  • 1. Data: 2022-06-21 20:59:05
    Temat: Ukraina: Czy "najemników z USA" obejmuje konwencja Genewska w dwóch "republikach ludowych"?
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    https://tvn24.pl/swiat/ukraina-rosjanie-pojmali-dwoc
    h-amerykanow-kreml-nie-wykluczamy-kary-smierci-jest-
    reakcja-usa-5758424
> [...]
    > Amerykanie: 27-letni Andy Huynh i 39-letni Alexander Drueke zostali
    > pojmani, kiedy walczyli po stronie ukraińskiej w okolicy
    > Charkowa. Pieskow stwierdził, że "byli najemnikami, którzy narazili
    > życie rosyjskich żołnierzy i powinni ponieść odpowiedzialność za swoje
    > czyny". Kreml twierdzi, że nie obejmuje ich konwencja genewska.
    > We wtorek Pieskow w rozmowie z dziennikarzami nie wykluczył, że
    > Amerykanom może grozić kara śmierci. - Nie możemy niczego wykluczyć,
    > bo decyzja należy do sądu. Nie komentujemy i nie mamy prawa, żeby w to

    Czy Dwie Republiki Ludowe ratyfikowały konwencje Genewską? Wydaje mi się
    że nie. Czyli prawnik może *zacząć* od pytania czy zostali wzięci do
    niewoli przez armię Rosji która chyba konwencje ratyfikowała a dopiero
    potem przekazani republice ludowej (chyba tak ale pewności nie ma).

    Mówiąc jak "prawno-polityczny cynik: republika ludowa ich skaże na
    karę śmierci z dużą+ szansą na ułaskawienie np. jak USA ich uzna
    (lub coś w ten deseń). Coś jak nazi-niemcy w GG z odpowiedzialnością
    zbiorową po linii "skazanych na karę śmierci przewidzianych do
    ułaskawienia". IMHO To najbardziej prawdopodobny ale nie jedyny scenariusz.

    Ktoś poda lepsze źródło niż wypociny dziennikarzyn hamerykańskiego TVN?
    Tam nie zauważyłem chociażby 3 zdań stanowiska USA co do podstaw
    prawnych które mają obowiązywać oraz odmiennej interpretacji stanu
    faktycznego ze śladowym uzasadnieniem. IMHO USA wychodzą w tym artykule
    TVN na poziomie przedszkolaka z "nie bo nie".

    --
    A. Filip

  • 2. Data: 2022-06-22 16:52:51
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 21.06.2022 o 20:59, A. Filip pisze:
    > Czy Dwie Republiki Ludowe ratyfikowały konwencje Genewską?

    Te republiki nie są podmiotami prawa międzynarodowego i nie mogą nic
    ratyfikować. równie dobre mógłbym z sąsiadem coś sobie tam ratyfikować.
    Natomiast sama informacja o tym, że ujęci mają obywatelstwo USA to zbyt
    mało, by móc ocenić, na ile im przysługują prawa jeńca. Pytanie, czy
    formalnie należeli do Armii Ukrainy. Bo nie dotyczy ich druga część
    definicji o ludności terenów atakowanych. Natomiast nie ma zakazu
    przyjęcia ich do armii.

    --
    Robert Tomasik

  • 3. Data: 2022-06-22 18:14:29
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    Robert Tomasik <r...@g...pl> pisze:

> [...]
    > dotyczy ich druga część definicji o ludności terenów
    > atakowanych. Natomiast nie ma zakazu przyjęcia ich do armii.

    Brak "dwóch.trzech zdań" dlaczego w powodów formalno-prawnych powinna
    ich obejmować Konwencja Genewska nie może sugerować "bałaganu w
    papierach"? Mi sugeruje.

    Jak to za często: najważniejsze bywa to co "pomijają" w sposób mogący
    sugerować premedytacje lub głupotę.

    --
    A. Filip

  • 4. Data: 2022-06-22 18:21:38
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 22 Jun 2022 16:52:51 +0200, Robert Tomasik wrote:

    > Te republiki nie są podmiotami prawa międzynarodowego i nie mogą nic
    > ratyfikować.

    A kiedy będą?

