  • 1. Data: 2005-07-22 21:35:45
    Temat: Sytuacja z życia wzięta
    Od: "Piotr Zaniewicz" <p...@r...szn.pl>

    Witam serdecznie!

    Pewnego deszczowego poranka zjawiają się na progu drzwi Kowalskiego dwaj
    policjanci i przedstawiają mu nakaz doprowadzenia do komisariatu ze względu
    na popełnione przestępstwo (kradzież na znaczną kwotę). Na wezwaniu podane
    są wszystkie dane osobowe Kowalskiego i są one zgodne z tymi na jego
    dowodzie, szczegół jest tylko taki, że ów Kowalski nie dopuścił się żadnego
    przestępstwa. Oczywiście Kowalski ani myśli stawiać policjantom opór i
    grzecznie, daje się zakuć w kajdanki i jadą na komisariat.
    Na komisariacie natomiast nie ma aktualnie osoby, która prowadzi sprawę
    Kowalskiego. Toteż Kowalski, porządny obywatel trafia do aresztu(zdjęcie
    paska sznurówek, oddanie rzeczy itp.) i siedzi w celi z jakimś pospolitym
    złoczyńcą. Wezwanie było wydane przez prokuraturę.

    Rodzina Kowalskiego poprzez znajomego prawnika znalazła wreszcie komisariat,
    gdzie ów Kowalski był "osadzony". Następnie już adwokat Kowalskiego wystąpił
    z zapytaniem do prokuratury o motywy takiego postępowania. Okazało się, iż
    poprzez zbieżność imion, nazwiska i daty urodzenia sekretarka w prokuraturze
    wystawiła wezwanie na niewinną osobę, która przez ten błąd straciła 24
    godziny. Następnego dnia dostała oczywiście przeprosiny itp.

    Czy istnieje sposób by uniknąć takich sytuacji już na samym początku, w
    momencie, gdy policjanci zadzwonią do drzwi??

    Jak potoczyłaby się sprawa, gdyby rodzina nie miała znajomych prawników??

    Intrygujące jest to postępowanie karne, a jak powinien postępować Kowalski
    na przyszłość??

    Pozdrawiam,

    Piotr Zaniewicz

  • 2. Data: 2005-07-22 23:26:05
    Temat: Re: Sytuacja z życia wzięta
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Piotr Zaniewicz" <p...@r...szn.pl> napisał
    w wiadomości news:YEdEe.14733$oh3.14159@fe05.buzzardnews.com...

    Już na wstępie się nie da w tym wypadku. Policjant ma obowiązek osobę
    zatrzymać na polecenie prokuratury. Przypadki pomyłek się zdarzają. Co
    do zasady, to w wypadku wiarygodnego tłumaczenia się przez zatrzymanego,
    że ze sprawą nie ma nic wspólnego jednak należało by sprawdzić. Ale nie
    zawsze jest możliwość, a i sam zatrzymany nie zawsze jest wiarygodny.
    Fakt pomyłki jednak pozostaje faktem i gościowi należy się
    zadośćuczynienie za bezpodstawne zatrzymanie.

  • 3. Data: 2005-07-23 05:03:46
    Od: Tomasz <i...@a...pl>

    > Rodzina Kowalskiego poprzez znajomego prawnika znalazła wreszcie komisariat,
    > gdzie ów Kowalski był "osadzony". Następnie już adwokat Kowalskiego wyst?pił
    > z zapytaniem do prokuratury o motywy takiego postępowania. Okazało się, iż
    > poprzez zbieżno?ć imion, nazwiska i daty urodzenia sekretarka w prokuraturze
    > wystawiła wezwanie na niewinn? osobę, która przez ten bł?d straciła 24
    > godziny. Następnego dnia dostała oczywi?cie przeprosiny itp.

    Policja zawsze moze zatrzymac podejrzana osobe nawet na 48 h. Teraz w
    dobie terroryzmu moze to wykorzystywac nagminnie.

    Tomasz

  • 4. Data: 2005-07-23 06:36:51
    Od: "SQLwysyn" <s...@s...pl>

    Użytkownik "Tomasz" <i...@a...pl> napisał w wiadomości

    > Policja zawsze moze zatrzymac podejrzana osobe nawet na 48 h. Teraz w
    > dobie terroryzmu moze to wykorzystywac nagminnie.

    Ty chyba zasnales w erze Jaruzelskiego i sie teraz obudziles. Sugeruje
    przeczytanie KPK zwlaszcza art 244 par 1.

    --
    SQLwysyn
    of you" - Larry Flynt

  • 5. Data: 2005-07-23 08:48:48
    Od: Tomasz <i...@a...pl>

    SQLwysyn wrote:

    > Użytkownik "Tomasz" <i...@a...pl> napisał w wiadomości

    > Ty chyba zasnales w erze Jaruzelskiego i sie teraz obudziles. Sugeruje
    > przeczytanie KPK zwlaszcza art 244 par 1.

