  • 1. Data: 2017-06-06 18:18:10
    Temat: Ubezpieczenie OC
    Od: PlaMa <b...@w...pl>

    Cześć, czy moglibyście pomóc mi rozwiązać pewien dylemat.

    Jan Kowalski pożyczył swojemu znajomemu Tomaszowi Nowakowi swój samochód
    marki Opel Astra. Samochód ten miał wykupione ubezpieczenie OC przez
    Kowalskiego oraz aktualny przegląd. Nie miał wykupionego ubezpieczenia
    AC. Nowak, który normalnie jeździ swoim samochodem Renault Laguną,
    posiada uprawnienia do kierowania pojazdami kat. B oraz w momencie
    korzystania z Astry Kowalskiego był trzeźwy. Nowak ruszając Astrą
    Kowalskiego, nieprzyzwyczajony do samochodu, zrobił to zbyt gwałtownie i
    uderzył w zaparkowanego przed nim Volkswagena Golfa pana Krzysztofa
    Wiśniewskiego, sąsiada Kowalskiego. Wiśniewskiego nie było w samochodzie
    podczas zdarzenia, tak samo z Kowalskim. Golf ma uszkodzoną tylną lampę,
    zderzak oraz błotnik. Astra ma uszkodzony reflektor, zderzak oraz
    błotnik. Nikomu nic się nie stało. Wezwano właściciela Golfa, Nowak
    wypełnił druk oświadczenia sprawcy kolizji, na miejsce nie była wzywana
    policja.

    Moje pytania:

    A: Wiśniewskiemu należy się odszkodowanie za szkody na jego własności.
    Czy ubezpieczenie to będzie wypłacone z polisy Kowalskiego wystawionej
    na Opla Astrę?
    B: Kto będzie miał zwyżki na polisie? Kowalski, jako osoba której
    ubezpieczenie musiało pokryć szkody, czy Nowak jako sprawca?
    C: Analogiczne pytanie o historię bezszkodowej jazdy (np pytanie przy
    kupnie polisy lub rekordy w bazach UFG). Będzie naliczone na "koszt"
    Kowalskiego czy Nowaka?

    Na koniec petarda:

    D: Czy Kowalski, jako osoba nie będąca sprawcą wypadku i w dodatku
    poszkodowaną (uszkodzona własność - czyli Opel Astra), może domagać się
    naprawienia tej szkody (czyli Opla Astry) z ubezpieczenia OC pojazdu,
    którym sprawca dokonał tej szkody (czyli Oplem Astrą)?

  • 2. Data: 2017-06-06 21:24:17
    Temat: Re: Ubezpieczenie OC
    Od: "rg" <n...@o...pl>

    Tue, 6 Jun 2017 18:18:10 +0200, w <5936d5c9$0$5149$65785112@news.neostrada.pl>,
    PlaMa <b...@w...pl> napisał(-a):

> [...]
    >
    > A: Wiśniewskiemu należy się odszkodowanie za szkody na jego własności.
    > Czy ubezpieczenie to będzie wypłacone z polisy Kowalskiego wystawionej

    Oczywiście.

    > B: Kto będzie miał zwyżki na polisie? Kowalski, jako osoba której
    > ubezpieczenie musiało pokryć szkody, czy Nowak jako sprawca?

    Obaj. Taki ficzer :)

    > C: Analogiczne pytanie o historię bezszkodowej jazdy (np pytanie przy
    > kupnie polisy lub rekordy w bazach UFG). Będzie naliczone na "koszt"
    > Kowalskiego czy Nowaka?

    Obu. Pisałem o ficzerze? :D

> [...]
    > naprawienia tej szkody (czyli Opla Astry) z ubezpieczenia OC pojazdu,
    > którym sprawca dokonał tej szkody (czyli Oplem Astrą)?

    Nie, bo ubezpieczenie działa na rzecz osób trzecich.
    Ale może wystapić z roszczeniem/pozwem cywilnym, w tym kosztów zwyżki
    ubezpieczenia.

  • 3. Data: 2017-06-06 22:00:46
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik PlaMa b...@w...pl ...

> [...]
    >
    > A: Wiśniewskiemu należy się odszkodowanie za szkody na jego własności.
    > Czy ubezpieczenie to będzie wypłacone z polisy Kowalskiego wystawionej

    Jasne

    > B: Kto będzie miał zwyżki na polisie? Kowalski, jako osoba której
    > ubezpieczenie musiało pokryć szkody, czy Nowak jako sprawca?

    U nas to tak dziwnie jest ze napewniej własciciel polisy.
    Ale moze przy okazji sprawca tez? Raczej oficjalnie sie tego nei dowiesz.

    > C: Analogiczne pytanie o historię bezszkodowej jazdy (np pytanie przy
    > kupnie polisy lub rekordy w bazach UFG). Będzie naliczone na "koszt"
    > Kowalskiego czy Nowaka?

