  • 1. Data: 2005-02-05 15:33:24
    Temat: Usilowanie kradziezy danych z firmy... i co dalej?
    Od: lukasz_p <a...@...sygnaturce.com.albo.i.nie>

    Witam

    Taki kazus, niestety z zycia wziety :-(

    Pracownik pewnego duzego zakladu produkcyjnego (zatrudniony na podstawie
    umowy o prace) zastal przylapany na probie wyniesienia na plycie CD
    istotnych danych firmowych: o kontrahentach, dostawcach, cenach,
    placach, itd.
    Oczywiscie pracownik ten zostal natychmiast zwolniony. Jednak prezes
    firmy jest zdeterminowny aby jeszcze z gosiem powalczyc. Patrzac na duza
    konkurencje w branzy, to na te dane na pewno byl kupiec, ktory oferowal
    niemala sume.

    Co mozna takiemu @#$%#%^ teraz zrobic, zarowno na drodze cywilnej i karnej?

    ps. bezposredni sprawca dzialal najparwdopodobniej z inspiracji/we
    wspolpracy z czlowiekiem, ktory troche wczesniej zostal zwolniony z
    pracy w tejze firmie.

    --
    pozdrawiam, lukasz

  • 2. Data: 2005-02-05 17:19:11
    Temat: Re: Usilowanie kradziezy danych z firmy... i co dalej?
    Od: "PawelJ" <p...@w...poczta.onet.pl>

    Jaka kara dla niego to nie wiem.
    Ale ciekawi mnie taka rzecz. W jaki sposób ten czlowiek mial dostep do tych
    danych? Bo jezeli mial dostep to chyba powinien podpisac jakies
    oswiadczenie, ze nie ruszy tych danych. A jezeli nie mial dostepu albo nie
    mial miec to zawalil poza nim jeszcze kto inny.

    PawelJ

  • 3. Data: 2005-02-05 17:47:55
    Od: Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki <p...@p...name>

    Dnia 05/02/2005 16:33, lukasz_p wrote :
> [...]
    >
    > ps. bezposredni sprawca dzialal najparwdopodobniej z inspiracji/we
    > wspolpracy z czlowiekiem, ktory troche wczesniej zostal zwolniony z

    Cywilnie, moim zdaniem nic, bo szkoda nie została wyrządzona. Natomiast,
    jeśli ten pracownik został w jakichś sposób (oświadczenie, umowa o
    pracę, regulamin pracy) zobowiązany do zachowania tych danych w
    tajemnicy to mamy do czynienia z usiłowaniem popełnienia przestępstwa z
    art. 266 § 1 kk (zagrożone karą grzywny, ograniczenia wolności lub do
    dwóch lat pozbawienia wolności -- jest to przestępstwo wnioskowe).

    Jeśli z kolei ten pracownik, nie został upoważniony do dostępu do tych
    danych, to popełnił przestępstwo z art. 267 § 1 kk -- które także jest
    przestępstwem wnioskowym a zagrożone jest takimi samymi sankcjami jak
    przestępstwo z art. 266 § 1 kk).

    --
    Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki
    It is a truth universally acknowledged, that a single man in possession

  • 4. Data: 2005-02-05 17:48:54
    Od: lukasz_p <a...@...sygnaturce.com.albo.i.nie>

    Użytkownik PawelJ napisał:
    > Jaka kara dla niego to nie wiem.

    Kara to sprawa drugorzedna, wazne na jakiej podstawie go scigac. Z czym
    na policje/ do prokuratora a za co na drodze cywilnej (z tym bedzie
    chyba prosciej, bo zdaje sie musial podpisac umowe o zakazie
    konkurencji, ale to jest tez przestepstwo, wiec dlatego moze da sie go
    scigac tez z tej strony?) W miare mozliwosci sprawdze co dokladnie podpisal.

> [...]
    > oswiadczenie, ze nie ruszy tych danych. A jezeli nie mial dostepu albo nie
    > mial miec to zawalil poza nim jeszcze kto inny.

    No coz, to byl nowy administrator sieci i mial dostep do wszystkiego.
    Wlasnie dlatego ze byl nowy (pracowal raptem dwa miesiace) to byl przez
    drugiego informatyka "specjalnie" pilnowany i dzieki temu sprawa wyszla
    na jaw.

    --
    pozdrawiam, lukasz

  • 5. Data: 2005-02-05 18:15:48
    Od: _ValteR_ <s...@n...thx>

    *lukasz_p* wrote in <news:cu2p05$krk$1@opal.icpnet.pl> :

> [...]
    > umowy o prace) zastal przylapany na probie wyniesienia na plycie CD
    > istotnych danych firmowych: o kontrahentach, dostawcach, cenach,

    głupek najpierw powinien to zaszyfrować przed wyniesieniem ;)

    --
    Związki są jak opony - na niektórych można zrobić więcej kilometrów,
    ale w końcu i tak wszystkie się ścierają.

  • 6. Data: 2005-02-05 19:21:48
    Od: "fart" <a...@w...pl>

> [...]
    > jest tez przestepstwo, wiec dlatego moze da sie go scigac tez z tej
    > strony?) W miare mozliwosci sprawdze co dokladnie podpisal.

    Na dzien dobry to wypierdykać gnide dyscyplinarnie ... i rozdmuchać po
    okolicy ... co by innemu pracodawcy nie przyszedł do głowy gupi pomysł
    zatrudniać parcha a podstawa... to cały art 100 Kodeksu pracy a w
    szczególności par 2 pkt 4

    Obowiązki pracownika

    Art. 100. § 1. Pracownik jest obowiązany wykonywać pracę sumiennie i
    starannie oraz stosować się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy,
    jeżeli nie są one sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę.
    § 2. Pracownik jest obowiązany w szczególności:

    1) przestrzegać czasu pracy ustalonego w zakładzie pracy,
    2) przestrzegać regulaminu pracy i ustalonego w zakładzie pracy porządku,
    3) przestrzegać przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także
    przepisów przeciwpożarowych,
    4) dbać o dobro zakładu pracy, chronić jego mienie oraz zachować w tajemnicy
    informacje, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę,
    5) przestrzegać tajemnicy określonej w odrębnych przepisach,
    6) przestrzegać w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego.

    Dlaczego nalegam na nagłośnienie ... ostatnią idiotyczną głupotą jest
    czekanie ... gdzie się menta, u jakiej konkurencji zatrudni i cieszyc sie z
    niedoli innych.
    Uważam konkurencję za zdrowy objaw .... (dlatego jestem za wielożeństwem -
    bo to wzrost jakości usług małżeńskich za pomocą zdrowej konkurencji) ......
    i wiem, że powinno się mendy wyeliminować ..... :)))))

    pozdrawiam
    fart

    lej ... i pacz ... czy równo puchnie :)))))

  • 7. Data: 2005-02-05 20:07:58
    Od: Papik <p...@a...net>

    Dnia Sat, 05 Feb 2005 16:33:24 +0100, lukasz_p napisał/napisała:
    > Co mozna takiemu @#$%#%^ teraz zrobic, zarowno na drodze cywilnej i karnej?

    znaczy komu, szefowi, klientowi co chcial kupic, czy zlodziejowi co chcial
    wyniesc ? :P

    Ps. Wiem,wiem.. :>

    --
    * Zupelnie nie zdawalem sobie sprawy, ze zycie jest tak malo warte *
    GG: 70701