1. Data: 2003-03-24 00:39:59
Temat:Zandarmeria Wojskowa
Od:"misio9" <m...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

Mam pytanie odnosnie Zandarmerii Wojskowej: Czy maja oni jakies uprawnienia
w stosunku do "zwyklej" osoby? Jesli tak to jakie?

--
Pozdrawiam Misiek

2. Data: 2003-03-24 20:36:43
Temat:Re: Zandarmeria Wojskowa
Od:Marcyś <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "misio9" <m...@p...com> napisał w wiadomości
> Mam pytanie odnosnie Zandarmerii Wojskowej: Czy maja oni jakies
uprawnienia
> w stosunku do "zwyklej" osoby? Jesli tak to jakie?

Mają prawo np. ująć sprawcę przestępstwa
zgodnie z art. 243 kpk - jak każdy obywatel.

Patrz też:
ustawa z dnia 24 sierpnia 2001 r.
o Żandarmerii Wojskowej i wojskowych organach porządkowych.
(Dz. U. Nr 123, poz. 1353)

3. Data: 2003-03-24 22:07:24
Od:"Robert Tomasik" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Żandarmeria Wojskowa jest właściwa wobec:
1) żołnierzy pełniących czynną służbę wojskową,
2) żołnierzy niebędących w czynnej służbie wojskowej w czasie noszenia
przez nich mundurów oraz odznak i oznak wojskowych,
3) pracowników zatrudnionych w jednostkach wojskowych:
a) w związku z ich zachowaniem się podczas pracy w tych jednostkach,
b) w związku z popełnieniem przez nich czynu zabronionego przez ustawę pod
groźbą kary, wiążącego się z tym zatrudnieniem,
4) osób przebywających na terenach lub w obiektach jednostek wojskowych,
5) innych osób niż określone w pkt 1-4, podlegających orzecznictwu sądów
wojskowych albo jeżeli wynika to z odrębnych przepisów,
6) osób niebędących żołnierzami, jeżeli współdziałają z osobami, o których
mowa w pkt 1-5, w popełnieniu czynu zabronionego przez ustawę pod groźbą
kary albo też jeżeli dokonują czynów zagrażających dyscyplinie wojskowej
albo czynów przeciwko życiu lub zdrowiu żołnierza albo mieniu wojskowemu,
7) żołnierzy sił zbrojnych państw obcych, przebywających na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej oraz członków ich personelu cywilnego, jeżeli
pozostają w związku z pełnieniem obowiązków służbowych, o ile umowa
międzynarodowa, której Rzeczpospolita Polska jest stroną, nie stanowi
inaczej.

Podstawa: USTAWA z dnia 24 sierpnia 2001 r. o Żandarmerii Wojskowej i
wojskowych organach porządkowych.