  • 1. Data: 2006-12-14 10:25:28
    Temat: Szerokość drogi.
    Od: Bogdan <w...@p...onet.pl>

    Witam !

    Przez moją działkę biegnie droga, która jest obciążona służebnością na
    rzecz innych działek. Włascicielka jedenj z tych działek ma również
    służebność ale postanowiła działkę sprzedać pod budowę i kombinuje coś z
    szerokościa drogi. Aktualnie droga przez moją działkę ma pomiedzy 3 a 4
    metry. Ona chce 5 m. W tej sprawie mam wezwanie do sądu na 29 grudnia.

    Czy jest jakiś przepis określający ile muszą mieć szerokości drogi
    dojazdowe do posesji? Ile muszą mieć a nie ile jest zalecane ?

    Czy mogę się nie zgodzić na to i już ?

    Gdybym sie zgodził to musiałbym na to poświęcić pas o szerokości ponad 1
    m na długości ok. 20 m. 1 ar kosztuje w tym miejscu 1800 zł a biegły
    (zatrudniony przez wnioskodawce) wyliczył cenę tego pasa ziemi na
    niewiele ponad 300 zł.

    Pozdrawiam

    Bogdan

  • 2. Data: 2006-12-14 11:20:28
    Temat: Re: Szerokość drogi.
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Bogdan" <w...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    Przepisu, ile ma mieć droga w służebności nie widziałem. Ale moim zdaniem można
    posiłkować się przepisami dla dróg publicznych i traktować Waszą drogę jako
    drogę wewnętrzną najniższej kategorii. Zgodnie z Rozp. MINISTRA TRANSPORTU I
    GOSPODARKI MORSKIEJ z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych,
    jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie ulica lub droga (tam
    są dwie tabelki) najniższej kategorii z jednym pasem ma mieć 10-15 metrów w
    liniach rozgraniczających (nie mylić z jezdnią!).

  • 3. Data: 2006-12-14 12:24:22
    Od: "Maluch" <n...@m...pl>

> [...]
    > szerokościa drogi. Aktualnie droga przez moją działkę ma pomiedzy 3 a 4
    > metry. Ona chce 5 m. W tej sprawie mam wezwanie do sądu na 29 grudnia.

    Dawniej były drogi dojazdowe o takiej szerokości jak podajesz. Od kilku lat
    zmieniło się. Te drogi tzw. gminne mają mieć coś ok. 5-6m /z pamięci/.
    Teraz jak geodeta wymierza działki, to bierze poprawkę na te metry. Dawne
    drogi, dopóki nikt nic nie mówi zostają fiz. tak jak były. W razie ucięcia
    działki gmina wypłaca odszkodowanie.

  • 4. Data: 2006-12-14 15:16:21
    Od: "Maluch" <n...@m...pl>

    Użytkownik "Bogdan" <w...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Czy jest jakiś przepis określający ile muszą mieć szerokości drogi
    > dojazdowe do posesji? Ile muszą mieć a nie ile jest zalecane ?

    Rozp. Min. Infras. z 20002 r
    § 14. 1. Do działek budowlanych oraz do budynków i urządzeń z nimi
    związanych należy zapewnić dojście i dojazd umożliwiający dostęp do drogi
    publicznej, odpowiednie do przeznaczenia i sposobu ich użytkowania oraz
    wymagań dotyczących ochrony przeciwpożarowej, określonych w przepisach
    odrębnych. Szerokość jezdni nie może być mniejsza niż 3 m.
    2. Dopuszcza się zastosowanie dojścia i dojazdu do działek budowlanych w
    postaci ciągu pieszo-jezdnego, pod warunkiem że ma on szerokość nie mniejszą
    niż 5 m, umożliwiającą ruch pieszy oraz ruch i postój pojazdów.
    3. Do budynku i urządzeń z nim związanych, wymagających dojazdów, funkcję tę
    mogą spełniać dojścia, pod warunkiem że ich szerokość nie będzie mniejsza
    niż 4,5 m.