  • 1. Data: 2004-09-20 15:58:39
    Temat: Ważność umowy przesłanej faksem... ?
    Od: "Adam Tomala" <a...@W...2be.pl>

    Witam

    Mam pytanie odnośnie określenia ważności umowy. Pokrótce: zgodziłem się na
    uslugi konsultingowe firmy X. Firma X przesłała mi mailem umowę, którą ja
    wydrukowałem, podpisałem i przefaksowałem do nich. Wystawili fakture na
    umowiona kwotę - wszystko gra.
    Dwa dni pozniej firma X poinformowala mnie, ze warunki umowy zmieniaja sie,
    dojdzie do niej kilka zapisow. Na moje stwierdzenie, ze przeciez ja juz ja
    podpisalem i na nic sie nie zgadzam, uslyszalem, ze "ta umowa przeciez jest
    niewazna, nie podpisalismy jej oficjalnie". Co zatem z fakturą? - "Faktura
    podobnie nie musi byc wazna, moze ja Pan potargac bo narazie bedzie nowa
    umowa". Minelo kilka tygodni, firma miala realizowac swoje dzialania, a
    tymczasem umowy brak. Mnie natomiast naciskali na to, abym zaplacil fakture.
    Nie zgodzilem sie bez umowy ale dwa dni pozniej odebralem w koncu upragniona
    nowa umowe przez nich podpisana... Oczywiscie byla to umowa juz o nowej
    tresci. pomijam kwestie terminow itp, pomijam to, ze tej nowej umowie byla
    data 5 tygodni wczesniejsza niz ja otrzymalem. Tylko teraz wyszla dziwna
    sytuacja:
    Oni maja fax z podpisaną przeze mnie pierwszą umową i nagle twierdzą, że to
    ona jest obowiązująca.
    Ja mam oryginal ich nowej umowy, podpisany przez nich (a narazie
    profilaktycznie niepodpisywany przeze mnie) z nowa trescia...
    Pytanie brzmi - czyja umowa jest wazna? Czy ta ktora ja podpisalem i
    wyslalem faxem, ktora nagle wedle firmy X stala sie obowiazujaca, czy tez
    oryginal ich umowy, ze zmienionymi zapisami, podpisany przez firme X ?

    Ma to znaczenie o tyle, ze - aby nie przedluzac - firma X nie wywiazala sie
    ze swoich zobowiazan, a raczej wywiazala sie fatalnie wiec skutek bedzie
    pewnie mizerny i kto wie czy nie dojdzie do sądu...

    Pozdrawiam serdecznie
    Adam

    --
    http://2be.pl - solidny WebHosting, tanie Domeny
    Liczą się sprawdzone rozwiązania

  • 2. Data: 2004-09-20 16:44:30
    Temat: Re: Ważno?ć umowy przesłanej faksem... ?
    Od: WAM <n...@n...nopl.pl>

    On Mon, 20 Sep 2004 17:58:39 +0200, "Adam Tomala"
    <a...@W...2be.pl> wrote:

    >Pytanie brzmi - czyja umowa jest wazna?
    IMHO liczy sie ta na ktorej sa *oryginaly* (nie ksero, nie faks!)
    podpisow. Umowa ktora Ty podpisales jest u Ciebie (oni maja
    kserokopie) - Ty sie zgodziles na jej zapisy i zaproponowales (oferta)
    jej podpisanie przez X. Oni jej nie podpisali i sporzadzili nowa
    oferte, ktora im odpowiada i te nowa podpisali. Ty nie podpisales
    nowej, wiec... IMHO jestescie wciaz na etapie negocjacji warunkow
    umowy.

    WAM
    --
    Sylwester 2004!
    Może nad morze?

  • 3. Data: 2004-09-20 17:36:50
    Temat: Re: Ważność umowy przesłanej faksem... ?
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Adam Tomala" <a...@W...2be.pl> napisał w wiadomości

    Moim zdaniem ostatnia przez Was zaakceptowana. Jeśli nie ma takiej umowy, to
    jej po prostu nie ma. Z tego co piszesz, to jej nie ma. Bo Ty zaakceptowałeś
    umowę o treści przesłanej faksem, oni zaś zaakceptowali zupełnie inną. w
    konsekwencji nie zawarliście żadnej umowy.

  • 4. Data: 2004-09-20 18:56:56
    Od: Sebol <"lobo_(usun_to)"@autograf.pl>

    Dnia Mon, 20 Sep 2004 17:58:39 +0200, Adam Tomala naskrobał(a):

> [...]
    > ze swoich zobowiazan, a raczej wywiazala sie fatalnie wiec skutek bedzie
    > pewnie mizerny i kto wie czy nie dojdzie do sądu...

    Póki co to obustronnie pisemnej umowy nikt nie ma, wiec olej sprawę. Jak
    sprawa pójdzie do sądu to zaprzecz temu i zarządaj pokazania oryginałów :)

    --
    United Devices Cancer Research Project
    www.grid.org

  • 5. Data: 2004-09-21 09:43:33
    Od: "Wirtualna" <w...@s...wp.pl>

    Użytkownik "WAM" <n...@n...nopl.pl> napisał w wiadomości
    > IMHO liczy sie ta na ktorej sa *oryginaly* (nie ksero, nie faks!)
    > podpisow.
    tu sie nie zgodze, chyba ze forma pisemna pod rygorem niewaznosci -
    pamietajmy, ze brak rygoru niewaznosci prowadzi do 73,74 kc, a przepisy o
    formie pisemnej w celach dowodowych nie maja zastosowania w obrocie miedzy
    przedsiebiorcami.

    p.
    W,

  • 6. Data: 2004-09-21 18:19:31
    Od: WAM <n...@n...nopl.pl>

    On Tue, 21 Sep 2004 11:43:33 +0200, "Wirtualna"
    <w...@s...wp.pl> wrote:

    >tu sie nie zgodze, chyba ze forma pisemna pod rygorem niewaznosci
    Zakladalem, blednie ;), ze chodzi nie o waznosc tylko o dowody :)

    >pamietajmy, ze brak rygoru niewaznosci prowadzi do 73,74 kc, a przepisy o
    >formie pisemnej w celach dowodowych nie maja zastosowania w obrocie miedzy
    >przedsiebiorcami.
    O co "idzie" w Art 74 par. 3? Ktorych przepisow sie nie stosuje? Bo
    nie jest to dla mnie jasne.

    WAM
    --
    Sylwester 2004!
    Może nad morze?

  • 7. Data: 2004-09-22 06:54:11
    Od: "Wirtualna" <w...@s...wp.pl>

    > O co "idzie" w Art 74 par. 3? Ktorych przepisow sie nie stosuje? Bo
    > nie jest to dla mnie jasne

    Nie stosuje sie wylaczenia dowodu ze swiadka lub przesluchania strony, w
    chwili gdy umowa winna byc stwierdzona pismem (bez rygoru niewaznosci ergo w
    celach dowodowych) z mocy prawa - np. umowa spólki cywilnej. Dlaczego? Ano
    dlatego, ze przedsiebiorcy czesto korzystaja wlasnie z faxu i maila!

    Nie jest dla mnie jasne, czy w stosunkach miedzy przedsiebiorcami nie
    stosuje sie takze np. Art 76kc

    p.
    W,