  • 1. Data: 2021-04-19 12:33:47
    Temat: Umowa użyczenia lokalu vs umowa najmu
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Hej,

    Czytam o tym w sieci, ale w sumie nic konkretnego nie znajduję, dlatego
    może Wy pomożecie?

    Dziewczyna chce wynająć mieszkanie. Dostała od właścicielki wzór umowy
    użyczenia lokalu mieszkalnego. Jest w niej też paragraf dotyczący czynszu,
    więc podejrzewam, że ona i tak w praktyce staje się umową najmu.

    Nie wiem, dlaczego wynajmujący (użyczający) nie zrobi po prostu umowy
    najmu. Podejrzewam że chce ominąć obowiązek płacenia podatku (z tego co
    widzę w sieci, to i tak nieskutecznie), ale to nieważne, bo jego podatki
    i problemy z fiskusem to jego problem.

    Moje pytanie dotyczy tego, co w praktyce podpisanie takiej umowy oznacza
    dla najemcy (nazywanego tu "biorącym w użytkowanie"). Czy jest jakiś
    powód, dla którego dziewczyna miałaby nie podpisać takiej umowy i zażądać
    umowy najmu, czy może bezpiecznie podpisywać?

    Pomijając samą formę umowy, to nie podoba mi się, że "Użyczający oddaje
    biorącemu w użytkowanie w celach mieszkaniowych miejsca noclegowe w pokoju
    o którym mowa w Par. 1 punkt 1" (a we wspomnianym paragrafie jest
    napisane, że "Przedmiotem umowy jest użyczenie lokalu mieszkalnego w
    budynku (adres)", ale zakładam, że to będzie do zmiany).

    Dzięki.

    --
    - Witaj bezpłatny lekarzu.
    - Witaj nieuleczalnie chory pacjencie.

  • 2. Data: 2021-04-19 12:57:14
    Temat: Re: Umowa użyczenia lokalu vs umowa najmu
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

> [...]
    > najmu. Podejrzewam że chce ominąć obowiązek płacenia podatku (z tego co
    > widzę w sieci, to i tak nieskutecznie), ale to nieważne, bo jego podatki

    Raczej właścicielowi chodzi o to, żeby użytkownika nie objęły przepisy o
    ochronie lokatorów. Nie wiem, czy taka forma umowy rzeczywiście tak działa.

    MJ

  • 3. Data: 2021-04-19 14:12:33
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-04-19, Michal Jankowski <m...@f...edu.pl> wrote:

    > Raczej właścicielowi chodzi o to, żeby użytkownika nie objęły przepisy o
    > ochronie lokatorów. Nie wiem, czy taka forma umowy rzeczywiście tak działa.

    Bez względu na typ umowy jest zawsze ochrona posiadania, więc jak sie
    użytkownik uprze to i tak wyłącznie sądownie. Ale może właściciel nie
    słyszał o takiej ochronie.

    --
    Marcin

  • 4. Data: 2021-04-19 14:21:50
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    > Bez względu na typ umowy jest zawsze ochrona posiadania, więc jak sie
    > użytkownik uprze to i tak wyłącznie sądownie. Ale może właściciel nie
    > słyszał o takiej ochronie.

    Nawet jeśli ma się oprzeć o nakaz eksmisji, to procedury są np. inne w
    razie wynajmu zwykłego i okazjonalnego.

    A przy okazji: czy ochrona posiadania obejmuje też pokój w
    hotelu/pensjonacie/agroturystyce/whatever?

    MJ

  • 5. Data: 2021-04-19 19:23:36
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2021-04-19 o 12:33, Arnold Ziffel pisze:
> [...]
    > powód, dla którego dziewczyna miałaby nie podpisać takiej umowy i zażądać
    > umowy najmu, czy może bezpiecznie podpisywać?

    W sumie to może niech wynajmujący zdecyduje czy użycza czy wynajmuje.
    Bo jak użycza, to nie ma mowy o opłatach. Użyczenie jest z definicji
    bezkosztowe
    dla biorącego lokal.

  • 6. Data: 2021-04-19 21:53:04
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

> [...]
    > powód, dla którego dziewczyna miałaby nie podpisać takiej umowy i zażądać
    > umowy najmu, czy może bezpiecznie podpisywać?

    Przede wszystkim, widząc takie udziwnienia zalecałbym ostrożność. Od
    strony prawnej warto zwrócić uwagę na brzmienie art. 65§2 kc: "W umowach
    należy raczej badać, jaki był zgodny zamiar stron i cel umowy, aniżeli
    opierać się na jej dosłownym brzmieniu." Tytuł umowy ma drugorzędne
    znaczenie. Ważną jest jej treść, a tu mamy po prostu wynajem mieszkania.

    --
    Robert Tomasik

  • 7. Data: 2021-04-19 23:58:50
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

    > Przede wszystkim, widząc takie udziwnienia zalecałbym ostrożność.

    Właśnie o tę ostrożność mi chodzi... co może tu pójść nie tak?

> [...]
    > aniżeli opierać się na jej dosłownym brzmieniu." Tytuł umowy ma
    > drugorzędne znaczenie. Ważną jest jej treść, a tu mamy po prostu wynajem

    Ok, czyli w razie czego jest to na korzyść najemcy...

    --
    Z dumą szedłem przez miasto łapiąc spojrzenia przechodniów. Popularność?
    Nie. Uroda? Raczej nie. Włączona piła łańcuchowa w moich rękach? Być może...

  • 8. Data: 2021-04-20 00:49:47
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > Ok, czyli w razie czego jest to na korzyść najemcy...

    Na to wygląda, choć ja bym się spodziewał problemów.

    --
    Robert Tomasik

  • 9. Data: 2021-04-20 01:51:34
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-04-19, Michal Jankowski <m...@f...edu.pl> wrote:

    > Nawet jeśli ma się oprzeć o nakaz eksmisji, to procedury są np. inne w
    > razie wynajmu zwykłego i okazjonalnego.

    Zgadza się, ale nic nie gwarantuje bezbolesności usunięcia.

    > A przy okazji: czy ochrona posiadania obejmuje też pokój w
    > hotelu/pensjonacie/agroturystyce/whatever?

    Jesli faktycznie ktos go posiada (włada nim faktycznie) to MZ jak
    najbardziej. Z tym, że typowy pobyt hotelowy posiadaniem nie jest.

    --
    Marcin

  • 10. Data: 2021-04-20 10:03:12
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...

> [...]
    >opierać się na jej dosłownym brzmieniu." Tytuł umowy ma drugorzędne
    >znaczenie. Ważną jest jej treść, a tu mamy po prostu wynajem

    No, pytanie, czy zgodnym zamiarem stron bylo, aby najemca nie placil,
    i nie mozna go bylo z mieszkania wyrzucic :-)

    J.