1. Data: 2004-08-20 06:27:12
Temat:Wniosek o postepowanie spadkowe
Od:"Kamar" <k...@u...poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,
sytuacja jest taka: mąż zmarł, zostaje żona i troje dorosłych dzieci.
1. Czy wniosek o postępownie spadkowe składa jedna osoba,
wymieniając resztę jako uczestników, czy każdy osobno musi złożyć taki
wniosek?
2. Czy w takim wniosku wymienia się wszystko co wchodzi w skład spadku,
a jeśli nie to kiedy robi się taki spis?
3. W jaki sposób ocenić wartość nieruchomości - czy konieczna jest opinia
rzeczoznawcy,
czy wystarczy wartość "na oko"?

Przepraszam za lamerskie pytania, ale nie mam się kogo poradzić.

Pozdrawiam
Kamar

2. Data: 2004-08-20 07:48:50
Temat:Re: Wniosek o postepowanie spadkowe
Od:"Wirde" <w...@n...hotmail.com> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Kamar" <k...@u...poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
> 1. Czy wniosek o postępownie spadkowe składa jedna osoba,
> wymieniając resztę jako uczestników, czy każdy osobno musi złożyć taki

oczywiście wystarczy jedna osoba

> 2. Czy w takim wniosku wymienia się wszystko co wchodzi w skład spadku,
> a jeśli nie to kiedy robi się taki spis?

nic się nie wymienia i nie robi się spisu, chyba że któryś ze spadkobierców
przyjmie spadek z dobrodziejstwem inwentarza. Wcale się nie robi spisu jeśli
jest zgoda co do podziału masy spadkowej (umowny dział spadku) jeśli dział
będzie sądowy wówczas w ramach tego (kolejnego po stwierdzeniu nabycia
spadku) postępowania będzie stworzony spis.

> 3. W jaki sposób ocenić wartość nieruchomości - czy konieczna jest opinia
> rzeczoznawcy,
> czy wystarczy wartość "na oko"?

Zależy do jakich celów - do działu spadku możecie wycenić sami i jeśli nikt
ze spadkobierców tego nie zakwestionuje nie ma potrzeby żadnej wyceny. Jeśli
będzie spór - sąd powoła biegłego.
Do celów podatkowych - sami wyceniacie, potem urząd może przedtsawić własne
oszacowanie i tak trwają negocjacje. Jeśli nie będzie konsensusu - dochodzi
do wyceny biegłego a koszt ekspertyzy ponoszony jest przez spadkobierców
wtedy gdy ich cena była zaniżona więcej niż o ileś procent do wartości
oszacowanej (nie pamiętam w tej chwili tych procentów)

pzdr

3. Data: 2004-08-20 08:23:26
Od:"Kamar" <k...@u...poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Bardzo dziękuję:-)

Pozdrawiam
Kamar

4. Data: 2004-08-20 08:28:38
Od:"Wirde" <w...@n...hotmail.com> szukaj wiadomości tego autora

> Bardzo dziękuję:-)

Nie ma sprawy. I należy pamiętać że do wniosku o stwierdzenie nabycia spadku
dołącza się skrócone ospisy - aktu zgonu spadkodawcy, aktu małżeństwa, aktów
urodzenia dzieci i ew. ich aktów małżeństwa jeśli w jego następstwie
zmieniły nazwisko.
pzdr

5. Data: 2004-08-21 15:33:15
Od:Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Fri, 20 Aug 2004, Wirde wrote:
[...]
> [...]
>+ wtedy gdy ich cena była zaniżona więcej niż o ileś procent do wartości
>+ oszacowanej (nie pamiętam w tej chwili tych procentów)

+++++++
art. 8 [...]
4) Jeżeli nabywca nie podał wartości nabytych rzeczy i praw majątkowych
lub wartość podana przez nabywcę według oceny naczelnika urzędu skarbowego
nie odpowiada ich wartości rynkowej, organ ten wezwie nabywcę do
określenia wartości rzeczy i praw lub podwyższenia tej wartości w terminie
nie krótszym niż 14 dni. W razie nieudzielenia odpowiedzi lub podania
wartości nieodpowiadającej wartości rynkowej, naczelnik urzędu skarbowego
ustali wartość z uwzględnieniem opinii biegłych. Jeżeli wartość ustalona
w ten sposób przekroczy o 33 % wartość podaną przez nabywcę, koszty opinii
biegłych ponosi nabywca.
----

pozdrowienia, Gotfryd