  • 1. Data: 2015-05-20 16:27:29
    Temat: Zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym
    Od: Jacek <k...@a...com>

    Widziałem w TV rolnika - uczestnika protestów, któremu odebrano prawo
    jazdy za kierowanie ciągnikiem z przyczepą, na której była aparatura
    nagłaśniająca oraz ludzie ją obsługujący. Rolnik ten wg policji
    spowodował zagrożenie w ruchu drogowym (jechał z taką prędkością, z jaką
    odbywał się cały przemarsz).
    http://www.lajt.lm.pl/aktualnosci/informacja/98308/k
    lopoty_na_przyczepie
    Pytanie mam takie, czy kwalifikacja przez policjanta wykroczenia
    drogowego zależy tylko od jego fantazji, czy są na to jakieś normy, bądź
    zasady?
    Jacek

  • 2. Data: 2015-05-20 16:43:03
    Temat: Re: Zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 20-05-15 o 16:27, Jacek pisze:
> [...]
    > nagłaśniająca oraz ludzie ją obsługujący. Rolnik ten wg policji
    > spowodował zagrożenie w ruchu drogowym (jechał z taką prędkością, z jaką

    Zagrożenie zapewne było spowodowane tym, że ludzi wiózł na przyczepie.
    Jakby ktoś spadł z niej, to prędkość ma,ale już nie krytyczne znaczenie.

> [...]
    > Pytanie mam takie, czy kwalifikacja przez policjanta wykroczenia
    > drogowego zależy tylko od jego fantazji, czy są na to jakieś normy, bądź

    Prawo o Ruchu Drogowym i Kodeks Wykroczeń. PoRD zabrania przewożenia
    ludzi na przyczepie, w Kodeksie Wykroczeń masz taki jeden przepis/
    "worek" z którego karzesz za naruszenie wszystkich niewymienionych w
    kodeksie przepisów PoRD.

  • 3. Data: 2015-05-20 17:45:12
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Robert Tomasik" napisał w wiadomości

> [...]
    >krytyczne znaczenie.

    lopoty_na_przyczepie

    >Prawo o Ruchu Drogowym i Kodeks Wykroczeń. PoRD zabrania przewożenia

    No nie, az tak calkiem to nie

    3. Zabrania się przewozu osób w przyczepie, z tym że dopuszcza się
    przewóz:
    1) dzieci do szkół lub przedszkoli i z powrotem w przyczepie
    dostosowanej do przewozu osób, ciągniętej przez ciągnik rolniczy;

    2) konwojentów, drużyn roboczych i osób wykonujących czynności
    ładunkowe w przyczepie ciągniętej przez ciągnik rolniczy pod
    warunkiem, że:
    a) liczba przewożonych osób nie przekracza 5,
    b) osoby stojące trzymają się uchwytów,
    c) osoby nie znajdują się pomiędzy ładunkiem a przednią ścianą
    przycze-py,
    d) prędkość zespołu pojazdów nie przekracza 20 km/h;

    3) osób w przyczepie (przyczepach) kolejki turystycznej pod warunkiem,
    że osoby te przewożone są wyłącznie na miejscach siedzących;

    Tak ogolnie - jesli wymaga sie przewozu osob w przyczepie dostowanej
    do przewozu osob, to zapewne ktos, kto je przewozi w niedostosowanej
    tworzy zagrozenie bezpieczenstwa w ruchu drogowym :-)

    Ale w swietle powyzszego ... czy jesli dopuszcza sie przewozenie
    druzyny roboczej w przyczepie nieprzystosowanej, to czy przewozenie
    innych osob niz wymienionych w pkt 2) zagraza bezpieczenstwu ? :-)
    O, trzeba sie bylo upierac, ze to konwojenci :-)

    P.S. Autobusy z przyczepami skreslono ?

    >w Kodeksie Wykroczeń masz taki jeden przepis/ "worek" z którego
    >karzesz za naruszenie wszystkich niewymienionych w kodeksie przepisów
    >PoRD.

