  • 1. Data: 2020-09-19 08:32:38
    Temat: Sędzia wymyśla słowa
    Od: anna <a...@g...com>

    Czy sędzia wymyślająca słowa których świadek/oskarżony nie wypowiedział
    może czuć się bezkarna? Słowa te oczywiście dyktuje na rozprawie
    protokolantce. Rozprawa nie była nagrywana przez sąd, chociaż być powinna.
    Są świadkowie, którzy zaprzeczą, że takie a nie inne słowa padały
    z ich ust na sali sądowej.

    Czy w grę wchodzi tylko sprostowanie protokołu?

  • 2. Data: 2020-09-19 10:29:19
    Temat: Re: Sędzia wymyśla słowa
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 19.09.2020 o 08:32, anna pisze:
> [...]
    > z ich ust na sali sądowej.
    >
    > Czy w grę wchodzi tylko sprostowanie protokołu?

    Częsty błąd. Prostowanie ma sens tylko, o ile podyktowany tekst wypacza
    sens zeznań. Nie da się protokołować dosłownie zeznań świadka.
    Oczywiście powinno się mniej więcej zachowywać słownictwo świadka, ale
    często protokołujący wysłuchuje fragmentu wypowiedzi i potem dyktuje te
    dwa-trzy zdania. No i już dyktując czasem pisze się swoim językiem.

    --
    Robert Tomasik

  • 3. Data: 2020-09-19 14:37:41
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Oczywiście, że się da.

    -----

  • 4. Data: 2020-09-19 15:36:25
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Nie da się protokołować dosłownie zeznań świadka.

    Że co?

    --
    Shrek

  • 5. Data: 2020-09-19 20:59:20
    Od: Kviat

    > Nie da się protokołować dosłownie zeznań świadka.

    Ręce opadają.

    Powrotu do zdrowia życzę.
    Piotr

  • 6. Data: 2020-09-20 07:55:15
    Od: anna <a...@g...com>

    Dnia Sat, 19 Sep 2020 10:29:19 +0200, Robert Tomasik napisał(a):

> [...]
    > często protokołujący wysłuchuje fragmentu wypowiedzi i potem dyktuje te
    > dwa-trzy zdania. No i już dyktując czasem pisze się swoim językiem.

    Wypacza to mało powiedziane. Oskarżony nie przyznał się do winy, a sędzia
    podyktowała do protokołu, że oskarżony powiedział: " - ...... ..... proszę
    o wybaczenie". Tym samym "sprokurowała" przyznanie się do winy. Nie
    dosłowne ale zawsze. I właśnie chodzi o takie "starotestamentowe" zagranie
    w polskim sadzie. Mało tego, przeglądam protokoły kuratora, który został
    przydzielony tej osobie, a ten w protokole w pierwszym zdaniu ciągnie druta
    sędziemu pisząc, iż skazany: "przyznał, iż w większej mierze jest
    odpowiedzialny za konflikt".
    Więc mamy taka oto sytuację: najpierw był dęty akt oskarżenia (konflikt
    rodzinny z krzyżowymi NK), a potem sędzia w trakcie rozprawy prokuruje
    między wierszami przyznanie się do winy, a potem kurator robi to samo na
    pierwszej wizycie. Osoba niesłusznie skazana, posiada nagrania z rozmów z
    kuratorem i jest w stanie udowodnić, że kurator potwierdził nieprawdę w
    dokumencie twierdząc, iż osoba skazana przyznała się do czegokolwiek, lub
    też powiedziała coś o stanie swojego zdrowia. Z sędzią będzie trudniej, ale
    są świadkowie którzy zaprzecza, że oni sami też coś twierdzili coś co nie
    padło na sali rozpraw. Młoda pani sędzia pojechała po bandzie no i miała
    pecha.
    W jakim trybie dobrać się do kuratora?

  • 7. Data: 2020-09-20 09:31:21
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 20.09.2020 o 07:55, anna pisze:

    > W jakim trybie dobrać się do kuratora?

    Najpierw bym apelację składał, bo to ważniejsze.

    Nie wnikając w szczegóły, bo trudno mi ocenić, jeśli kurator stworzył
    fałszywy dowód, to może to wyczerpywać znamiona art. 235 kk. Natomiast
    zwrócę tu tylko uwagę, że samo "przepraszam", to nie jest przyznanie się
    do jakiejkolwiek winy - zwłaszcza w tego typu poniekąd "pieniacki"
    sprawach. Mogę napisać coś głupiego i nawet za to przeprosić, ale to nie
    oznacza wcale, że poczuwam się do winy jako sprawca przestępstwa.

    --
    Robert Tomasik

  • 8. Data: 2020-09-24 13:45:17
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    anna <a...@g...com> wrote:

    > Rozprawa nie była nagrywana przez sąd, chociaż być powinna.

    Pytanie poboczne -- czy można samemu nagrywać rozprawę, np. aplikacją do
    nagrywania w telefonie, i później użyć tego nagrania podczas apelacji?

    --
    W przydrożnym rowie siedzi jeż i je śniadanie. Przykicał zajączek.
    - Co jesz?

  • 9. Data: 2020-09-24 14:40:38
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Pytanie poboczne (może nie mieć związku z odpowiedzią, a może mieć): czy o nagrywaniu
    przez stronę był uprzedzony sąd?
    Dla celów apelacji sporządziłbym transkrypcję nagrania, bo nikomu się nie chce
    słuchać i uwalą bo im się nie będzie chciało słuchać
    ;-)

    -----

  • 10. Data: 2020-09-24 15:48:11
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    ąćęłńóśźż <...@...pl> wrote:

    > Pytanie poboczne (może nie mieć związku z odpowiedzią, a może mieć): czy
    > o nagrywaniu przez stronę był uprzedzony sąd?

    Myślę, że jakby był, to by kazał wyp...ć :P

    > Dla celów apelacji sporządziłbym transkrypcję nagrania, bo nikomu się
    > nie chce słuchać i uwalą bo im się nie będzie chciało słuchać ;-)

    To na pewno. Tylko pytanie czy się człowiek nie naraża wtedy na jakieś
    konsekwencje karne.

    --
    Leci gołąbek i śpiewa:
    - It's my life...