  • 1. Data: 2016-10-19 14:29:17
    Temat: Sprzedaz/kupno RTV z drugiej reki, a rekojmia/gwarancja
    Od: ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow>

    Sprzedając / kupując będący jeszcze na gwarancji sprzęt RTV (powiedzmy półroczny lub
    półtoraroczny) warto chyba sporządzić pisemną umowę sprzedazy (pomiędzy konsumentami
    osobami fizycznymi), w której sprzedający przenosi na kupującego wszelkie
    przysługujące sprzedającemu prawa z tytułu rękojmi i gwarancji?
    Tak generalnie, jak obecnie wygląda sprawa rękojmi (czas, zakres - były jakieś
    zmiany)?
    W przypadku zepsucia się powiedzmy telewizora (z mozliwością naprawy poprzez
    przykładowo wymianę płyty głównej), "bardziej się opłaca" skorzystać z rękojmi u
    sprzedawcy, czy z gwarancji producenta?
    Czy obowiązuje PCC?

  • 2. Data: 2016-10-19 15:36:51
    Od: szerszen <s...@t...pl>

    On Wed, 19 Oct 2016 14:29:17 +0200
    ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow> wrote:

> [...]
    > kupującego wszelkie przysługujące sprzedającemu prawa z tytułu rękojmi i

    Pytanie z innej beczki, a skąd gwarant lub sprzedawca mają wiedzieć, że to nie Ty
    jesteś pierwszym właścicielem, skoro do uzyskania oby tych rzeczy wystarczy
    przeważnie karta gwarancyjna i paragon?

    > Czy obowiązuje PCC?

    A czy ono przypadkiem nie obowiązuje, przynajmniej w teorii ;), od kwoty transakcji?

    --
    pozdrawiam
    szerszeń

  • 3. Data: 2016-10-19 23:49:50
    Od: ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow>

    Karty gwarancyjne to coraz większa rzadkość., a podstemplowane przez sprzedawcę
    (internetowego, gdzie masz prawo zwrotu) to już w ogóle ho, ho, ...
    Faktycznie paragon (niespersonalizowany) może być, ale myślę o sytuacji, gdy jest
    faktura na osobę fizyczną (konsumenta nieprzedsiębiorcę).

    -----

  • 4. Data: 2016-10-19 23:50:52
    Od: ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow>

    Ale czy jest przykładowo kwota wolna dla celów PCC?

    -----
    A czy ono przypadkiem nie obowiązuje, przynajmniej w teorii ;), od kwoty transakcji?

  • 5. Data: 2016-10-20 10:12:58
    Od: szerszen <s...@t...pl>

    On Wed, 19 Oct 2016 23:50:52 +0200
    ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow> wrote:

    > Ale czy jest przykładowo kwota wolna dla celów PCC?

    Coś mi się kolebie o okolicach 1000 PLN, ale trzeba pogooglać.

    --
    pozdrawiam
    szerszeń

  • 6. Data: 2016-10-20 10:14:41
    Od: szerszen <s...@t...pl>

    On Wed, 19 Oct 2016 23:49:50 +0200
    ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow> wrote:

    > Faktycznie paragon (niespersonalizowany) może być, ale myślę o sytuacji, gdy
    > jest faktura na osobę fizyczną (konsumenta nieprzedsiębiorcę).

    Co do spersonalizowanych faktur to trudno powiedzieć, ale sporo wiekszych producentów
    w ogóle nie wymaga w przypadku naprawy paragonu/faktury, dla nich liczy się numer
    seryjny i zapis w systemie kiedy sprzęt został sprzedany.

