  • 1. Data: 2014-04-10 13:52:56
    Temat: Wykorzystanie przez pracodawce informacji.
    Od: "GS" <g...@U...com>

    Witam wszystkich.
    Temat może trochę dziwny, ale już tłumacze o co chodzi.
    Pracuje w firmie, która udostępnia swoim klientom dostęp elektroniczny przez
    internet do danych ich dotyczących. Dyrektor na spotkaniu z pracownikami
    "zasugerował", ze taki dostęp powinien sobie uaktywnić również każdy
    pracownik. Pewnego dnia pracodawca sprawdził, kto ma aktywne konto i osoby,
    które tego nie miały zostały pozbawione prawa do kwartalnej nagrody.
    Czy pracodawca miał prawo wykorzystać posiadana wiedzę w ten sposób?
    Jako podmiot oferujący usługę dostępu do danych posiadł jakąś wiedzę, którą
    następnie użył jako pracodawca.

    Dziękuję za odpowiedzi i podpowiedzi.
    Pozdrawiam

    PS. Nie jest to firma prywatna.

  • 2. Data: 2014-04-10 15:00:57
    Temat: Re: Wykorzystanie przez pracodawce informacji.
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik GS g...@U...com ...

> [...]
    > wiedzę w ten sposób? Jako podmiot oferujący usługę dostępu do danych
    > posiadł jakąś wiedzę, którą następnie użył jako pracodawca.

    Nie wiem czy dobrze zrozumiałem - nie wykonałes polecenia służbowego i
    dziwisz się ze nie dostałes premii?
    Czy samo polecenie łamało w jakis sposób prawo albo Twoją umowę o prace?

  • 3. Data: 2014-04-10 15:22:42
    Od: "GS" <g...@U...com>

    wiadomości grup
    7.0.0.1...
    > Użytkownik GS g...@U...com ...

    [...]
    > Nie wiem czy dobrze zrozumiałem - nie wykonałes polecenia służbowego i
    > dziwisz się ze nie dostałes premii?
    > Czy samo polecenie łamało w jakis sposób prawo albo Twoją umowę o prace?

    Wątpliwości budzi, czy było to polecenie służbowe.
    Problem dotyczy tego: pracodawca, jak właściciel "systemu" ma łatwy dostęp
    do informacji tam zgromadzonych. Jakikolwiek inny pracodawca nie uzyskałby
    informacji, czyjego pracownicy maja założone konta czy nie. I czy taka
    podwójna rola pracodawcy, ułatwiająca zdobycie informacji, umożliwia takie
    kroki??
    GS

  • 4. Data: 2014-04-10 15:38:47
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu czwartek, 10 kwietnia 2014 13:52:56 UTC+2 użytkownik GS napisał:
    > PS. Nie jest to firma prywatna.
    Profil ePUAP musiałeś założyć;;)

  • 5. Data: 2014-04-10 15:54:14
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik GS g...@U...com ...

> [...]
    > nie uzyskałby informacji, czyjego pracownicy maja założone konta czy
    > nie. I czy taka podwójna rola pracodawcy, ułatwiająca zdobycie

    A to juz zalezy od takich czynników jak:
    - czy konto miałes tam posiadac prywatnie
    - co na to regulamin seriwsu
    - czy rzeczywiscie było to polecenie służbowe
    - w jakim celu miałes założyć tam konto

    Ale bez wiedzy co to za serwis i wiedzy o innych szczegółach trudno będzie
    jednoznacznie stwierdzić.

    Strzelam - miałes założyć konto na epuapie?

  • 6. Data: 2014-04-10 16:19:13
    Od: Chocobo <b...@p...fm>

    W dniu 10.04.2014 15:54, Budzik pisze:

    > Ale bez wiedzy co to za serwis i wiedzy o innych szczegółach trudno będzie
    > jednoznacznie stwierdzić.
    >
    > Strzelam - miałes założyć konto na epuapie?

    Strasznie chaotycznie opisał, ale strzelam, że chodzi mnie więcej o coś
    w stylu: Są pracownikami orange i obsługują neostradę. Jednocześnie
    prywatnie korzystają z usług neostrady, szef kazał im uaktywnić jakąś
    funkcjonalność jako prywatnym użytkownikom (może maja bonusy od ilości
    nowych aktywacji usługi).
    Potem korzystając ze słuzbowych możliwości sprawdził, że prywatni
    klienci (będący jednocześnie pracownikami firmy) tego nie zrobili.

    marcin

  • 7. Data: 2014-04-10 18:00:48
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Chocobo b...@p...fm ...

> [...]
    > Potem korzystając ze słuzbowych możliwości sprawdził, że prywatni
    > klienci (będący jednocześnie pracownikami firmy) tego nie zrobili.

    Jeżeli by tak miało być i założone konto miałoby być typowo prywatne, na
    prawdziwe dane etc to raczej jest to niezgodne z prawem. A konkretnie
    niezgodne z prawem jest oczekiwanie spełnienia takich polecen i co gorsza,
    warunkowanie ich wykonaniem otrzymania premii.

  • 8. Data: 2014-04-11 07:53:25
    Od: DanW <m...@g...pl>

    W dniu 2014-04-10 18:00, Budzik pisze:
> [...]
    > niezgodne z prawem jest oczekiwanie spełnienia takich polecen i co gorsza,
    > warunkowanie ich wykonaniem otrzymania premii.

    Nie wiem co to za konto, a to dość istotne. Jeśli miało to na celu
    zapoznanie się z systemem od strony użytkownika to cenna wiedza, którą
    można wykorzystać w codziennej pracy. Nie wyobrażam sobie np. pracownika
    banku, który nie zna funkcjonalności systemu internetowego.
    Pozdrawiam Dan.

  • 9. Data: 2014-04-11 08:22:10
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl>

    W dniu 2014-04-11 07:53, DanW pisze:

> [...]
    > można wykorzystać w codziennej pracy. Nie wyobrażam sobie np. pracownika
    > banku, który nie zna funkcjonalności systemu internetowego.

    Od tego są platformy testowe, żeby tam sobie potestował, zmuszanie
    pracownika do korzystania z usług banku w którym pracuje jest niezgodne
    z prawem i powinno być jak najbardziej ścigane.

    --
    Kaczus
    http://kaczus.ppa.pl

  • 10. Data: 2014-04-11 08:44:38
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu piątek, 11 kwietnia 2014 08:22:10 UTC+2 użytkownik Tomasz Kaczanowski napisał:

    > Od tego są platformy testowe, żeby tam sobie potestował, zmuszanie
    > pracownika do korzystania z usług banku w którym pracuje jest niezgodne
    > z prawem i powinno być jak najbardziej ścigane.
    Jakieś konkretne paragrafy?