  • 1. Data: 2018-05-29 21:05:58
    Temat: Tablice rejestracyjne a RODO
    Od: PlaMa <b...@w...pl>

    Właśnie się dowiedziałem, że RODO w jakiś sposób uporządkowało kwestie z
    publikacją filmików z tablicą i nie wolno już pokazywać tablic...

    Co o tym myślicie?

  • 2. Data: 2018-05-29 21:37:30
    Temat: Re: Tablice rejestracyjne a RODO
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2018-05-29 o 21:05, PlaMa pisze:
    > Właśnie się dowiedziałem, że RODO w jakiś sposób uporządkowało kwestie z
    > publikacją filmików z tablicą i nie wolno już pokazywać tablic...
    >
    > Co o tym myślicie?

    Legenda Urbana.

    --
    Liwiusz

  • 3. Data: 2018-05-29 23:07:21
    Od: z <...@...pl>

    W dniu 2018-05-29 o 21:37, Liwiusz pisze:

    > Legenda Urbana.

    Bo teraz panuje WIELKI STRACH przed RODO i teraz można będzie łatwiej i
    prościej egzekwować, karać i zarządzać.
    Ile już razy takie tekst czytałem :-)

    No i proszę w kwestii tablic

    "A co z publikacją zdjęć lub nagrań aut z widocznymi tablicami
    rejestracyjnymi? Okazuje się, że tutaj też zajdą pewne zmiany. Jeśli po
    nagraniu albo zdjęciu zamieszczonym w internecie będziemy w stanie
    zidentyfikować daną osobę, to za dane osobowe mogą zostać uznane także
    dane marki, modelu samochodu i jego numery rejestracyjne. Wszystkie
    elementy będą odnosić się do przepisów RODO. Jeżeli ktoś rozpozna
    samochód po tablicach rejestracyjnych i uzna, że opublikowany materiał
    narusza jego dobra osobiste, będzie mógł wystąpić o odszkodowanie."

    To jak? zmieniło się czy nic nie zmieniło i znowu RODO można sobie
    wsadzić? :-)

  • 4. Data: 2018-05-30 06:48:50
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2018-05-29 o 23:07, z pisze:

> [...]
    > narusza jego dobra osobiste, będzie mógł wystąpić o odszkodowanie."
    >
    > To jak? zmieniło się czy nic nie zmieniło i znowu RODO można sobie

    Piszesz nie na temat.

    Po pierwsze - jeśli upublicznienie tablic "pozwala na zidentyfikowanie
    osoby i uzna, że zostały naruszone jego dobra osobiste", to przecież i w
    obecnym stanie prawnym może żądać zadośćuczynienia za naruszenie swoich
    dóbr. Tyle że samo pokazanie tablic nijak się ma do naruszenia dóbr.

    Po drugie - RODO nie dotyczy osób prywatnych ("Niniejsze rozporządzenie
    nie ma zastosowania do przetwarzania danych osobowych:
    c) przez osobę fizyczną w ramach czynności o czysto osobistym lub
    domowym charakterze")

    Po trzecie - sam numer rejestracyjny nie jest daną osobową, nie
    identyfikuje bowiem osoby, czy kierowcy, tylko samochód.

    --
    Liwiusz

  • 5. Data: 2018-05-30 07:22:39
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> pisze:
    > [...]
    > Po trzecie - sam numer rejestracyjny nie jest daną osobową, nie
    > identyfikuje bowiem osoby, czy kierowcy, tylko samochód.

    Ja się nawet zgodzę że tak jest _w pierwszym przybliżeniu_.
    IMHO w ok. 20%-30% przypadków publikacji zdjęć tablice rejestracyjne
    występują w "powiązaniu" z innymi danymi i w najlepszym przypadku
    "zwiększają wykroczenie".

    Poza tym jest kwestia _dla kogo_ numery rejestracyjne samochodu pana X
    są daną osobową pana X np. pan X jest (bardzo) znaną osobą w miasteczku Y
    i ma rzadki typ/kolor/.. samochodu.