    Własciciela polisy.

> [...]
    > naprawienia tej szkody (czyli Opla Astry) z ubezpieczenia OC pojazdu,
    > którym sprawca dokonał tej szkody (czyli Oplem Astrą)?

    hahahaha
    nie.
    Moze sie domagać naprawy od sprawcy...
    Pytanie jak sie umowili...?
    IMO przy takich małych szkodach i przy obecnych cenach polis to najlepiej i
    najuczciwiej byłoby jakby sprawca zapłacił za naprawe obu aut bez mieszania
    w to ubezpieczalni.
    Bo ja jak pozyczam auto to od razu mowie ze w takiej sytuacji 1000 to jest
    minimum straty na znizkach i bede takiej kwoty oczekiwał w razie kolizji.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Tylko niekiedy szczęście bywa darem, najczęściej trzeba o nie walczyć."

  • 4. Data: 2017-06-06 23:16:37
    Od: PlaMa <b...@w...pl>

    W dniu 2017-06-06 o 21:24, rg pisze:

    > Nie, bo ubezpieczenie działa na rzecz osób trzecich.

    Mogę Cię poprosić o wskazanie podstawy prawną do tego? Nie jestem leniem
    i przejrzałem pobieżnie ustawę z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach
    obowiązkowych i wczytując się w art. 34 i 35 mam poważne wątpliwości co
    do tego. Niemniej nie jestem prawnikiem i pewnie coś ominąłem. Będę
    wdzięczny za pomoc :)

  • 5. Data: 2017-06-06 23:18:23
    Od: PlaMa <b...@w...pl>

    W dniu 2017-06-06 o 22:00, Budzik pisze:

    > hahahaha

    :)

    > nie.

    Rozwiniesz proszę? Bo właśnie mam wątpliwości po przeczytaniu art. 34,
    34A i 35 ustawy, ale zapewne coś pomyliłem. Naprowadzisz mnie na
    odpowiedni akt prawny?

  • 6. Data: 2017-06-07 00:04:02
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 06-06-17 o 18:18, PlaMa pisze:
> [...]
    > błotnik. Nikomu nic się nie stało. Wezwano właściciela Golfa, Nowak
    > wypełnił druk oświadczenia sprawcy kolizji, na miejsce nie była wzywana

    Odpowiedzialność cywilną za szkody na samochodzie Wiśniewskiego zostanie
    pokryta z polisy Jana KOWALSKIEGO, bowiem on jest właścicielem pojazdu.
    NOWAK musi pokryć straty KOWALSKIEGO na jego samochodzie (bez AC
    ubezpieczenie tego nie zrobi, a gdyby nawet zrobiło, to by zwrotnie tego
    dochodzili). SParwdzić, czy NOWAK nie ma polisy ubezpieczenia od
    odpowiedzialności cywilnej w życiu codziennym, bo może z tego by sied
    ało pokryć. Natomiast codo zwyżki składki, to moim zdaniem też NOWAK to
    na zasadzie odpowiedzialności za szkodę powinien pokryć.

  • 7. Data: 2017-06-07 00:13:21
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2017-06-06 o 23:18, PlaMa pisze:

    > :)

    > Rozwiniesz proszę? Bo właśnie mam wątpliwości po przeczytaniu art. 34,
    > 34A i 35 ustawy, ale zapewne coś pomyliłem. Naprowadzisz mnie na
    > odpowiedni akt prawny?

    Przeczytaj 38.1.1)

    --
    Liwiusz

  • 8. Data: 2017-06-07 00:45:11
    Od: PlaMa <b...@w...pl>

    W dniu 2017-06-07 o 00:13, Liwiusz pisze:

    > Przeczytaj 38.1.1)

    No tak, tutaj raczej jasno opisali... Dzięki :)

  • 9. Data: 2017-06-07 10:22:11
    Od: "rg" <n...@o...pl>

    Tue, 6 Jun 2017 23:16:37 +0200, w <59371bbb$0$662$65785112@news.neostrada.pl>,
    PlaMa <b...@w...pl> napisał(-a):

> [...]
    > obowiązkowych i wczytując się w art. 34 i 35 mam poważne wątpliwości co
    > do tego. Niemniej nie jestem prawnikiem i pewnie coś ominąłem. Będę

    Art. 415 kc. Z tego artykułu odpowiada ubezpieczyciel.

  • 10. Data: 2017-06-07 10:24:27
    Od: "rg" <n...@o...pl>

    Tue, 6 Jun 2017 20:00:46 +0000 (UTC), w
    <X...@1...0.0.1>, Budzik
    <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj> napisał(-a):

    > U nas to tak dziwnie jest ze napewniej własciciel polisy.
    > Ale moze przy okazji sprawca tez? Raczej oficjalnie sie tego nei dowiesz.

    Dowie się przy kalkulacji nowej składki :)