  • 1. Data: 2005-09-06 09:31:47
    Temat: Ślub kościelny 1956 r. - czy to małżeństwo?
    Od: "AlterEgo" <a...@w...pl>

    Witam,
    Niedawno zmarła macocha mojej mamy. Dziadek ożenił się z nią (rok 1956 lub
    1957) biorąc tylko ślub kościelny, tak więc w dokumentach figuruje jako
    "panna" i widnieje w nich nazwisko panieńskie.
    Czy to małżeństwo było "ważne" z punktu widzenia prawa cywilnego?
    Czy w takiej sytuacji pasierbom należy się wypłata z ubezpieczenia?

    Będę wdzięczna za wszelkie uwagi.
    ae

  • 2. Data: 2005-09-06 10:05:43
    Temat: Re: Ślub kościelny 1956 r. - czy to małżeństwo?
    Od: "Łukasz" <l...@p...onet.pl>

    Użytkownik "AlterEgo" <a...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Czy to małżeństwo było "ważne" z punktu widzenia prawa cywilnego?
    > Czy w takiej sytuacji pasierbom należy się wypłata z ubezpieczenia?

    Ślub kościelny ma skutki prawne tylko pod warunkiem dostarczenia przez
    parafię dokumentów do urzędu stanu cywilnego, w odpowiednim terminie.
    Przepis taki jest konsekwencją konkordatu i obowiązuje od momentu wejścia w
    życie stosownej ustawy, czyli późne lata 90-te.
    Niestety nie ma podstaw, by było ważne :(

  • 3. Data: 2005-09-06 11:52:08
    Od: "TMK" <t...@p...onet.pl>

> [...]
    > Czy to małżeństwo było "ważne" z punktu widzenia prawa cywilnego?
    > Czy w takiej sytuacji pasierbom należy się wypłata z ubezpieczenia?

    Sądząc po tym ,że w dokumentach jest panną to chyba cywilnie nie jest
    "ważne". Sprobuj znaleźć wpis do ksiąg parafialnych (data)i dowiedzieć się
    od którego roku obowiązują w Polsce śluby cywilne. Może jakiś starszy
    wiekiem ksiądz? IMHO było to wprowadzone po wojnie,ale w którym roku nie
    wiem. Myślę że przed 56.
    TMK

  • 4. Data: 2005-09-06 11:58:19
    Od: "TMK" <t...@p...onet.pl>

    PS
    Na grupie pl.soc.genealogia powinni wiedzieć.>

  • 5. Data: 2005-09-06 19:07:43
    Od: "Maria" <m...@n...pl>

> [...]
    > Czy to małżeństwo było "ważne" z punktu widzenia prawa cywilnego?
    > Czy w takiej sytuacji pasierbom należy się wypłata z ubezpieczenia?

    Już w 1954 roku obowiżywał ślub cywilny, kościelny nie był ważny.

  • 6. Data: 2005-09-07 03:36:23
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    AlterEgo wrote:
    > Czy to małżeństwo było "ważne" z punktu widzenia prawa cywilnego?
    nie