  • 1. Data: 2004-06-23 12:40:52
    Temat: Scalenie nieruchomości
    Od: " 666" <j...@i...pl>

    Tak się zastanawiam nad sytuacją:
    Nieruchomość miała (ma) troje współwłaścicieli.
    Jeden ze współwłaścicieli umiera, drugi z pozostałych jest jedynym spadkobiercą.
    Czy wyczerpuje to znamiona scalenia nieruchomości, możliwe jednoczesne odkupienie
    udziału należącego do trzeciego współwłaściciela ?
    W ten sposób zdecydowanie mogłyby zmaleć opłaty z tytułu podatku od spadku oraz opłat
    notarialno-sądowych...
    JaC

  • 2. Data: 2004-06-23 17:15:36
    Temat: Re: Scalenie nieruchomości
    Od: "bella" <b...@o...pl>

    Użytkownik " 666" <j...@i...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    odkupienie udziału należącego do trzeciego współwłaściciela ?
    > W ten sposób zdecydowanie mogłyby zmaleć opłaty z tytułu podatku od spadku

    nie wiem, ale wydaje mi się, że spadkobierca będacy jednocześnie
    współwłaścicielem nieruchomości musi najpier objąć spadek, dopiero później
    odkupić pozostałą część od drugiego współwłaściciela pozostającego przy
    życiu.

    pozdr.
    b.

  • 3. Data: 2004-06-23 21:46:41
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "bella" <b...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    później
    > odkupić pozostałą część od drugiego współwłaściciela pozostającego przy

    Na pewno nabycie spadku nie ma związku z odkupienie pozostałej części. Nie
    ma, bo ta pozostała część należy do osoby żyjącej. Ja bym zrobił tak, że
    po nabyciu spadku i opłaceniu podatku idą z właścicielem pozostałej części
    do notariusza. A notariusz już poradzi. Wyjdzie na pewno taniej, bo będzie
    jedna zmiana w księdze wieczystej i raz geodeta.

  • 4. Data: 2004-06-24 10:48:36
    Od: " 666" <j...@i...pl>

    Może być warto najpierw odkupić część od trzeciego współwłaściciela, a dopiero potem
    występować o stwierdzenie nabycia spadku -
    nabycie spadku wiązałoby się wtedy ze scaleniem nieruchomości.
    Czy w takiej sytuacji byłoby zwolnienie od podatku od spadku ?
    Wysokość podatku od spadku liczonego 'normalnie' jest na pewno większa niż (też
    niemałe) koszty notarialno-sądowe.
    JaC