  • 111. Data: 2018-06-19 20:18:19
    Temat: Re: Utrudnianie pierwszej pomocy
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Ależ oczywiście, że masz rację i nie o to tutaj chodzi. Ratownik jest
    > człowiekiem i mógł popełnić błąd.

    Mógł. Tylko nie należy stawiac go w tej sytuacji jako wzór do
    naśladowania.l

    > Ba, błąd mógłby tam nawet lekarz
    > popełnić i tyle -zwłaszcza działając z konieczności na odległość, bo
    > pacjenta nie widział i z przyczyn przeze mnie już tu przytoczonych
    > osobiście obejrzeć nie mógł.

    To jak kurwa nie mógł, to na jakiej podstawie stwierdził, że defibrylcja
    jest niepotrzebna, a nawet jak twierdzi jego szef a ty za nim może
    zaszkodzić? Weź się ogarnij.

    > Ani nie wiadomo, czy to AED było potrzebne.

    Ogólnie nie wiadomo czy resuscytacja pomoże - w większości wypadków nie.
    Natomiast użycie AED powoduje, że szanse _dramatycznie_ rosną.
    Dramatrycznie oznacza kilkukrotnie.

    > ale to było znacznie
    > później i jest to nieco inne urządzenie

    Jest to z grubsza to samo urządzenie, tylko głupsze, bo i ratownicy
    wykwalifikowani, więc nie mósi im mówić co mają robić.

    > - bezpośrednio na ulicy też goni
    > używali, czyli oni też źle ocenili?

    No tak - mieli go z karetki wypierdolić na ulicę, żebyś miał
    porównianie? Naprawdę twoja głupota jest porażająca, zwłaszcza,m że
    jesteś funkcjonariuszem, który powinien takie rzeczy z automatu ogarniać.

    Shrek

  • 112. Data: 2018-06-19 20:56:59
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 19-06-18 o 20:18, Shrek pisze:

    > Mógł. Tylko nie należy stawiac go w tej sytuacji jako wzór do
    > naśladowania.l

    A kto go stawia? Natomiast nie widzę podstaw do czepiania się i tyle.

    > To jak kurwa nie mógł, to na jakiej podstawie stwierdził, że defibrylcja
    > jest niepotrzebna, a nawet jak twierdzi jego szef a ty za nim może
    > zaszkodzić? Weź się ogarnij.

    Bo w niektórych wypadkach może zaszkodzić. Teoretycznie AED nie powinno
    wówczas zadziałać. Tak, czy siak przy wylewie AED w początkowej fazie
    raczej nie pomoże.

    > Ogólnie nie wiadomo czy resuscytacja pomoże - w większości wypadków nie.
    > Natomiast użycie AED powoduje, że szanse _dramatycznie_ rosną.
    > Dramatrycznie oznacza kilkukrotnie.

    Na jakiej podstawie tak twierdzisz? Pytam, bo nie spotkałem się z takimi
    badaniami - co oczywiście nie oznacza, ze ich nie ma. Natomiast z góry
    proszę, nie opieraj się na ulotkach producentów.

    > Jest to z grubsza to samo urządzenie, tylko głupsze, bo i ratownicy
    > wykwalifikowani, więc nie mósi im mówić co mają robić.

    Z grubsza pewnie podobne.

    > No tak - mieli go z karetki wypierdolić na ulicę, żebyś miał
    > porównianie? Naprawdę twoja głupota jest porażająca, zwłaszcza,m że
    > jesteś funkcjonariuszem, który powinien takie rzeczy z automatu ogarniać.

    Nie "wypierdalał" bym defibrylatora z karetki, bo mógłby się uszkodzić.
    Zazwyczaj się go jednak po prostu nosi. Skoro załoga pogotowia w chwili
    przyjazdu nie uznała za stosowne jego użycia (oczywiście również mogła
    się mylić), no to skłaniał bym się ku poglądowi, że jednak do czasu
    przyjazdu nie był potrzebny.