    No nie, masz
    Art. 97.
    Uczestnik ruchu lub inna osoba znajdująca się na drodze publicznej, w
    strefie zamieszkania lub strefie ruchu, a także właściciel lub
    posiadacz pojazdu, który wykracza przeciwko innym przepisom ustawy z
    dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym lub przepisom wydanym
    na jej podstawie,
    podlega karze grzywny do 3000 złotych albo karze nagany

    ale odebrania PJ sie nie przewiduje.

    Tu chodzi o Art. 86.
    § 1. Kto na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie
    ruchu, nie zachowując należytej ostrożności, powoduje zagrożenie
    bezpieczeństwa w ruchu drogowym,
    podlega karze grzywny.
    § 3. W razie popełnienia wykroczenia określonego w § 1 przez osobę
    prowadzącą pojazd można orzec zakaz prowadzenia pojazdów.

    Jak widac - przepis dosc ogolny, interpretacja w zasadzie do uznania
    policjanta, a potem sadu. 50/30 pod szkola to wszak zagrozenie.

    Ostatnio slychac ze policjanty siegaja takze do KK - sprowadzenie
    ryzyka katastrofy.

    No i po paru wypadkach busow doszedl nam nowy przepis do PoRD

    Art. 135. 1. Policjant:
    1a) zatrzyma prawo jazdy za pokwitowaniem w przypadku ujawnienia czynu
    polegającego na:
    a) kierowaniu pojazdem z prędkością przekraczającą dopuszczalną o
    więcej niż 50 km/h na obszarze zabudowanym lub

    b) przewożeniu osób w liczbie przekraczającej liczbę miejsc określoną
    w dowodzie rejestracyjnym (pozwoleniu czasowym) lub wynikającą z
    konstrukcyjnego przeznaczenia pojazdu niepodlegającego rejestracji;
    przepis nie dotyczy przewozu osób autobusem w publicznym transporcie
    zbiorowym w gminnych, powiatowych i wojewódzkich przewozach
    pasażerskich w rozumieniu ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o
    publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. z 2011 r. Nr 5, poz. 13, z
    późn. zm.), o ile w pojeździe przewidziane są miejsca stojące;

    2) może zatrzymać prawo jazdy za pokwitowaniem w razie uzasadnionego
    podejrzenia, że kierowca popełnił przestępstwo lub wykroczenie, za
    które może być orzeczony zakaz prowadzenia pojazdów.

    1a. Przepisu ust. 1 pkt 1a lit. b nie stosuje się, jeżeli liczba
    przewożonych osób w sposób, o którym mowa w tym przepisie, nie
    przekracza:
    1) 5 - w przypadku przewożenia ich autobusem;
    2) 2 - w przypadku przewożenia ich samochodem osobowym, samochodem
    ciężarowym lub w przyczepie ciągniętej przez ciągnik rolniczy lub
    pojazd wolnobieżny.

    To ile tych osob na przyczepie bylo i na ile osob zarejestrowana ? :-)

    Jak sie maja oba cytowane przepisy do siebie, to niech sie SN
    wypowie - ale tu ustawa stosuje juz tryb orzekajacy, wiec policjant
    moze byc usprawiedliwiony :-)

    J.

  • 4. Data: 2015-05-20 18:20:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 20 May 2015, J.F. wrote:

> [...]
    [...]
> [...]

    > wymienionych w pkt 2) zagraza bezpieczenstwu ? :-)
    > O, trzeba sie bylo upierac, ze to konwojenci :-)

    A warunki które zostawiłem były spełnione?
    Bo jak policja ma zdjęcie na ktorym "nie trzymają się uchwytów",
    ba, nie ma uchwytów, to sprawa jest i tak przegrana.
    Oczywiście dołożą jeszcze mandaty (lub grzywny) "nietrzymającym" (tak
    jak przy pasażerze bez pasów), żeby było sprawiedliwie ;>

    pzdr, Gotfryd