  • 1. Data: 2002-03-21 12:38:27
    Temat: ZUS:((
    Od: "mazanka" <m...@p...e.pl>

    Witam, madre glowy:)) Pisałam już naten sam temat na grupę
    pl.soc.prawo.podatki ale tam jak na razie nie uzyskałam żadnej mądrej
    odpowiedzi, mój problem z ZUS-em jest chyba dosc nie typowy, moze ktos z
    grupowiczow spotkal sie z takim problemem lub wie jak z tego wybrnac, prosze
    o rady:

    Staralam sie o zaswiadczenie o nie zaleganiu ze skladkami ZUS, ktore
    dostawalm bez problemu w latach poprzednich kilka razy w roku, jednak w tym
    roku ZUS nagle stwierdzil ze zalegam ze skladkami od sierpnia 2000 roku i
    chce mnie "oskladkowac" skladka zdrowotna:(((

    Maz prowadzi dzialanosc gospodarcza od 98r na swoje imie i nazwisko, jest
    osoba zatrudniona na etacie i oplaca za siebie skladke zdrowotna. Ja jestem
    osoba zatrudniona na etacie i jednoczesnie rencistka, na pierwszym wpisie
    meza widnialam jako pelnomocnik i nigdzie wiecej ( nie bylam objeta z tego
    tytulu skladka zdrowotna) , w siepniu 2000r zmienilismy wpis do ewidencji
    przestalam widniec jako pelnomocnik za to moje imie i nazwisko pojawilo sie
    w nazwie.
    przed bylo tak: firma xxx jan kowalski, po jest tak: firma xxx jan kowalski,
    joanna kowalska

    Obecnie ZUS twierdzi ze powinnam byc objeta skladka zdrowotna poniewaz
    jestem osoba prowadzaca dzialanosc gospodarcza:(( zaznaczam, ze w nazwie nie
    ma skrotu s.c. i ze maz z calosci dzialnosci gospodarczej rozlicza sie w US
    w 100% a nie 50%, Jak to ugryzc? czy mam racje ze moje imie i nazwisko jest
    tylko nazwa? czy tez ZUS ma racje ze jestem osoba prowadzaca dzialanosc
    gospodarcza?
    Czy jesli w nazwie wpisalabym cala rodzine to wszystkich by oskladkowali?
    Czy jesli w nazwie wpisze imie mego kota to od niego tez beda wolac skladek?

    Prosze o pomoc!! To wchodzi ponad 1600 zl plus odsetki - to nie zla sumka,
    nie chce tego ot tak im oddac:(((

    Pozdrawiam

    Mazan-ka

  • 2. Data: 2002-03-21 17:20:19
    Temat: Re: ZUS:((
    Od: "Sandra" <d...@w...pl.pl.invalid>

    Nie zawarliście umowy s.c ,więc : mąż powinien zgłosić się na formularzu ZUS
    ZFA ( zgłoszenie płatnika składek)
    Pani natomiast na formularzu ZUS ZUA albo ZUS ZZA ( to zależy jakim podlega
    pani ubezpieczeniom ) . I tak mąż do 15 każdego miesiąca składa deklarację
    rozliczeniową za miesiąc poprzedni ,chyba ,ze zatrudnia inne osoby to
    imienne raporty za pracowników .
    Pani natomiast jeżeli zgłosiła tylko siebie ,jako osobę opłacającą składki
    za siebie na formularzu jak wyżej wspomniałam ,przekazuje pani do ZUS w
    terminie do dn. 10 każdego miesiaca za miesiąc poprzedni deklarację
    rozliczeniową ZUS DRA . W przypadku jakim pani opisała występujecie jako
    odrębni płatnicy składek ,małżonek jako płatnik opłacający skłądki za siebie
    i np. pracowników a pani opłacająca składki wyłącznie na własne
    ubezpieczenia .
    Powinni małżonkowie w takim wypadku opłacać składki za pomocą dwóch
    kompletów dokumentów płatniczych. - reguluje to Dz.U .Nr 137,poz.887 z 13
    .10.1998 r. ze zmianami : oraz rozporządzenie Minist. Pracy i Polityki
    Socjalnej z 4 . 12 . 1998 r. w sprawie wzorów zgłoszeń , raportów
    miesięcznych itp. Dz.U.Nr 149.poz.982

    pozdrawiam Sandra