  • 1. Data: 2015-11-20 10:56:06
    Temat: Spadek - mieszkanie lokatorskie - była żona, rodzeństwo
    Od: "Prelim" <W...@w...pl>

    Jest sobie mieszkanie w spółdzielni - lokatorskie.
    Mieszkanie było na mojego ojca i jego drugą żonę.
    Rozwiedli się jakieś 20 lat temu.
    Druga żona po rozwodzie nie mieszkała w tym lokalu. Tylko ojciec. On płacił
    wszystkie rachunki etc.
    Ojciec niedawno zmarł.
    Jak teraz można dostać część tego mieszkania - spadek po ojcu?
    Żeby było ciekawiej to z tą drugą żoną ojciec miał dziecko - to teraz moja
    siostra.
    Byłem w spółdzielni i mówią, że najlepiej iść do tej drugiej żony i wykupić
    mieszkanie na własność. Potem sprzedać lokal i podzielić się kasą (50% dla
    byłej żony bo na nią też było to mieszkanie, 50% do podziału na mnie i na
    siostrę).
    Z tego co widzę to kobieta - druga żona - nie chce sprzedawać tego
    mieszkania.
    Pozostaje mi tylko chyba droga sądowa. Ok ale co z tego będzie? Dostanę
    jakiś procent od realnej wartości mieszkania (25% ze 100 000 pln czyli 25
    tys.) czy 25% od wkładu (czyli jakieś grosze).
    Kobieta nie mieszka w tym lokalu ale go wynajmuje. A to przecież także moja
    i siostry własność. Mam do lokalu klucze ale nie chcę robić afery.
    Co radzicie?

  • 2. Data: 2015-11-20 12:05:02
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl>

    W dniu 2015-11-20 10:56, Prelim pisze:
> [...]
    > Kobieta nie mieszka w tym lokalu ale go wynajmuje. A to przecież także
    > moja i siostry własność. Mam do lokalu klucze ale nie chcę robić afery.

    Mieszkanie jest lokatorskie, więc słabo to widzę. To tak jak rościłbyś
    sobie prawa do pokoju w hotelu, bo ktoś z rodziny tam mieszkał przed
    śmiercią. To co realnie może sie udać Tobie zdobyć to zwrot wkładu
    (jeśli ojciec był członkiem spółdzielni), ale znając życie bedzie to
    pewnie z 20-200zł...

    --
    Kaczus
    http://kaczus.republika.pl

  • 3. Data: 2015-11-20 12:18:40
    Od: " ąćęłńóśźż" <n...@d...spamerow>

    Jeśli tam nie mieszkasz, to nie masz do tego mieszkania lokatorskiego
    żadnych praw.
    Oczywiście jak się wprowadzisz to staniesz się posiadaczem, którego to
    posiadacza polskie prawo chroni bardziej, niz właściciela ;-)

  • 4. Data: 2015-11-20 15:31:19
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Prelim wrote:
> [...]
    > Kobieta nie mieszka w tym lokalu ale go wynajmuje. A to przecież także
    > moja i siostry własność. Mam do lokalu klucze ale nie chcę robić afery.

    Mieszkan lokatorskich sie nie dziedziczy. Nie są spadkiem.

    Prawo do dlaszego zamieszkiwania przypadnie rodzinie mieszkającej z
    dotychczasowym najemcą

    Ktoś ci w spoldzielni chce isc na reke i przymknął oko, że ci się nic
    nie nalezy.

  • 5. Data: 2015-11-20 16:42:16
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 20-11-15 o 10:56, Prelim pisze:

    > Co radzicie?
    Jeśli to mieszkanie lokatorskie, to trudno mówić odziedziczeniu. Ojciec
    nigdy nie był jego właścicielem. Ale spółdzielnie miewają różne zapisy w
    regulaminach i czasem zapisy te pozwalają na zakup na preferencyjnych
    warunkach spadkobiercom członka. Jakie zapisy ma ta spółdzielnia, nikt
    Ci tu nie powie. Ewentualnie podlinkuj ich statut.

    Przeważnie spółdzielnia umożliwia zakup spadkobiercom. Wszystkim, albo
    niektórym, jeśli pozostali nie wyrażają sprzeciwu. Bo jak się
    spadkobiercy nie porozumieją, to jak niby spółdzielnia miałaby ustalić,
    któremu bardziej się należy?

