  • 1. Data: 2021-04-06 12:30:25
    Temat: Spadek w dolarach - jak to przeliczyć?
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Jeśli ktoś dostanie spadek w dolarach, to na potrzeby zgłoszenia do
    urzędu skarbowego jak to się przelicza na złotówki? Kurs średni NBP
    podobno, ale czy na pewno? I przede wszystkim - z jakiej daty?
    Śmierci, postanowienia o nabyciu spadku, przelewu, dzisiejszej?

    MJ

  • 2. Data: 2021-04-06 13:13:48
    Temat: Re: Spadek w dolarach - jak to przeliczyć?
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Tue, 6 Apr 2021 12:30:25 +0200, Michal Jankowski napisał(a):

> [...]
    > podobno, ale czy na pewno? I przede wszystkim - z jakiej daty?
    > Śmierci, postanowienia o nabyciu spadku, przelewu, dzisiejszej?

    Ja bym pytał w US.
    Kiedy sam przejmowałem spadek (w złotówkach), to środki pieniężne trzeba
    było wykazać na dzień śmierci, a papiery wartościowe na dzień postanowienia
    o nabyciu spadku.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    wykorzystania do prac domowych"
    św. Tomasz z Akwinu

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 3. Data: 2021-04-06 16:01:40
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    wtorek, 6 kwietnia 2021 o 12:30:55 UTC+2 Michal Jankowski napisał(a):
> [...]
    > podobno, ale czy na pewno? I przede wszystkim - z jakiej daty?
    > Śmierci, postanowienia o nabyciu spadku, przelewu, dzisiejszej?

    Hmm, ale czy chcesz to tylko zgłosić do US - czyli złożyć SD-Z2?
    W tym wypadku IMO można wpisać sumę w dolarach - a szczególnie, jeśli to właśnie
    dolary spadkobierca dostał, i to nawet niekoniecznie od banku (czy to przelewem czy w
    kasie), bo mógł dostać w złotówkach, tylko od spadkodawcy.
    Czy to "zgłoszenie" należy rozumieć szerzej, jako swego rodzaju "samowyznaczenie"
    podstawy opodatkowania?

  • 4. Data: 2021-04-06 16:13:12
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 06.04.2021 o 12:30, Michal Jankowski pisze:
> [...]
    > podobno, ale czy na pewno? I przede wszystkim - z jakiej daty?
    > Śmierci, postanowienia o nabyciu spadku, przelewu, dzisiejszej?

    Spadek nabywasz z chwilą śmierci spadkodawcy. To, ze skutek jest czasem
    po kilku latach, to już inna sprawa. Brał bym kurs z tabel NBP na dzień
    śmierci spadkodawcy.

    --
    Robert Tomasik

  • 5. Data: 2021-04-06 17:17:30
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

> [...]
    dolary spadkobierca dostał, i to nawet niekoniecznie od banku (czy to przelewem czy w
    kasie), bo mógł dostać w złotówkach, tylko od spadkodawcy.

    Już doczytałem. Ma być wartość w złotówkach i to dotyczy wszystkiego, co
    się tam zgłasza, Matejki też, jak ktoś ma.

    Wartość tę oblicza się (czy to dla waluty, czy dla innego mienia) na
    dzień przyjęcia spadku (nie nabycia, tylko przyjęcia). Nabycie jest w
    dniu śmierci spadkodawcy, a przyjęcie u notariusza (czy jak tam kto
    załatwia).

    MJ

  • 6. Data: 2021-04-07 11:11:11
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Tue, 6 Apr 2021 17:17:30 +0200, Michal Jankowski napisał(a):

> [...]
    > dzień przyjęcia spadku (nie nabycia, tylko przyjęcia). Nabycie jest w
    > dniu śmierci spadkodawcy, a przyjęcie u notariusza (czy jak tam kto

    Nie chce mi się googlać, czy dotyczy to też papierów wartościowych. 11 lat
    temu przejmowałem spadek po ojcu i pamiętam, że były z tym jaja, bo wartość
    funduszy inwestycyjnych trzeba było wykazać na dzień postanowienia sądu.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    pewno znowu coś ukradli."
    Michaił Sałtykow Szczedrin

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 7. Data: 2021-04-07 15:08:40
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    wtorek, 6 kwietnia 2021 o 17:17:33 UTC+2 Michal Jankowski napisał(a):

> [...]
    > dzień przyjęcia spadku (nie nabycia, tylko przyjęcia). Nabycie jest w
    > dniu śmierci spadkodawcy, a przyjęcie u notariusza (czy jak tam kto