    Można również kombinować, że jak przyjechali, to najpierw go zapakowali,
    a potem się zastanawiali, co i jak z nim robić, ale na ile się orientuję
    w procedurach, to jednak nie jest to dobra kolejność, chyba, że istniały
    nieznane nam okoliczności dodatkowe.

  • 113. Data: 2018-06-19 21:27:09
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > A kto go stawia?

    Ty - cały czas podkreślając, że skoro wykwaliffikowany ratownik, nie
    widząc pacjenta uznał, ze defibrylacja jest nie potrzebna, to widocznie
    miał rację, a nie jakaś rozhisteryzowana paniusia... która miała rację.

    > Bo w niektórych wypadkach może zaszkodzić.

    W niektórych przypadkach DHMO może zaszkodzić, ale nie jest to powód,
    żeby nie pić wody. AED praktycznie nie ma szanst zaszkodzić, chyba że
    nim kogoś na przykład mocno uderzysz w głowę. Od tego jest
    _automatyczny_ żebyś nie musiał tego rozklimiać, bo jak widać jest to
    zbyt skomplikowane na toje (i moje również) możliwości diagnostyczne.
    Dawaj przykład kiedy AED może zaszkodzić.

    > Teoretycznie AED nie powinno
    > wówczas zadziałać. Tak, czy siak przy wylewie AED w początkowej fazie
    > raczej nie pomoże.

    Ani nie zaszkodzi. Skąd niby ktoś ma wiedzieć czy to wylew, udar
    niedokrwienny (w karetce też nie będą wiedzieć) czy po prostu zasłabł, a
    może migotanie komór. Zwłaszcza jak sięnie pofatyguje nawet do pacjenta?

    > Na jakiej podstawie tak twierdzisz? Pytam, bo nie spotkałem się z takimi
    > badaniami - co oczywiście nie oznacza, ze ich nie ma.

    Z kursów - RKO ma "skuteczność" wysokie naście, niskie kilkadziesiąt
    procent. Zastosowanie AED przy zaburzeniach rytmu komorowego lub
    czętoskurczowi beztętnowemu wysokie kilkadziesiąt.

    > Z grubsza pewnie podobne.

    Każdy defibrylator służy do defibrylacji. Definicję już dostałeś. To nie
    jest tak że defibrylator automatyczny służy do antydeflibrylacji.

> [...]
    > przyjazdu nie uznała za stosowne jego użycia (oczywiście również mogła
    > się mylić), no to skłaniał bym się ku poglądowi, że jednak do czasu

    Ale wiesz, że zadaniem załogi karetki, jest klienta o ile to możliwe
    żywego _dowieźć_ na SOR. Więc co cie w tym dziwi, że załadowanie go do
    pojazdu było ich priorytetem?

> [...]
    > a potem się zastanawiali, co i jak z nim robić, ale na ile się orientuję
    > w procedurach, to jednak nie jest to dobra kolejność, chyba, że istniały

    Istniały - jak wyżej.

    Dobra - kończę, ty naprawdę jesteś odporny na wiedzę i logikę.

    Shrek

  • 114. Data: 2018-06-19 22:01:43
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 19-06-18 o 21:27, Shrek pisze:

    > Ani nie zaszkodzi. Skąd niby ktoś ma wiedzieć czy to wylew, udar
    > niedokrwienny (w karetce też nie będą wiedzieć) czy po prostu zasłabł, a
    > może migotanie komór. Zwłaszcza jak sięnie pofatyguje nawet do pacjenta?

    Gdybam jedynie. Paniusia powiedziała, że mężczyzna mówił, ze go boli
    głowa. Skoro mówił, to na ch... AED? Ale tojedynie przykład.

    > Z kursów - RKO ma "skuteczność" wysokie naście, niskie kilkadziesiąt
    > procent. Zastosowanie AED przy zaburzeniach rytmu komorowego lub
    > czętoskurczowi beztętnowemu wysokie kilkadziesiąt.

    A to skąd wzięli? Pytam.