    Są reguły, wyjątki i wyjątki od wyjątków.
    Gdyby prawo było (zawsze) proste prawnicy by znacznie mniej zarabiali ;-)

    --
    A. Filip

  • 6. Data: 2018-05-30 07:29:33
    Od: z <...@...pl>

    W dniu 2018-05-30 o 06:48, Liwiusz pisze:
> [...]
    >
    > Po trzecie - sam numer rejestracyjny nie jest daną osobową, nie
    > identyfikuje bowiem osoby, czy kierowcy, tylko samochód.

    Czyli kolejny aspekt w którym RODO można sobie wsadzić. To po co jeść
    tę/tą ;-) żabę?

  • 7. Data: 2018-05-30 07:31:15
    Od: z <...@...pl>

    W dniu 2018-05-30 o 07:22, A. Filip pisze:

    > Są reguły, wyjątki i wyjątki od wyjątków.
    > Gdyby prawo było (zawsze) proste prawnicy by znacznie mniej zarabiali ;-)

    O widzisz. Im dłużej się wałkuje o tej hydrze ;-) tym więcej na to
    wskazuje że RODO jest dla prawników.

  • 8. Data: 2018-05-30 08:58:34
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

> [...]
    >
    > Poza tym jest kwestia _dla kogo_ numery rejestracyjne samochodu pana X
    > są daną osobową pana X np. pan X jest (bardzo) znaną osobą w miasteczku Y

    Ale takie rozumowanie doprowadzi do absurdu, że w ogóle nie można
    publikować zdjęć samochodów, czy na przykład zdjęcia czapki (bo ktoś
    kogoś może po czapce rozpoznać).

    Poza tym z faktu, że ktoś wie czyj jest samochód, nijak nie wynika, że
    publikując zdjęcie samochodu publikujemy czyjeś dane osobowe.

    > Są reguły, wyjątki i wyjątki od wyjątków.
    > Gdyby prawo było (zawsze) proste prawnicy by znacznie mniej zarabiali ;-)

    Ochrona danych osobowych już dawno zabrnęła w ślepą uliczkę absurdu. Jak
    wiadomo, z fałszu może wynikać wszystko, podobnie jak z bzdurnych
    przepisów. Jakieś większe emocjonowanie się RODO zatem nie ma sensu - z
    przepisów może wynikać wszystko, bo wszystko zależy od interpretacji,
    wystarczy spojrzeć jak zmieniała się w czasie definicja danych osobowych
    w oparciu wyłącznie tylko o interpretacje przepisów (bo same przepisy
    się nie zmieniały).

    --
    Liwiusz

  • 9. Data: 2018-05-30 09:22:14
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

> [...]
    > interpretacji, wystarczy spojrzeć jak zmieniała się w czasie definicja
    > danych osobowych w oparciu wyłącznie tylko o interpretacje przepisów

    Wiesz co, może zacznijmy od ogona:
    Czy numery na tablicy rejestracyjnej samochodu są daną osobową gdy
    a) średni portal internetowy publikuje kilka filmików z wypadkami
    samochodowymi "zwykłych ludzi" rocznie
    b) firma postawi przy drogach setki skomputeryzowanych kamer
    sczytujących numery rejestracyjne przejeżdżających samochodów

    IMHO w przypadku "a" większość racji jest po twojej stronie ale w
    przypadku "b" ja przenigdy nie przyznam ci racji.

    --
    A. Filip

  • 10. Data: 2018-05-30 09:58:27
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2018-05-30 o 09:22, A. Filip pisze:
> [...]
    >
    > IMHO w przypadku "a" większość racji jest po twojej stronie ale w
    > przypadku "b" ja przenigdy nie przyznam ci racji.

    A jeśli ta firma z b) stworzy sobie plik z kombinacją wszystkich numerów
    rejestracyjnych to przetwarza dane osobowe?

    Przecież ta firma sczytująca dane nie wie, jakie osoby jeżdżą.

    --
    Liwiusz