    Trzeba sprawdzić, ile na tzw. wolnym rynku dostaniecie za mieszkanie, a
    ile chce spółdzielnia i ocenić, czy opłaca się cała kombinacja. Inaczej
    spółdzielnia podzieli pomiędzy spadkobierców wpisowe, ale bez
    rewaloryzacji. Ja musiałem kp zmarłej mamie kwitować druk KW na kilka
    groszy, bo wpłacała w latach 60-tych wpisowe.

  • 6. Data: 2015-11-21 08:40:02
    Od: "Danusia" <d...@w...pl>

    Użytkownik "Prelim" <W...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Rozwiedli się jakieś 20 lat temu.
    > Druga żona po rozwodzie nie mieszkała w tym lokalu. Tylko ojciec. On płacił
    W przypadku mieszkania lokatorskiego tak jak piszą inni nie ma prawa własności. Pana
    ojciec był głównym lokatorem i mieszkał w tym mieszkaniu razem z wpisanymi do książki
    meldunkowej spółdzielni członkami rodziny.
    Po jego śmierci prawo do mieszkania w tym mieszkaniu przysługuje wszystkim tym w/w
    członkom rodziny. Głównym lokatorem zostaje żona, lub za jej zgodą któreś z
    mieszkających tam dzieci.
    Zgodnie ze statutem główny lokator może wykupić własnościowe prawo do lokalu (które
    pozostaje spółdzielczym), lub wykupić mieszkanie jako własność wyodrębniona z zasobów
    spółdzielni (hipoteczna).

    ---
    Avast.

  • 7. Data: 2015-11-21 08:56:46
    Od: " ąćęłńóśźż" <n...@d...spamerow>

    Tyle że żona po rozwodzie przestała być żoną.

    -----

  • 8. Data: 2015-11-21 08:57:19
    Od: "Danusia" <d...@w...pl>

    Użytkownik "Danusia" <d...@w...pl> napisał w wiadomości

    Użytkownik "Prelim" <W...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Jest sobie mieszkanie w spółdzielni - lokatorskie.
    > [...]
    Zgodnie z statutem praktycznie wszystkich spółdzielni mieszkaniowych, główny lokator
    musi być członkiem spółdzielni.
    W przypadku mieszkania lokatorskiego nie może on go wynajmować, ani zameldować w nim
    nikogo bez zgody spółdzielni (nawet członka rodziny). Ograniczenie to nie dotyczy
    mieszkania własnościowego, ani tym bardziej hipotecznego.
    Wkład budowlany spółdzielnia zwraca głównemu lokatorowi po wyprowadzeniu sie z
    mieszkania wszystkich lokatorów i postawienia mieszkania do dyspozycji spółdzielni.
    Zazwyczaj statut nie dopuszcza częściowego podziału tego wkładu w ramach spadku.

    ---
    Avast.

  • 9. Data: 2015-11-21 09:06:30
    Od: "Danusia" <d...@w...pl>

    Użytkownik " ąćęłńóśźż" <n...@d...spamerow> napisał w wiadomości
    > Tyle że żona po rozwodzie przestała być żoną.

    To ciekawy przypadek. Jeżeli po rozwodzie była żona nie mieszkała w tym mieszkaniu to
    nie ma żadnych praw. Jeżeli mieszkała, a wspólnie z nią jeszcze któreś z ich dzieci
    to głównym lokatorem zostaje to dziecko. Jeżeli dzieci nie mieszkały to głównym
    lokatorem zostaje ona pomimo rozwodu.
    Takie szczegółowe przepisy dotyczą również osoby obcej opiekującej się zmarłym.

    ---
    Avast.

  • 10. Data: 2015-11-21 12:59:13
    Od: " ąćęłńóśźż" <n...@d...spamerow>

    A to zależy, czy mieszkanie zostało nabyte przed, czy po ślubie.
    W tym przypadku nabyte przed ślubem przez ojca, więc była już żona (macocha)
    nie ma żadnych praw.
    Tyle, że dzieci (niezamieszkałe, pełnoletnie) też mogą nie mieć praw.