  • 1. Data: 2009-04-29 13:04:40
    Temat: Termin przechowywania rachunkow
    Od: tomjas <t...@W...onet.pl>

    Witam.
    Jak dlugo musze przechowywac rachunki za prad, gaz, wode, tel.,
    internet, itp.? Chodzi mi o konkretna sytuacje kiedy np zaklad
    energetyczny moze sie do mnie zwrocic o udowodnienie uregulowania
    jakiegos dawnego rachunku.
    Z gory dzieki i pozdrawiam.
    tomjas

  • 2. Data: 2009-04-29 13:19:48
    Temat: Re: Termin przechowywania rachunkow
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Wed, 29 Apr 2009 13:04:40 +0000, tomjas napisał(a):

> [...]
    > internet, itp.? Chodzi mi o konkretna sytuacje kiedy np zaklad
    > energetyczny moze sie do mnie zwrocic o udowodnienie uregulowania

    Do upływu okresu przedawnienia. Dla różnych usług mogą być różne,
    najbezpieczniej będzie przeto przyjąć, iż okres ten wynosi 3 lata (bo
    dłużej być nie może).

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis http://olgierd.bblog.pl

  • 3. Data: 2009-04-29 13:30:22
    Od: "gasper" <n...@m...pl>

    > Do upływu okresu przedawnienia. Dla różnych usług mogą być różne,
    > najbezpieczniej będzie przeto przyjąć, iż okres ten wynosi 3 lata (bo
    > dłużej być nie może).

    po co rachunki do okresu przedawnienia ? wystarczy, że ma dowody zapłaty

  • 4. Data: 2009-04-29 13:31:59
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    gasper pisze:

    > wystarczy, że ma dowody zapłaty

    To miał autor wątku na myśli. Myśl.

    --
    @2009 Johnson

  • 5. Data: 2009-04-29 13:35:00
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Wed, 29 Apr 2009 15:31:59 +0200, Johnson napisał(a):

    > To miał autor wątku na myśli. Myśl.

    BTW rachunek też może się przydać, w razie sporu o wysokość należności
    (jak później udowodnić, że wysokość wpłaty wynikała z tego, ile oczekiwał
    dłużnik?)

  • 6. Data: 2009-04-29 13:37:49
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Olgierd pisze:

    > BTW rachunek też może się przydać, w razie sporu o wysokość należności
    > (jak później udowodnić, że wysokość wpłaty wynikała z tego, ile oczekiwał
    > dłużnik?)

    Chyba nie.
    W procesie on udowodnia ile mu się należy, a ty udowadniasz ile zapłaciłeś.
    Wątpię czy są takie sytuację gdy ktoś zmienia po czasie wysokość faktury
    czy rachunku.

    --
    @2009 Johnson

  • 7. Data: 2009-04-29 13:58:36
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Wed, 29 Apr 2009 15:37:49 +0200, Johnson napisał(a):

    > Chyba nie.
    > W procesie on udowodnia ile mu się należy, a ty udowadniasz ile
    > zapłaciłeś. Wątpię czy są takie sytuację gdy ktoś zmienia po czasie
    > wysokość faktury czy rachunku.

    Zmienić to może i nie zmieni, ale są świadczenia, na które nawet faktury
    nie ma (czynszowe często), tylko jakieś świstki.
    Poza tym może być problem z ustaleniem zaliczalności, tj. za jaki okres
    dana wpłata była.

  • 8. Data: 2009-04-29 17:06:28
    Od: "BETON" <b...@m...pl>

    Poza rachunkiami za prąd czy gaz dobrze trzymać wszystkie inne.
    U mnie awaria w elektrowni spowodowała ze miałem w gniazdku 320V,
    Spaliły mi sie pewne urządzenia. Aby otrzymać odszkodowanie w vattlenfalu
    musiałem przedstawić faktury czy paragony.
    Tak sie złożyło ze miałem tego sporo- wiec na tej awarii wyszedłem nawet na
    plus. Bez rachunków nie było szans na odszkodowanie.

  • 9. Data: 2009-04-29 19:28:26
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    tomjas wrote:
> [...]
    > internet, itp.? Chodzi mi o konkretna sytuacje kiedy np zaklad
    > energetyczny moze sie do mnie zwrocic o udowodnienie uregulowania

    same rachunki to nie,
    ale potwierdzenia zapłaty, np wyciag z konta tak.
    najlepiej na zawsze.

  • 10. Data: 2009-04-29 20:47:46
    Od: "Jacek" <m...@w...pl>

    Własnie teraz łotry z Tele2 i Presco dały do sądu moją babcie. Chcą łącznie
    z kosztami sądowymi ponad 1000 zł a wszystko za okres PO wypowiedzeniu umowy
    (przełom 2006 i 7 r.). Dobrze, że babcia lubi trzymac papiery latami bo
    teraz rachunki się przydadzą i potwierdzenia zapłaty też i potwierdzenia
    nadania z poczty też i korespondencję. Ciekawe jest, że nie dali żadnego
    zawiadomienia, że kierują do sądu, tylko od razu złożyli pozew. Czasem warto
    trzymać "makulaturę".
    jacek