    > Ale wiesz, że zadaniem załogi karetki, jest klienta o ile to możliwe
    > żywego _dowieźć_ na SOR. Więc co cie w tym dziwi, że załadowanie go do
    > pojazdu było ich priorytetem?

    Rozumiem, że się nie znasz, ale nie masz racji. Najpierw się diagnozuje.
    Istnieją wyjątki, ale to są wyjątki.

  • 115. Data: 2018-06-20 03:20:07
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-06-19, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Użytkownik "m" napisał w wiadomości grup
    pl...

    > Ale zeby tam byc, to musial kurs ukonczyc, nie tylko wyciagania z
    > wody, ale takze reanimacji.

    A takie kursy wymagają od ich prowadzących jakiejkolwiek certyfikacji,
    czy tez mozemy sobie Ty i ja poprowadzić kurs razem i będzie to prawnie
    ok?

    --
    Marcin

  • 116. Data: 2018-06-20 04:12:10
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-06-19, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:
    > Rozumiem, że się nie znasz, ale nie masz racji. Najpierw się diagnozuje.
    > Istnieją wyjątki, ale to są wyjątki.

    No własnie, więc jesli ten defibrylator ratownika był automat i ratownik
    to wiedział to musiłaby byc dość arogancka osobą aby stwierdzic, że nie
    widząc człowiek apostawi lepsza diagnozę od defibrylatora, nie?

    Robert, to się zwyczajnie nie trzyma kupy.

    No chyba, że to nie był automatyczny defibrylator i ratownik to wiedział.
    Ale jeśli był automatyczny, a umieszcza się je w przestrzeni publicznej,
    to muszą byc idioto-odporne bo przeciez może tego uzyc, ktoś zupełnie
    nieprzeszkolony.

    --
    Marcin

  • 117. Data: 2018-06-20 13:57:10
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 20-06-18 o 04:12, Marcin Debowski pisze:

    > No własnie, więc jesli ten defibrylator ratownika był automat i ratownik
    > to wiedział to musiłaby byc dość arogancka osobą aby stwierdzic, że nie
    > widząc człowiek apostawi lepsza diagnozę od defibrylatora, nie?

    No właśnie nie. AED się przydaje w określonych sytuacjach. Jesli gość
    zasłabł, ale można z nim rozmawiać - a tak bywa przy wylewach - to nawet
    nie trzeba podchodzić do pacjenta, by wiedzieć, że AEDsię nie przyda i
    tyle.

> [...]
    > Ale jeśli był automatyczny, a umieszcza się je w przestrzeni publicznej,
    > to muszą byc idioto-odporne bo przeciez może tego uzyc, ktoś zupełnie

    Po pierwsze ten AED nie był w przestrzeni publicznej. Gdyby Był, to by
    nie trzeba było zgody na jego zabranie. Po za tym AED jest jedynie
    "głupią" maszyną. Nie powinien zrobić krzywdy, ale przykładane go
    każdemu,kto skręcił nogę, zasłabł, rozciął sobie palec - choć jak celnie
    zauważacie nie zaszkodzi - to sensu żadnego nie ma.

    Dziennikarze napisali artykuł, z którego pośrednio wynika, że to AED, to
    standardowo każdemu powinno się przykładać, bo przecież po to jest i nie
    zaszkodzi. A to jest bzdura.

  • 118. Data: 2018-06-20 15:11:14
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-06-20, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

> [...]
    > zasłabł, ale można z nim rozmawiać - a tak bywa przy wylewach - to nawet
    > nie trzeba podchodzić do pacjenta, by wiedzieć, że AEDsię nie przyda i

    No przecież nawet w tym wątku, ktoś opisał swój przypadek, gdzie chodził
    i mówił a AED zastosowano i jak najbardziej było to słuszne. Poza tym
    było o diagnozie, że AED postawi, a ratownik jakby jednak mniej się zna
    na migotaniach. Mówisz, że wylew, ale na jakiej podstawie ratownik miał
    go orzec? On nic nie wiedział. Może sugerował się tym co napisałeś (że
    chodiz i mówi) ale AED mógł to sprawdzić (zdjagnozować) a ratownik nie
    był w stanie zrobić tego lepiej. Ratownik wszedł tu w rolę automatu i to
    z tego co rozumiem bez kontaktu z pacjentem.