    Przeczytalem, "§ 1. Policja ma prawo zatrzymać osobę podejrzaną, jeżeli
    istnieje uzasadnione przypuszczenie, że popełniła ona przestępstwo, a
    zachodzi obawa ucieczki lub ukrycia się tej osoby, albo zatarcia śladów
    przestępstwa, bądź też nie można ustalić jej tożsamości. "
    Wlasnie, ale nie jest sprecyzowane jak okreslic czy jest dana osoba
    podejrzana czy nie.
    To jest wszystko relatywne.
    W tym wypadku rowniez - istnialo podejrzenie ze dana osoba jest
    przestepca - nosi takie same nazwisko i imie.
    W czasie aktow terrorystycznych kazdy moze byc uznany za podejrzanego.

    Tomasz

  • 6. Data: 2005-07-23 08:53:41
    Od: Mithos <f...@a...pl>

    Tomasz napisał(a):

    > W czasie aktow terrorystycznych kazdy moze byc uznany za podejrzanego.

    I nie tylko. Uzadnione przypuszczenie to jest pojecie na tyle nieostre,
    ze mozna pod nie podciagnac praktycznie wszystko.

    --
    pozdrawiam
    Mithos

  • 7. Data: 2005-07-23 09:53:04
    Od: Tomasz <i...@a...pl>

    Mithos wrote:

    > I nie tylko. Uzadnione przypuszczenie to jest pojecie na tyle nieostre,
    > ze mozna pod nie podciagnac praktycznie wszystko.

    I wlasnie o to mi chodzilo od poczatku - policja dostala wezwanie do
    zatrzymania tej osoby, wobec tego wystarczy takie cos.
    Mowienie "Ty chyba zasnales w erze Jaruzelskiego i sie teraz obudziles.
    Sugeruje przeczytanie KPK zwlaszcza art 244 par 1.
    " w tym wypadku nie ma sensu.

  • 8. Data: 2005-07-23 11:14:41
    Od: "NoMAD" <n...@W...TO.gazeta.pl>

    Użytkownik "SQLwysyn" <s...@s...pl> napisał w wiadomości

    > Ty chyba zasnales w erze Jaruzelskiego i sie teraz obudziles. Sugeruje
    > przeczytanie KPK zwlaszcza art 244 par 1.

    A ja proponuje tobie 247 par1 ktory tutaj mial zastosowanie... w przeciwienstwie
    do 244 par 1

  • 9. Data: 2005-07-23 12:36:59
    Od: MiKey <m...@...pl>

    Tomasz napisał(a):
    > Policja zawsze moze zatrzymac podejrzana osobe nawet na 48 h. Teraz w
    > dobie terroryzmu moze to wykorzystywac nagminnie.
    > Tomasz

    Ale to nie o policję chodzi, lecz o prokuraturę. Policja zawsze wykona
    postanowienie prokuratury lub sądu, nie jej oceniać. A ewedentna pomyłka
    została popełniona w prokuraturze. To nie jest instytucja kultu
    publicznego tylko instytucja państwa prawa, która ma wykonywać swoje
    obowiązki rzetelnie. Prokuratorzy może i krowy ale nie święte, powinni
    wiedzieć co podpisują i zwalanie winy na sekretarkę jest co najmniej
    żałosne, imho jest najzwyklejszym wyzyskaniem zależności służbowej. To
    nie sekretarka prowadzi postępowanie, nie ona wyjaśnia fakty i
    konfrontuje stan rzeczywisty ze stanem prawnym, nie ona jest prawnikiem,
    żeby dociekać, kto jest winnym albo kto jest kim. Kazali zlokalizować
    Kowalskiego Jana ze Złotoryji to wzieła pierwszego z brzegu, kto
    spełniał kryteria - nie jej wina, że nie ma przygotowania metodycznego.
    Jej nie płacą za pracę śledczego.

    A terroryzm, qrwa, nie ma nic do rzeczy. Urwałeś się z choinki, media
    Ci papkę z mózgu zrobiły?

    --
    pzdr
    MiKey

  • 10. Data: 2005-07-23 15:49:23
    Od: "SQLwysyn" <s...@s...pl>

> [...]
    > Mowienie "Ty chyba zasnales w erze Jaruzelskiego i sie teraz obudziles.
    > Sugeruje przeczytanie KPK zwlaszcza art 244 par 1.

    Naucz sie czytac. Wyraznie sa wymienione okolicznosci uprawniajace
    zatrzymanie:

    " a zachodzi obawa ucieczki lub ukrycia się tej osoby, albo zatarcia śladów
    przestępstwa, bądź też nie można ustalić jej tożsamości".

    Który z tych warunków byl spelniony ? Zaden ! To byla samowola policjanta
    za która winien odpowiadac.

    --
    SQLwysyn
    of you" - Larry Flynt