    Hmm, tu chyba trochę pomieszałeś.
    Nabycie nie może być w chwili śmierci spadkodawcy - wtedy jest otwarcie spadku.
    Do 6 miesięcy od chwili otwarcia (może być przedłużone jak bla bla bla) można jeszcze
    spadek odrzucić.
    Można też przyjąć (ew. z dobrodziejstwem inwentarza) - np. składając oświadczenie u
    notariusza - ale nie trzeba, bo domyślnym działaniem jest przyjęcie z dobrodziejstwem
    inwentarza (ale można np. złożyć oświadczenie o prostym przyjęciu spadku, żeby nie
    musieć pokrywać kosztów sporządzenia inwentarza).
    Dopiero potem jest nabycie spadku - może być w sądzie, może być u notariusza - czyli
    ustalenie, kto wchodzi w krąg dziedziczących (niekonieczny równy kręgowi
    spadkobierców).
    No i na koniec dział spadku - też sądownie lub u notariusza - może być razem z
    nabyciem, ale po, a nie przed.
    Oczywiście przyjęcie też może być w tym samym dniu co nabycie i dział - tylko przed
    nabyciem i działem - jeśli nie minęło 6 miesięcy i nie ma żadnych wątpliwości co do
    kręgu spadkobierców i wszyscy chcą wyrazić przyjęcie/odrzucenie.

    Więc w takim razie w końcu na który z tych momentów należy podać wartość?
    No i jeszcze z tym przyjęciem - czy ono automatycznie następuje 6 miesięcy po
    otwarciu spadku (jeśli oczywiście nie nastąpiło wcześniej explicite) czy dopiero przy
    stwierdzaniu nabycia?

  • 8. Data: 2021-04-07 15:25:29
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    > Hmm, tu chyba trochę pomieszałeś.
    > Nabycie nie może być w chwili śmierci spadkodawcy

    A otóż może i jest. Taka konstrukcja prawna, właścicielem przedmiotu
    spadku jesteś od chwili śmierci spadkodawcy, nawet jeśli się o tym
    dowiedziałeś dopiero po 20 latach po czterech procesach w siedmiu
    instancjach.

    Poniekąd musi tak być, bo zmarły już właścicielem być nie może, a ktoś musi.

    MJ

  • 9. Data: 2021-04-07 16:41:49
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    środa, 7 kwietnia 2021 o 15:25:34 UTC+2 Michal Jankowski napisał(a):

> [...]
    > spadku jesteś od chwili śmierci spadkodawcy, nawet jeśli się o tym
    > dowiedziałeś dopiero po 20 latach po czterech procesach w siedmiu

    Po 20 latach to i owszem, pod warunkiem, że wiedziałeś o śmierci spadkodawcy i/lub
    sąd nie zezwolił na uchylenie się od skutków prawnych niedochowania terminu z powodu
    tego, że znajdowałeś się w błędzie (miałem okazję coś takiego wyrecytować w sądzie,
    czym chyba zrobiłem dobre wrażenie na sędzinie, bo przychyliła się do wniosku ;) lub
    pod wpływem groźby - wtedy masz jeszcze 6 miesięcy na ew. odrzucenie spadku.

    Ale właśnie kluczowe jest te 6 miesięcy od otwarcia spadku - i istniejąca w tym
    czasie możliwość odrzucenia spadku.
    Wychodzi więc rodzaj fikcji prawnej - od otwarcia spadku do odrzucenia jest się tego
    spadku współwłaścicielem - ale po odrzuceniu już się nie jest i nigdy nie było... To
    tak jak z tą drugą godziną drugą w nocy w dzień zmiany czasu z letniego na zimowy...

    > Poniekąd musi tak być, bo zmarły już właścicielem być nie może, a ktoś musi.

    Ale właśnie dynks polega na tym, że ustalenie, kto tym właścicielem między otwarciem
    spadku a postanowieniem o nabyciu spadku, następuje dopiero w momencie nabycia
    spadku.
    I jest to tylko procentowe ustalenie (hmm, sprawdzić, jak to jest z testamentem,
    chociaż w polskim prawie spadkowym do niedawna chyba nie było możliwości zapisu
    konkretnej rzeczy danej osobie, teraz coś się pojawiło, ale też chyba jeszcze nie
    jest to wiążące w 100%) - a dopiero w momencie działu spadku ustalane jest, kto jest
    właścicielem konkretnej rzeczy czy prawa.
    Hmmm, no to jeszcze pytanie - czy był on właścicielem tej rzeczy od momentu otwarcia
    spadku?

  • 10. Data: 2021-04-07 16:58:08
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 07.04.2021 o 16:41, Dawid Rutkowski pisze:
    > Ale właśnie dynks polega na tym, że ustalenie, kto tym właścicielem
    > między otwarciem spadku a postanowieniem o nabyciu spadku, następuje
    > dopiero w momencie nabycia spadku.

    Jeszcze raz. "Nabycie" następuje w chwili śmierci spadkodawcy. Tak to
    określa prawo i tak to się nazywa. Natomiast rzecz kogo było to nabycie,
    to się dopiero ustala później.

    MJ