  • 1. Data: 2017-01-24 08:55:19
    Temat: Skan dowodu osobistego
    Od: "Danusia" <d...@w...pl>

    Taki skan często jest wykorzystywany do celów przestępczych:
    http://www.bankier.pl/wiadomosc/Praca-przez-internet
    -Wysokie-zarobki-Uwaga-na-oszustow-w-internecie-7494
    638.html?utm_source=freshmail&utm_medium=email&utm_c
    ampaign=Newsletter_Bankier.pl_23.01.2017

    Aby przerwać ten proceder najszybciej i najłatwiej należałoby wprowadzić zakaz lub
    jeszcze lepiej nowy artykuł w Kodeksie Karnym stanowiący że samo żądanie skanu dowodu
    osobistego zagrożone jest karą więzienia do 1 roku..
    Jak uważacie?

  • 2. Data: 2017-01-24 12:05:23
    Temat: Re: Skan dowodu osobistego
    Od: mahe <m...@g...pl>

    W dniu 2017-01-24 o 08:55, Danusia pisze:
> [...]
    jeszcze lepiej nowy artykuł w Kodeksie Karnym stanowiący że samo żądanie skanu dowodu
    osobistego zagrożone jest karą więzienia do 1 roku..

    Wystarczyłoby zacząć zamykać do paki bankierów udzielających kredytów
    itp. na podstawie kserokopii dowodu osob. - tylko tyle i aż tyle.

    --
    mahe

  • 3. Data: 2017-01-24 12:14:44
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2017-01-24 o 12:05, mahe pisze:
> [...]
    >>

    > Wystarczyłoby zacząć zamykać do paki bankierów udzielających kredytów
    > itp. na podstawie kserokopii dowodu osob. - tylko tyle i aż tyle.

    A po co? Wystarczającą karą jest fakt, że bank nie odzyskuje wówczas
    kwoty pożyczki (bo nie ma podpisu oszukanego pożyczkobiorcy).

    --
    Liwiusz

  • 4. Data: 2017-01-24 15:29:28
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 24-01-17 o 12:05, mahe pisze:
    > Wystarczyłoby zacząć zamykać do paki bankierów udzielających kredytów
    > itp. na podstawie kserokopii dowodu osob. - tylko tyle i aż tyle.

    Zwłaszcza, że przepis prawa nakłada na nich obowiązek identyfikacji
    strony umowy, a skan dowodu osobistego, to żadna identyfikacja. Po za
    tym do przetwarzania danych osobowych - a skan dowodu je zawiera -
    konieczna jest zgoda danej osoby, więc tak naprawdę to oni nawet prawa
    przetwarzać tych danych nie mają.

  • 5. Data: 2017-01-24 15:38:23
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 24-01-17 o 12:14, Liwiusz pisze:

    > A po co? Wystarczającą karą jest fakt, że bank nie odzyskuje wówczas
    > kwoty pożyczki (bo nie ma podpisu oszukanego pożyczkobiorcy).

    Problemem już jest samo przetwarzanie danych przez bank. Nagle po 10
    latach jakieś "Czarne Kruki" zaczną się upominać o rzekomy dług. W mojej
    ocenie powinno być ścigane już samo przetwarzanie tak pozyskanych danych.

  • 6. Data: 2017-01-24 16:34:24
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...

    >Zwłaszcza, że przepis prawa nakłada na nich obowiązek identyfikacji
    >strony umowy, a skan dowodu osobistego, to żadna identyfikacja.

    Ale jakis tam dowod na to, ze dowod mieli w reku.
    I jak im teraz udowodnisz, ze nie zidentyfikowali ?

    Poprosili o dowod, porownali ze zdjeciem, co jeszcze mieliby zrobic ?

    Fotka klienta, czy odcisk palca pod umowa ?

> [...]
    >tym do przetwarzania danych osobowych - a skan dowodu je zawiera -
    >konieczna jest zgoda danej osoby, więc tak naprawdę to oni nawet

    A do obslugi dlugu, sprzedazy, wyslania monitu po 10 latach, to jakies
    specjalne prawo potrzebne ?

    Za to do zadzwonienia "czy nie chce pan karty kredytowej" trzeba ...

    J.

  • 7. Data: 2017-01-24 17:00:03
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 24-01-17 o 16:34, J.F. pisze:

    > Ale jakis tam dowod na to, ze dowod mieli w reku.
    > I jak im teraz udowodnisz, ze nie zidentyfikowali ?

    Czyli sądzisz, że bank będzie brnął w to, że nie skan dokumentu dostali,
    tylko pracownik widział oryginał?

> [...]
    > Fotka klienta, czy odcisk palca pod umowa ?

    > A do obslugi dlugu, sprzedazy, wyslania monitu po 10 latach, to jakies

    Jeśli nie masz prawa przetwarzać danych, to nie masz do kogo zadzwonić.

  • 8. Data: 2017-01-24 17:44:29
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...
    W dniu 24-01-17 o 16:34, J.F. pisze:

    >Czyli sądzisz, że bank będzie brnął w to, że nie skan dokumentu
    >dostali,
    >tylko pracownik widział oryginał?

    W zaleznosci od tego jak bylo - to mysle ze jak najbardziej tak.
    Zreszta zakladam ze maja tam gdzies zapisane skad sie to wzielo i czy
    pracownik sam zrobil skan, czy przyszedl e-mailem itp.

    A gdzies tam chyba jakas sprawa karna bedzie, i tam trzeba bedzie
    zeznac skad sie to wzielo, pod rygorem odpowiedzialnosci karnej.

    >Jeśli nie masz prawa przetwarzać danych, to nie masz do kogo
    >zadzwonić.

    Tak mi sie wydaje, ze do zadzwonienia w celu przypomnienia ze czas
    splaty raty kredytu minal, to mam prawo, bez specjalnie wyrazonej
    zgody.
    A wiec mam tez prawo przetwarzac dane osobowe w tym celu.

    Zreszta trudno powiedziec czy to dane osobowe przetwarzam - raczej
    dane kont sa przetwarzane, a osobowe to dodatek :-)

    J.

  • 9. Data: 2017-01-24 17:52:21
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 24-01-17 o 17:44, J.F. pisze:

    > Tak mi sie wydaje, ze do zadzwonienia w celu przypomnienia ze czas
    > splaty raty kredytu minal, to mam prawo, bez specjalnie wyrazonej zgody.
    > A wiec mam tez prawo przetwarzac dane osobowe w tym celu.

    Pod warunkiem, ze to faktycznie dłużnik, a nie przypadkowa osoba, której
    dowodem osobistym się posłużono.

  • 10. Data: 2017-01-24 18:20:41
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Robert Tomasik" napisał w wiadomości
    W dniu 24-01-17 o 17:44, J.F. pisze:

    >Pod warunkiem, ze to faktycznie dłużnik, a nie przypadkowa osoba,
    >której
    >dowodem osobistym się posłużono.

    Oczywiscie, ale tu mysle, ze ani GIODO, ani sad nie beda mieli
    watpliwosci, ze przestepstwa nie bylo.
    Prokurator ani policjant tez nie powinien miec watpliwosci, a wiec i
    sprawy by nie bylo :-)

    Ale moze sie warto czasem powolac, np przy co bardziej upartych
    windykatorach - "juz raz mowilem, ze nic wam nie jestem winny, a teraz
    to juz przestepstwo" :-)

    J.