    Bo taka normalna kolej rzeczy, ze ktos tam oglasza niepodleglosc,
    ktos drugi to uznaje, ktos trzeci nie.
    USA cos o tym wiedzą, w sumie to bardzo dobrze powinni wiedziec :-)

    > równie dobre mógłbym z sąsiadem coś sobie tam ratyfikować.

    Pytanie raczej, czy ich ktos do tych konwencji dopusci, poki ich
    status nie okrzepnie.
    Kto tam łapę trzyma - ONZ ?

    A ma duze znaczenie w swietle KG ...

    J.

  • 5. Data: 2022-06-23 10:15:51
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    To jaki status mają jeńcy wzięci przez Ukrainę?

    -----

  • 6. Data: 2022-06-23 11:41:33
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    czwartek, 23 czerwca 2022 o 10:15:54 UTC+2 ąćęłńóśźż napisał(a):
    > To jaki status mają jeńcy wzięci przez Ukrainę?

    Pewnie jak mają obywatelstwo to zdrajcy i terroryści.
    Ew. mogą próbować udowodnić, że ich siłą wcielili.
    Jak nie mają to tylko terroryści.

    Żadnej wojny przecież nie ma.
    To też jest ciekawa sytuacja - rosja napadła, wojny nie wypowiedziała.
    Ukraina też wojny nie wypowiedziała, choć w "moskwę" przywalili.
    Hmm, a hitler to w końcu wypowiedział wojnę Polsce w 39? Albo Polska III Rzeszy?
    Bo Anglia i Francja podobno III Rzeszy wypowiedziały, 3 września.
    Głupek hitler też wypowiedział wojnę USA po pearl harbour, choć wcale nie musiał,
    USA wypowiedziały wojnę tylko Japonii.
    Głupek mussolini chyba zrobił taką samą głupotę.

  • 7. Data: 2022-06-23 12:27:34
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    Dawid Rutkowski <d...@w...pl> pisze:

    > Pewnie jak mają obywatelstwo to zdrajcy i terroryści.
    > Ew. mogą próbować udowodnić, że ich siłą wcielili.
    > Jak nie mają to tylko terroryści.
    > [...]

    AFAIR Jeden rosjanin walczący z wojskami USA w Afganistanie po stronie
    Talibów miał proces *w USA* za terroryzm. Nieprawnicze dziennikarzyny
    napisały to tak że wyglądało że *walka z wojskami USA w Afganistanie*
    była tym terroryzmem.

    Jak ktoś pamięta/wynajdzie jak to się *skończyło* i za co *formalnie*
    był sądzony będę wdzięczny, Precedens byłby jak w mordę strzelił ;-)

    --
    A. Filip

  • 8. Data: 2022-06-23 12:37:52
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    Robert Tomasik <r...@g...pl> pisze:

    > Te republiki nie są podmiotami prawa międzynarodowego i nie mogą nic
    > ratyfikować. równie dobre mógłbym z sąsiadem coś sobie tam
    > ratyfikować. [...]

    Na zdrowy chłopski rozum powinna wystarczą super formalna deklaracja że
    się stosują do Konwencji Genewskich z ominięciem szerokim łukiem kwestii
    *formalnego* uznawania. IMHO to jako zasada ogólna byłoby to
    kłopotliwe+ w zbyt wielu innych przypadkach ze względu na najświętszą
    zasadę wzajemności.

    Tych republik ludowych można formalnie nie uznawać ale one faktycznie
    istnieją tak jak Republika Turków Cypryjskich.

    --
    A. Filip

  • 9. Data: 2022-06-24 11:43:59
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 23.06.2022 o 12:37, A. Filip pisze:

> [...]
    > *formalnego* uznawania. IMHO to jako zasada ogólna byłoby to
    > kłopotliwe+ w zbyt wielu innych przypadkach ze względu na najświętszą

    Tylko kto formalnie by takie oświadczenie miał złożyć?

  • 10. Data: 2022-06-24 11:45:41
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > Pewnie jak mają obywatelstwo to zdrajcy i terroryści.
    > Ew. mogą próbować udowodnić, że ich siłą wcielili.
    > Jak nie mają to tylko terroryści.

    Zdrajcy ewentualnie tak, ale czemu terroryści? I co z tymi, co mają
    podwójne obywatelstwo?

    > Żadnej wojny przecież nie ma.

    A ziemia jest płaska :-)

    --