    --
    pozdrawiam
    szerszeń

  • 7. Data: 2016-10-20 15:29:07
    Od: ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow>

    Myślisz, że każdy sprzedawca RTV wysyła do "systemu" (no niezły wielki brat ;))) dane
    sprzedaży - datę i nr seryjny?
    W sumie gdyby przyjąć, że te wszelkie Makro Kesze to hurtownie (a za takie się podają
    przecież) to idziesz do makrokesza, kupujesz na fakturę (jako towar do dalszej
    odsprzedaży) i w razie zonka sprzedajesz konsumentowi ze świeżą datą
    paragonu/rachunku ;-)

    -----

  • 8. Data: 2016-10-20 15:50:12
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 20-10-16 o 10:14, szerszen pisze:

> [...]
    > wiekszych producentów w ogóle nie wymaga w przypadku naprawy
    > paragonu/faktury, dla nich liczy się numer seryjny i zapis w systemie

    O ile roszczenie z tytułu niezgodności towaru z umową wynikające z
    ustawy jest stosunkiem prawnym łączącym nabywcę (konsumenta) ze
    sprzedawcą i do jego przekazania kolejnemu nabywcy rzeczy konieczna
    byłaby zgoda sprzedawcy jako dłużnika. O tyle umowa gwarancji jest umową
    powiązaną z rzeczą. Producent (gwarant) gwarantuje sprawne działanie
    rzeczy i nie ma większego znaczenia, czy naprawy żąda nabywca, czy inna
    osobą, w której dyspozycji pozostaje rzecz.

    Z punktu widzenia żądającego naprawy jedynym istotnym elementem
    pozostaje wykazanie, że rzecz jest jeszcze w okresie gwarancji. Dawniej
    datę wpisywano po prostu w kartę gwarancyjną. Teraz stosuje się różne
    systemy (paragon, rachunek, system teleinformatyczny), ale zawsze o to
    samo właśnie chodzi.

  • 9. Data: 2016-10-20 19:36:12
    Od: ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow>

    Dzięki, ale czy "roszczenie z tytułu niezgodności towaru z umową wynikające z ustawy
    jest stosunkiem prawnym łączącym nabywcę (konsumenta) ze sprzedawcą i do jego
    przekazania kolejnemu nabywcy rzeczy konieczna byłaby zgoda sprzedawcy jako dłużnika"
    dotyczy np. sprzętu RTV?
    Czy oznaczenie sprzętu RTV numerem seryjnym oznacza "rzecz oznaczoną co do
    tożsamości"
    http://czasopisma.beck.pl/monitor-prawniczy/artykul/
    przejscie-uprawnien-z-tytulu-rekojmi-na-kolejnego-na
    bywce-rzeczy-emglosaem/

    -----

  • 10. Data: 2016-10-20 20:19:34
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 20-10-16 o 19:36, ąćęłńóśźż pisze:
> [...]
    > (konsumenta) ze sprzedawcą i do jego przekazania kolejnemu nabywcy
    > rzeczy konieczna byłaby zgoda sprzedawcy jako dłużnika" dotyczy np.

    Moim zdaniem tak, choć z drugiej strony, jeśli jest udokumentowana
    paragonem, to udowodnienie przez sprzedawcę, że obecny posiadacz nie
    jest nabywcą widzę bardzo cienko.

    > Czy oznaczenie sprzętu RTV numerem seryjnym oznacza
    > "rzecz oznaczoną co do tożsamości"

    Nie da się tego jednoznacznie stwierdzić.Różnie z tym bywa. Przykładowo
    dla co najmniej niektórych elektronarzędzi BOSCH i HILTI numer fabryczny
    jedynie określa konfigurację sprzętu i pomaga w zakupie akcesoriów oraz
    części. Sprawa wyszła kiedyś przypadkowo, gdy się okazało, że znaleziono
    wiertarkę, która została skradziona 14 różnym poszkodowanym.

    > http://czasopisma.beck.pl/monitor-prawniczy/artykul/
    przejscie-uprawnien-z-tytulu-rekojmi-na-kolejnego-na
    bywce-rzeczy-emglosaem/

    Jak widzisz nawet sądy tu miewały różne opinie.