    > Po pierwsze ten AED nie był w przestrzeni publicznej. Gdyby Był, to by
    > nie trzeba było zgody na jego zabranie. Po za tym AED jest jedynie

    Wyobrażam sobie, że był podobnie jak np z wężem strażackim czy gaśnicą w
    obudowie, czy młotkiem do stłuczenia szyby. Był zabezpieczony pewnie
    szybką i jakimś kluczykiem.Babka nie chciała lub bałą się robic demolkę
    i poszłą do ratownika po kluczyk. Tak wnioskuje, bo jeśli by nie byl
    dostępny publicznie to nikt by nie wiedział, że gdzieś jest zamknięty
    defibrylator. Po coś to oznaczenie było na obudowie i nie sądzę aby po
    to, by ratownik wiedział gdzie ten AED jest.

    > "głupią" maszyną. Nie powinien zrobić krzywdy, ale przykładane go
    > każdemu,kto skręcił nogę, zasłabł, rozciął sobie palec - choć jak celnie
    > zauważacie nie zaszkodzi - to sensu żadnego nie ma.

    Tez Cię tam nie było a widzę, że jakbyś tam był i stał obok :)

    > Dziennikarze napisali artykuł, z którego pośrednio wynika, że to AED, to
    > standardowo każdemu powinno się przykładać, bo przecież po to jest i nie
    > zaszkodzi. A to jest bzdura.

    Możemy się zgodzić, że zasadniczo sporo nie wiadomo (noga to racej nie
    byłą), ale zauważ, że Ty tez robisz kupę domnimywań i wcale nie jest
    powiedziane, że słusznie. Pismki pismaki, ziarno prawdy może w czymś
    być.

    --
    Marcin

  • 119. Data: 2018-06-20 21:36:38
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 20-06-18 o 15:11, Marcin Debowski pisze:

> [...]
    > był w stanie zrobić tego lepiej. Ratownik wszedł tu w rolę automatu i to
    > z tego co rozumiem bez kontaktu z pacjentem.

    Po prostu nie zgadzam się z Tobą i tyle. Dokąd masz kontakt z pacjentem,
    to żaden normalny ratownik nawet nie będzie myślał o AED. Być może są
    przypadki, w których by to pomogło. Nie jestem lekarzem i nie będę tu
    zajmował na ten temat żadnego stanowiska. Zadaniem ratownika, jest
    ratowanie, a nie leczenie. Są pewne standardy. Nawet lekarze postępują
    wg pewnych schematów. Jak coś się stanie, to potem "badacze" wynajdują
    różne nieprawidłowości i czasem si ów standard zmienia - co nie znaczy,
    że lakarz coś źle zrobił.

> [...]
    > defibrylator. Po coś to oznaczenie było na obudowie i nie sądzę aby po
    > to, by ratownik wiedział gdzie ten AED jest.

    Bardzo dobra analogia. Wyobraź obie, że wbiega do Ciebie jakaś
    "rozhisteryzowana" babka, i domaga się dania jej gaśnicy, bo facet na
    pobliskim przystanku pali papierosa i może powstać pożar. Ty jej
    odmawiasz, a później przystanek idzie z dymem. I dziennikarze piszą, że
    to Twoja wina, bo jakbyś dał gaśnicę ... itd. No nawet można tu gdybać,
    ze poniekąd trochę winy było, ale widzisz możliwość ukarania kogokolwiek?

    > Tez Cię tam nie było a widzę, że jakbyś tam był i stał obok :)

    Ja po protu ostro protestuję przeciwko artykułowi, który pomawia
    ratownika, a jest niedorzeczny i tyle.

