  • 1. Data: 2005-01-11 09:04:13
    Temat: Ubezpieczyciel odmawia wypłaty - co jeszcze mogę zrobić ?
    Od: Roman Sąsiada <k...@p...onet.pl>

    Witam!
    Krótki opis: funkcjonująca od kilku lat polisa na życie z funduszem
    inwestycyjnym. Ogóle warunki ubezpieczenia zezwalają na wypłatę (pod
    pewnymi warunkami) środków zgromadzonych na koncie inwestycyjnym - nie
    jest to zerwanie ubezpieczenia i wypłata wartości wykupu !. Pomimo
    spełnienia wymogów określonych w warunkach, ubezpieczyciel odmawia
    wypłaty zasłaniając się wewnętrznymi przepisami, które oczywiście nie
    mają żadnego umocowania w warunkach ubezpieczenia. Rzecznik
    Ubezpieczonych rozkłada ręce, przyznaje że w zasadzie mam rację ale on
    nic nie może zrobić i radzi udanie się do sądu.
    A co ja mogę zrobić w tej sytuacji? Z jakimi kosztami powinienem się
    liczyć, czy w ogóle skórka jest warta wyprawki? Zawsze mogę zerwać
    ubezpieczenie, wziąść wartość wykupu i zapomnieć o sprawie, tyle na
    koncie nazbierała się kwota większa o circa 5 tyś PLN. Ile by kosztowało
    rozeznanie tej sprawy i kto mógłby to zrobić ?

    Pozdrawiam.
    --
    Roman Sąsiada
    katoda(znaczek)poczta.onet.pl

  • 2. Data: 2005-01-11 11:46:46
    Od: "Wirtualna" <W...@w...pl.com>

    Użytkownik "Roman Sąsiada" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > koncie nazbierała się kwota większa o circa 5 tyś PLN. Ile by kosztowało
    > rozeznanie tej sprawy i kto mógłby to zrobić ?

    dopóki nie podasz treści OWU oraz SWU (o ile takie są w twoim przypadku),
    nie wskażesz przesłanek o których mówisz, to nie specjalnie jest o czym
    rozmawiać, gdyż nikt z nas treści powyższych nie zna. Nawet nie podałeś jaki
    ubezpieczyciel i jaki produkt, więc ciężko się o takowe samemu postarać.

    p.
    W,

  • 3. Data: 2005-01-11 11:59:15
    Od: Roman Sąsiada <k...@p...CUT-THIS.onet.pl>

    Wirtualna wrote:

> [...]
    > ubezpieczyciel i jaki produkt, więc ciężko się o takowe samemu postarać.

    Jeżeli mogę to puścić na grupę, to jutro przeklepię stosowne punkty z
    OWU i korespondencji z ubezpieczycielem...

  • 4. Data: 2005-01-11 15:12:55
    Od: "Wirtualna" <W...@w...pl.com>

    Użytkownik "Roman Sąsiada" <k...@p...CUT-THIS.onet.pl> napisał w
    wiadomości news:cs0f2j$s1k$1@news.dialog.net.pl...
    > Jeżeli mogę to puścić na grupę, to jutro przeklepię stosowne punkty z
    > OWU i korespondencji z ubezpieczycielem...

    OWU nie sa tajemnica, a i na temat (grupy i watku) wiec nie ma przeciwskazan

    p.
    W,

  • 5. Data: 2005-01-12 13:32:33
    Od: Roman Sąsiada <k...@p...CUT-THIS.onet.pl>

    Wirtualna wrote:

> [...]
    > ubezpieczyciel i jaki produkt, więc ciężko się o takowe samemu postarać.

    Więc jest to Indywidualne Ubezpieczenie Inwestycyjne w ING 1/FIR1/2000 -
    ważne, bo w późniejszych wersjach tej polisy wspomniane przepisy zostały
    nieco zmienione - mnie jednak cały czas obejmują starsze postanowienia.
    Punkt, o którym mówię brzmi:
    12. WYPŁATA Z INWDYWIDUALNEGO KONTA JEDNOSTEK UCZESTNICTWA.
    Art. 20
    1. Poczynając od drugiej rocznicy polisy Ubezpieczający nabywa prawo do
    wypłaty z indywidualnego konta jednostek uczstnictwa pod warunkiem
    opłacenia wszystkich składek regularnych należnych za dwa lata polisowe.
    2. Wypłata z indywidualnego konta jednostek uczestnictwa uzależniona
    jest od dokonania przez Ubezpieczyciela dodatkowej akceptacji ryzyka
    ubezpieczeniowego oraz oceny następstw takiej wypłaty na kontynuację
    umowy ubezpieczenia. Wypłata ta może spowodować:
    a. zmniejszenie zakresu ubezpieczenia
    b. rozwiązanie umowy ubezpieczenia
    c. pomniejszenie gwarantowanej sumy ubezpieczenia o równowartość
    dokonanej wypłaty z indywidualnego konta jednostek uczestnictwa w razie
    śmierci Ubezpieczonego (z wyłączeniem śmierci wskutek nieszczęśliwego
    uwypadku) w okresie 12 miesięcy od dnia wypłaty.
    3. Wysokość wypłaty z indywidualnego konta jednostek uczestnictwa nie
    może być mniejsza od kwoty określonej okresowo przez Ubezpieczyciela i
    obowiązującej w dniu zaakceptowania przez Ubezpieczyciela wniosku o taką
    wypłatę.

    Później jeszcze są punkty mówiące o procedurze wypłaty, koniecznych
    dokumentach itp. ale one są akurat nieistotne.

    W momencie składania wniosku na koncie było ok. 5 tyś PLN i chciałem
    wypłacić ok 90 % tej kwoty. Ocena ryzyka została dokonana, o czym jest
    mowa w jednym z pism wymienionych pomiędzy mną a ING (cyt. "po
    przeanalizowaniu następstw proponowanej przez Pana wypłaty {...} na
    kontynuację umowy ubezpieczenia") , składki były opłacane, druga
    rocznica minęła, wypłacić chciałem więcej niż minimum ustalone przez
    ING. Mimo spełnienia przesłanek określonych w pkt 20 ING odmówiło
    wypłaty, w kilku pismach dosyć mętnie tłumaczyło dlaczego (obecnie
    oczekuję na kolejne, gdzie ma to być dokładnie rozpisane, z powołaniem
    się na konkretne zapisu OWU), w rozmowach telefonicznych uzyskałem
    informację że wg wewnętrznych przepisów na koncie lokacyjnym musi
    pozostać pewna kwota pieniędzy, na tyle duża, że do wypłaty zostaje ok.
    500 zł, a to jest akurat mniej niż minimalna kwota do wypłaty, określona
    wówczas przez ubezpieczyciela na 1000 zł. Oczywiście OWU do wewnętrznych
    przepisów ING nie odwołują się, tudzież o takich regulacjach w momencie
    podpisywania polisy nie wiedziałem.
    Zastanawiam się, czy w takiej sytuacji mam jakąś szansę na zmuszenie ING
    do postąpienia wg własnych OWU? Jak wspomniałem, mogę umowę rozwiązać i
    wziąść wartość wykupu, ale na koncie jest kapkę więcej kasy i właśnie o
    tę kapkę chodzi. Czy warto się dla tej kapki ciągać po sądach - nie
    chciałbym żeby koszty sądowe przerosły wartość kapki i na całej sprawie
    wyszedłbym jak Zabłocki na mydle...