6-2009, Art. 4a

    powiązane akty prawne
    glosa do: II FSK 883/12

    Nabycie udziału w nieruchomości tytułem zasiedzenia w świetle art. 4a
    DarSpadPU - glosa - II FSK 883/12
    Aleksy Goettel, Autor jest doktorem nauk prawnych, adiunktem w Katedrze
    Prawa Finansowego Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu
    Warmińsko-Mazurskiego.

    Glosowany wyrok został wydany w sprawie, której tło stanowią - niebudzące
    większych wątpliwości - zdarzenia prawa cywilnego. Warto w tym miejscu
    pokusić się o refleksję, że interesujące nas rozstrzygnięcie niejako wpisuje
    się w nurt orzeczniczy, ukazujący liczne komplikacje zachodzące na
    pograniczu prawa podatkowego oraz regulacji cywilnoprawnych.
    Stan faktyczny

    Nabycie prawa - pierwotne i pochodne

    Zróżnicowanie skutków prawnopodatkowych

    Podsumowanie

    Stan faktyczny
    [...]

    -----
> [...]
    > zaliczenia sobie okresu posiadania spadkodawcy i w ten sposób wmiesza
    > wszystkich spadkobierców do zasiedzenia?

    begin 666 minus.gif
    M1TE&.#EA$ `0`,9]```!5V&#O&&$O6&%OF*%O62&OF:-P6>.PVZ/P7&0PG*5
    MQW68QW:8QWB8QW69R':DT'NFT7ZJTWVKTI&JT)*JT(2OU92KT96
    MTI:MTHBS
    MUIZSU)2VVJ*UUI2\WXW X(S!X9Z^WJB]VY7&XZC!WY;&XY;'XZK#WY?)Y*#'
    MXZ7'Y)K,YYG-YJC-YY[0YY[0Z:?/YZ'1ZJ'1ZZ34Z[+1ZJ/6ZZ7
    6ZZ76[+#6
    M[+G4Z+'6[*C9[*C9[:C;[:O:[\;3YZK;[ZC<[:O;[\?4Z*K<[[C
    9[KK9[KO:
    M[[?<[[+A\++B\,'@\,3A\[?E],3B\[;G],7C\[?G]<7C],;D]<K
    E]<OF];KK
    M]KOL]K_L]\OI]LSI]LWI]\SJ]L'N^,_K]]#L]]'N]]'N^-+N]]+
    N^-+O^-7P
    M^,?T^\?U_-;S^\SV_-CS^-CS^=GS^,SW_-CT^]CU_-KU^^SP^-O
    U^]OU_=SU
    M^^;U^^OW_.SY_>WY_>[Y_>_Y_>?___O\_?___O___________R'
    Y! $*`'\`
    M+ `````0`! ```?%@'^"@X2%AG\4"0$)%H>"' U"<'UP/@T<A@4A>WR=G7LA
    M!(0:(W1U=GAY>7AW=28:@PI+6F)I;W-S<6IC6@Z"&!M*4UUD;0!
    R;F1>5" 8
    M?PDI1E%97P#69V%;4C,)?P4L14U8UN1@6T]$!<\=+S?D[T<Y*-T
    7#QXB*S U
    M.CLV,2HD)%P09.##B18T> SY`82&BQ('!G& (*,'$B=5K$!)$B0"ID$#*C#A
    ?4@8-&S-7,@@PQ&$!CC5ZTN!@\/'0! 0!$$PH% @`.P``
    `
    end

    begin 666 plus.gif
    M1TE&.#EA$ `0`.<!`````/___P`!5_?W^>SN].SP^.ON].KM\_;W^:*UUM':
    MZM#9Z=/;ZM[D[V&%OF&$O6*%O6&#O&2&OG&0PI*JT)2KT9:MTIZ
    SU,_9Z=+;
    MZFZ/P7*5QWB8QY&JT)6MTJB]V\?4Z,;3YV>.PV:-P769R'68QW:
    8QZC!WZK#
    MWWNFT92VVIZ^WOO\_7:DT'ZJTX2OU7VKTHBSUI2\WZ7'Y++1ZKG
    4Z*#'XZC-
    MY[O:[[K9[HS!X8W X);&X[C9[L3A\Y7&XY;'XZ?/Y[#6[+'6[,;D]<7C],3B
    M\\KE]<OF]9?)Y)K,YY[0Z:'1ZZ'1ZK;;[[?<[\'@\,7C\\WI]YG
    -YI[0YZ76
    M[*34ZZO:[Z/6ZZ76ZZC9[:K;[ZO;[[WC\[[D\\OI]LSJ]L_K]]#
    L]^;U^^OW
    M_._Y_:C;[:K<[\+G]=+N^.[Y_:C<[;+A\+?E]-'N^-+O^-OU_>S
    Y_>WY_;+B
    M\+?G]=7P^-OU_+;G]+_L]]CU_-CT^]SU^[KK]KOL]L'N^-KU^]C
    S^=OU^]CS
    M^-GS^,?U_,?T^\SV_,SW_.?______O_____________________
    _________
    M___________________________________________________
    _________
    M___________________________________________________
    _________
    M___________________________________________________
    _________
    M___________________________________________________
    _________
    M___________________________________________________
    _________
    M___________________________________________________
    _________
    _________
    M%08J%)B `X@"`0J$X)!@X;\-'U@DVKB1Q0<("B^<&$,FCIHR9=3((8/BPL -
    M/J2D$?1GSYY @-Y((2'0@@HH1\+4T6,'3IXZ8I"LL/!OP@P<101(G2H`#!$:
    M$_Y)N)'#R!>J`MR B=)#0E,9080XZ3(5C9<G0VQD]=!BQX\I3;((T%*%B1(>
    M,#P('*$C"14L9LYL68-E"1 1`Q.DL'*%S1T^?>C,X>*BXD '+]KX*63H$"$\
    <,1Y83%"BQB!$@FJ8V&!Q8 <-$31TJ,V[=D `.P``
    `
    end