  • 1. Data: 2021-07-31 15:17:32
    Temat: USA: Czy łamane są prawa człowieka dziesiątków milionów hamerykanów bez ubezpieczenia zdrowotnego?
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    https://en.wikisource.org/wiki/Universal_Declaration
    _of_Human_Rights

    https://en.wikipedia.org/wiki/Universal_Declaration_
    of_Human_Rights
    > Articles 22-27 sanction an individual's economic, social and cultural
    > rights, including healthcare. It upholds an expansive right to a
    > standard of living, provides for additional accommodations in case of
    > physical debilitation or disability, and makes special mention of care
    > given to those in motherhood or childhood.[15]

    https://policyadvice.net/insurance/insights/how-many
    -uninsured-americans/

    --
    A. Filip

  • 2. Data: 2021-07-31 20:17:18
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 31.07.2021 o 15:17, A. Filip pisze:
    > https://en.wikisource.org/wiki/Universal_Declaration
> [...]
    To polskojęzyczna grupa. W sumie możemy i o amerykańskim prawie
    podyskutować, ale żeby od razu w obcym języku?

    --
    Robert Tomasik

  • 3. Data: 2021-07-31 20:43:06
    Temat: Re: USA: Czy łamane są prawa człowieka dziesiątków milionów hamerykanów bez ubezpieczenia zdrowotnego? [PDPC-25.1]
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    Robert Tomasik <r...@g...pl> pisze:
> [...]
    >>
    > To polskojęzyczna grupa. W sumie możemy i o amerykańskim prawie
    > podyskutować, ale żeby od razu w obcym języku?

    Dyskusja w tej sprawie oparta (tylko) na źródłach po Polsku może być
    tylko "bardzo ogólnikowa" IMHO.

    Dla chcących Deklaracja Praw Człowieka po Polsku [P].
    Opieka zdrowotna jest w artykule 25, prawo do pracy w 23.1, prawo do
    godnej płacy 23.3. BTW Czy "working poor" (biedni choć pracujący)
    łamią 23.3?

    Czekam na "tradycyjny" argument o lepszych i gorszych prawach człowieka.

    [P] https://pl.wikisource.org/wiki/Powszechna_Deklaracja
    _Praw_Cz%C5%82owieka_(1948)

    --
    A. Filip

  • 4. Data: 2021-07-31 23:18:37
    Od: RadoslawF <r...@g...com>

    W dniu 2021-07-31 o 20:43, A. Filip pisze:

    > Dyskusja w tej sprawie oparta (tylko) na źródłach po Polsku może być
    > tylko "bardzo ogólnikowa" IMHO.

    To nie wywołuj. Co najwyżej mniej zarobisz.

    Pozdrawiam

  • 5. Data: 2021-08-01 00:12:07
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-07-31, A. Filip <a...@p...pl> wrote:
    > https://en.wikisource.org/wiki/Universal_Declaration
> [...]

    To, że ktoś nie jest ubezpieczony nie oznacza pozbawienia opieki
    zdrowotnej, bo nie oznacza, że potrzebuje takiej opieki. Musiałbyś
    odnieść się do grupy osób, która takiej opieki nie otrzymuje mimo
    potrzeby, oraz nie mogła się ubezpieczyć z przyczyn od niej nie
    zależnych.

    --
    Marcin

  • 6. Data: 2021-08-01 04:10:30
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> pisze:
> [...]
    > odnieść się do grupy osób, która takiej opieki nie otrzymuje mimo
    > potrzeby, oraz nie mogła się ubezpieczyć z przyczyn od niej nie

    Więcej wiary w statystykę.

    Jak dla mnie twój argument sprowadza się do tego że nie są łamane
    (automatycznie) prawa człowieka w przypadku *każdego* nieubezpieczonego
    ale tylko części z nich. Nawet mała części z 30 milionów "może+" dać
    WIELE "mniej spornych" przypadków.
    Ja się z takim podejściem niespecjalnie zgadzam ale może kwestie
    "bardziej spornych" przypadków zostawmy na później.

    Zaś w przełożeniu na politykę: jeśli "służba bezpieczeństwa" jakiego
    kraju dokonuje arbitralnych "pozbawień wolności" (potencjalnej) opozycji
    to czy łamane są prawa człowieka tylko faktycznie pozbawionych wolności
    czy każdego któremu *może* się to trafić?

    --
    A. Filip

  • 7. Data: 2021-08-01 04:12:07
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    RadoslawF <r...@g...com> pisze:

    > To nie wywołuj. Co najwyżej mniej zarobisz.

    Dlaczego sądzisz innych po sobie? :-)

    --
    A. Filip

  • 8. Data: 2021-08-01 06:02:36
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-08-01, A. Filip <a...@p...pl> wrote:

> [...]
    > (automatycznie) prawa człowieka w przypadku *każdego* nieubezpieczonego
    > ale tylko części z nich. Nawet mała części z 30 milionów "może+" dać

    Albo nikogo.

> [...]
    > to czy łamane są prawa człowieka tylko faktycznie pozbawionych wolności
    > czy każdego któremu *może* się to trafić?

    Temu, kogo pozbawiono wolności. Skoro dokonuje to dokonuje. Tu, z tej
    statystyki nie wynika, że są pozbawieni, a że nie mają ubezpieczeń.
    Powody, że nie mają mogą być różne, dlatego trudno się do tego odnieść i
    automatycznie stwierdzić, że skoro nie mają to łąmane są ich prawa.

    --
    Marcin

  • 9. Data: 2021-08-01 06:18:40
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> pisze:

    > Albo nikogo.

    Zdaniem "oskarżycieli"? Mniej niż zero szans :-)
    Jak USA oskarża o łamanie praw człowieka (często słusznie) to załącza
    "wersje obrony" czy robi za oskarżyciela i sędziego na raz?
    "Wzajemności zasada najświętszą jest".

> [...]
    > Powody, że nie mają mogą być różne, dlatego trudno się do tego odnieść i
    > automatycznie stwierdzić, że skoro nie mają to łąmane są ich prawa.

    To jak chcesz krakowskim targiem:
    Przy 30 milionach bez ubezpieczeń zdrowotnych w USA można *bardzo łatwo*
    domniemać że prawa człowieka do opieki zdrowotnej (co najmniej) tysięcy
    ludzi są w USA łamane. Gdyby niczyje prawa człowieka nie były łamane to
    jak dla mnie byłby to statystyczny cud.

    --
    A. Filip

  • 10. Data: 2021-08-01 14:11:17
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-08-01, A. Filip <a...@p...pl> wrote:

    > Zdaniem "oskarżycieli"? Mniej niż zero szans :-)
    > Jak USA oskarża o łamanie praw człowieka (często słusznie) to załącza
    > "wersje obrony" czy robi za oskarżyciela i sędziego na raz?
    > "Wzajemności zasada najświętszą jest".

    Tu nie ma powiązania przyczynowo-skutkowego więc jak budować oskarżenie?
    Tu zasadniczo nie ma nawet poszlak. Jest możliwość.

> [...]
    > domniemać że prawa człowieka do opieki zdrowotnej (co najmniej) tysięcy
    > ludzi są w USA łamane. Gdyby niczyje prawa człowieka nie były łamane to

    No ale tak jest ze wszystkim i wszędzie. Jakbyś chciał to ugryźć, nawet
    jeśli w przypadkach indywidualnych to prawda?

    --
    Marcin