  • 1. Data: 2015-08-25 19:11:19
    Temat: Skrzyżowanie
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Witam.
    Dzisiaj w pracy mieliśmy dyskusję na temat ruchu drogowego (jak co tydzień).Żeby
    ułatwić tłumaczenie narysowałem rysunki poglądowe.
    Wariant 1:
    http://pl.tinypic.com/view.php?pic=23j5u14&s=8

    Samochód oznaczony "A" może zająć pas "I", samochód B może zająć pas "III".
    Kto może zająć pas "II"? Wydaje mi się, że samochód oznaczony jako "B", ale
    prosiłbym o podstawę prawną.

    Wariant 2:
    http://pl.tinypic.com/view.php?pic=2dgw1sk&s=8

  • 2. Data: 2015-08-25 19:36:19
    Temat: Re: Skrzyżowanie
    Od: "P.B." <p...@w...pl>

    Dnia Tue, 25 Aug 2015 19:11:19 +0200, qwerty napisał(a):

> [...]
    > Kto może zająć pas "II"? Wydaje mi się, że samochód oznaczony jako "B", ale

    A musi zawsze ustąpić B, bo B jest po jego prawej stronie. To dosyć
    podstawowy przepis, a jakże trudny dla filozofów kontestujących jego sens:

    Art. 25.

    1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do skrzyżowania, jest obowiązany
    zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pojazdowi
    nadjeżdżającemu z prawej strony, a jeżeli skręca w lewo ? także jadącemu z
    kierunku przeciwnego na wprost lub skręcającemu w prawo.

    --
    Pozdrawiam,
    Przemek

  • 3. Data: 2015-08-25 19:45:05
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2015-08-25 o 19:36, P.B. pisze:

> [...]
    > nadjeżdżającemu z prawej strony, a jeżeli skręca w lewo ? także jadącemu z
    > kierunku przeciwnego na wprost lub skręcającemu w prawo.

    Rzeczywiście, przepis trudny, bo sam nie rozumiesz, że z niego nie
    wynika pierwszeństwo B nad A w tej rycinie.

    --
    Liwiusz

  • 4. Data: 2015-08-25 20:35:27
    Od: "P.B." <p...@w...pl>

    Dnia Tue, 25 Aug 2015 19:45:05 +0200, Liwiusz napisał(a):

    > W dniu 2015-08-25 o 19:36, P.B. pisze:

    > Rzeczywiście, przepis trudny, bo sam nie rozumiesz, że z niego nie
    > wynika pierwszeństwo B nad A w tej rycinie.

    Rozwiniesz?

    --
    Pozdrawiam,
    Przemek

  • 5. Data: 2015-08-25 20:38:02
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2015-08-25 o 20:35, P.B. pisze:
> [...]

    Chodzi o dojazd do skrzyżowania z różnych jezdni, a nie z tej samej.

    (a jeśli się jednak upierasz, to wyobraź sobie, że jest tam znak droga z
    pierwszeństwem i wówczas reguła prawej ręki nie działa).

    --
    Liwiusz

  • 6. Data: 2015-08-25 20:46:52
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 25-08-15 o 19:11, qwerty pisze:
> [...]
    > Dzisiaj w pracy mieliśmy dyskusję na temat ruchu drogowego (jak co
    > tydzień).Żeby ułatwić tłumaczenie narysowałem rysunki poglądowe.

    Moim zdaniem przede wszystkim takie skrzyżowanie nie powinno istnieć.
    Jeśli na dole nie ma oznaczenia kierunków jazdy na pasach, to wówczas w
    lewo można skręcić tylko z lewego pasa. Jeśli są takie oznaczenia, to
    powinny być przez skrzyżowania być pasy przerywane po łuku i one
    wyznaczają, gdzie ktoś może wjechać.

    Ale jeśli by już ktoś wymyślił takie dziwne skrzyżowanie, to wówczas w
    mojej ocenie należałoby potraktować, że przez skrzyżowanie biegną po
    łuku dwa niewyrysowane, ale jednak istniejące pasy. W tej sytuacji "A"
    wjeżdża w "I", a "B" w "II". Ewentualnie "B" może wymienić pas i wjechał
    w "III". "A" próbując wjechać w "II" zmieniałby pas w obrębie
    skrzyżowania i musiałby ustąpić "B"

> [...]
    > Kto może zająć pas "II"? Wydaje mi się, że samochód oznaczony jako "B",

    A tu analogicznie. "B" przy krawężniku na "III", a "A" na "II".

  • 7. Data: 2015-08-25 20:55:40
    Od: "P.B." <p...@w...pl>

    Dnia Tue, 25 Aug 2015 20:38:02 +0200, Liwiusz napisał(a):

    > Chodzi o dojazd do skrzyżowania z różnych jezdni, a nie z tej samej.
    >
    > (a jeśli się jednak upierasz, to wyobraź sobie, że jest tam znak droga z
    > pierwszeństwem i wówczas reguła prawej ręki nie działa).

    Acha... patrz paragraf 3

[...]

    2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do pojazdu szynowego, który ma
    pierwszeństwo w stosunku do innych pojazdów, bez względu na to, z której
    strony nadjeżdża.

    3. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się również w razie przecinania się
    kierunków ruchu poza skrzyżowaniem.

    --
    Pozdrawiam,
    Przemek

  • 8. Data: 2015-08-25 20:58:58
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2015-08-25 o 20:55, P.B. pisze:

> [...]
    > strony nadjeżdża.
    >
    > 3. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się również w razie przecinania się

    A tu się coś przecina?

    Czy próbujesz napisać, że jak "B" odbije i staranuje A skręcając za
    bardzo w lewo, to winien jest A?

    --
    Liwiusz

  • 9. Data: 2015-08-25 21:14:10
    Od: "P.B." <p...@w...pl>

    Dnia Tue, 25 Aug 2015 20:58:58 +0200, Liwiusz napisał(a):

    > A tu się coś przecina?
    >
    > Czy próbujesz napisać, że jak "B" odbije i staranuje A skręcając za
    > bardzo w lewo, to winien jest A?

    Jak po skręcie będą się obaj pchali na środkowy pas, to ich kierunki ruchu
    się przetną i winnym będzie ten z rozwalonym prawym bokiem.

    Dla mających wątpliwości jest jeszcze taki kwiatek w KD:

    4. Kierujący pojazdem, zmieniając zajmowany pas ruchu, jest obowiązany
    ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu, na który zamierza
    wjechać, oraz pojazdowi wjeżdżającemu na ten pas z prawej strony.

    --
    Pozdrawiam,
    Przemek

  • 10. Data: 2015-08-25 21:36:20
    Od: Shrek <...@w...pl>

    On 2015-08-25 20:58, Liwiusz wrote:

    > A tu się coś przecina?
    >
    > Czy próbujesz napisać, że jak "B" odbije i staranuje A skręcając za
    > bardzo w lewo, to winien jest A?

    Liwiusz - bronisz przegranej sprawy. Jak zmieniasz ze skrajnych na
    środkowy kto ma pierwszeństwo? Było ostatnio. No i tu tak samo. A jak
    masz dalej wątpliwości, to sobie wyobraź sytuację c)

    A jedzie z lewego na wprost. B jedzie z prawego na wprost. A może zająć
    lewy, B może prawy, kto może środkowy (jeśli obaj będą chcieli). Powinno
    się rozjaśnić;)

    Shrek.