  • 1. Data: 2004-08-20 06:27:12
    Temat: Wniosek o postepowanie spadkowe
    Od: "Kamar" <k...@u...poczta.onet.pl>

    Witam,
    sytuacja jest taka: mąż zmarł, zostaje żona i troje dorosłych dzieci.
    1. Czy wniosek o postępownie spadkowe składa jedna osoba,
    wymieniając resztę jako uczestników, czy każdy osobno musi złożyć taki
    wniosek?
    2. Czy w takim wniosku wymienia się wszystko co wchodzi w skład spadku,
    a jeśli nie to kiedy robi się taki spis?
    3. W jaki sposób ocenić wartość nieruchomości - czy konieczna jest opinia
    rzeczoznawcy,
    czy wystarczy wartość "na oko"?

    Przepraszam za lamerskie pytania, ale nie mam się kogo poradzić.

    Pozdrawiam
    Kamar

  • 2. Data: 2004-08-20 07:48:50
    Temat: Re: Wniosek o postepowanie spadkowe
    Od: "Wirde" <w...@n...hotmail.com>

    Użytkownik "Kamar" <k...@u...poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > 1. Czy wniosek o postępownie spadkowe składa jedna osoba,
    > wymieniając resztę jako uczestników, czy każdy osobno musi złożyć taki

    oczywiście wystarczy jedna osoba

    > 2. Czy w takim wniosku wymienia się wszystko co wchodzi w skład spadku,
    > a jeśli nie to kiedy robi się taki spis?

    nic się nie wymienia i nie robi się spisu, chyba że któryś ze spadkobierców
    przyjmie spadek z dobrodziejstwem inwentarza. Wcale się nie robi spisu jeśli
    jest zgoda co do podziału masy spadkowej (umowny dział spadku) jeśli dział
    będzie sądowy wówczas w ramach tego (kolejnego po stwierdzeniu nabycia
    spadku) postępowania będzie stworzony spis.

    > 3. W jaki sposób ocenić wartość nieruchomości - czy konieczna jest opinia
    > rzeczoznawcy,
    > czy wystarczy wartość "na oko"?

    Zależy do jakich celów - do działu spadku możecie wycenić sami i jeśli nikt
    ze spadkobierców tego nie zakwestionuje nie ma potrzeby żadnej wyceny. Jeśli
    będzie spór - sąd powoła biegłego.
    Do celów podatkowych - sami wyceniacie, potem urząd może przedtsawić własne
    oszacowanie i tak trwają negocjacje. Jeśli nie będzie konsensusu - dochodzi
    do wyceny biegłego a koszt ekspertyzy ponoszony jest przez spadkobierców
    wtedy gdy ich cena była zaniżona więcej niż o ileś procent do wartości
    oszacowanej (nie pamiętam w tej chwili tych procentów)

    pzdr

  • 3. Data: 2004-08-20 08:23:26
    Od: "Kamar" <k...@u...poczta.onet.pl>

    Bardzo dziękuję:-)

    Pozdrawiam
    Kamar

  • 4. Data: 2004-08-20 08:28:38
    Od: "Wirde" <w...@n...hotmail.com>

    > Bardzo dziękuję:-)

    Nie ma sprawy. I należy pamiętać że do wniosku o stwierdzenie nabycia spadku
    dołącza się skrócone ospisy - aktu zgonu spadkodawcy, aktu małżeństwa, aktów
    urodzenia dzieci i ew. ich aktów małżeństwa jeśli w jego następstwie
    zmieniły nazwisko.
    pzdr

  • 5. Data: 2004-08-21 15:33:15
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 20 Aug 2004, Wirde wrote:
    [...]
> [...]
    >+ wtedy gdy ich cena była zaniżona więcej niż o ileś procent do wartości
    >+ oszacowanej (nie pamiętam w tej chwili tych procentów)

    +++++++
    art. 8 [...]
    4) Jeżeli nabywca nie podał wartości nabytych rzeczy i praw majątkowych
    lub wartość podana przez nabywcę według oceny naczelnika urzędu skarbowego
    nie odpowiada ich wartości rynkowej, organ ten wezwie nabywcę do
    określenia wartości rzeczy i praw lub podwyższenia tej wartości w terminie
    nie krótszym niż 14 dni. W razie nieudzielenia odpowiedzi lub podania
    wartości nieodpowiadającej wartości rynkowej, naczelnik urzędu skarbowego
    ustali wartość z uwzględnieniem opinii biegłych. Jeżeli wartość ustalona
    w ten sposób przekroczy o 33 % wartość podaną przez nabywcę, koszty opinii
    biegłych ponosi nabywca.
    ----

    pozdrowienia, Gotfryd