> [...]
    > byłą), ale zauważ, że Ty tez robisz kupę domnimywań i wcale nie jest
    > powiedziane, że słusznie. Pismki pismaki, ziarno prawdy może w czymś

    Ziarno może być, ale postaw się na miejscu ratownika, którego jakieś
    pismaki próbują w usiłowanie zabójstwa wrobić.

  • 120. Data: 2018-06-21 02:26:50
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-06-20, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:
    > W dniu 20-06-18 o 15:11, Marcin Debowski pisze:
    > Po prostu nie zgadzam się z Tobą i tyle. Dokąd masz kontakt z pacjentem,
    > to żaden normalny ratownik nawet nie będzie myślał o AED. Być może są

    Po prawdzie to nawet nie wiemy jaki ten kontakt z pacjentem był. Jedyne
    co można wywnioskować, to że były okresy gdy był przytomny i oddychał.

    > Bardzo dobra analogia. Wyobraź obie, że wbiega do Ciebie jakaś
    > "rozhisteryzowana" babka, i domaga się dania jej gaśnicy, bo facet na

    A zauważyłeś jak sam stronniczo interpretujesz takie doniesienie
    medialne? Z jednej strony trochę bezwarunkowo bronisz ratownika, z
    drugiej konsekwentnie nazywasz babkę rozhisteryzowaną i ujmujesz jej
    wiedzy i zrowego rozsądku tylko dlatego, że polazła z tym do prasy.

> [...]
    > to Twoja wina, bo jakbyś dał gaśnicę ... itd. No nawet można tu gdybać,
    > ze poniekąd trochę winy było, ale widzisz możliwość ukarania kogokolwiek?

    Ale nie wiesz czy to była taka klarowna sytuacja. Trochę roztaczasz
    wizję jakby ten poszkodowany chodził, mówił, był okazem zdrowia i tego
    ratownika jeszcze z wody wyciągnął jakby tam nieboarczek wpadł i pewnie
    zaczął się topić.

    Moja wizja na podstawie tego co czytałem jest taka, że raz był przytomny
    raz nie, czyli miewał przynajmniej okresy, gdzie nawet zgodnie z Twoimi
    kryteriami użycie AED mogło być wskazane. I ciągle sporo daje do
    myślenia fakt użycia defibrylatora w karetce.

    > Ja po protu ostro protestuję przeciwko artykułowi, który pomawia
    > ratownika, a jest niedorzeczny i tyle.

    No ale ja już napisałem wcześniej, że go nie oceniam.
    Ja dyskutuję z Twoimi argumentami w jego obronie.

    > Ziarno może być, ale postaw się na miejscu ratownika, którego jakieś
    > pismaki próbują w usiłowanie zabójstwa wrobić.

    Ale ja to rozumiem i dlatego nie oceniam, ani jego ani tej babki.
    Natomisat Ty argumentujesz w sposób, który się MZ nie trzyma do końca
    kupy i dlatego wlazłem znowu w tę dyskusję.

    Np. tak samo jak nie ma żadnych podstaw aby kategorycznie stwierdzic, ze
    ratownik zrobił coś złego, tak samo nie ma, że babka była głupia
    histeryczką i próbowała zrobić defibrylację chodzącemu facetowi. Takie
    domniemanie jest dużo bardziej karkołomne niż, że ratownik znał się na
    tym wszystkim lepiej niż ona i poprawniej ocenił sytuację.
    Każdy oglądał setki filmów/programów i na kazdym z nich defibrylacje
    pokazują z nieprzytomnym pacjentem. To skąd nagle przypuszczenie, że
    babka próbowała defibrylowac przytomnego gościa?

    A jak sytuacja nie była tak jasna jak ją przedstawiasz, to wobec
    (domniemanego) faktu, że ten AED był w pełni automatyczny i dostępny, MZ
    należało go uzyc albo przynajmniej uzyskac dostęp aby uzyć w momencie,
    gdy (pewnie ponownie) nastąpi zatrzymanie krążenia.

    --
    Marcin