1. Data: 2004-05-14 12:41:03
Temat:Rozporządzenie z mocą ustawy
Od:"Basia" <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Co oznacza rozporządzenie z mocą ustwy?

Z góry dziękuję za odpowiedź:)

Pozdrawiam,
Basia

2. Data: 2004-05-14 13:08:46
Temat:Re: Rozporządzenie z mocą ustawy
Od:"Falkenstein" <P...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Basia" <b...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
news:c82epq$dft$1@atlantis.news.tpi.pl...
> Co oznacza rozporządzenie z mocą ustwy?

jest to rozporządzenie, które ma moc ustawy.

--
Falkenstein

3. Data: 2004-05-14 13:19:27
Od:"Konrad vel Legislator" <g...@N...e-wro.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Co oznacza rozporządzenie z mocą ustwy?

Jest to rodzaj zrodla prawa o mocy rownej ustawie.
Od ustawy rozporzadzenie z mocą ustawy rozni sie tym, ze
nie jest aktem parlamentu (czyli wlasnie ustawą), lecz wydawane
jest przez inny organ, nie majacy charakteru przedstawicielskiego
jak parlament (np. rzad, prezydent etc).

Normalne rozporzadzenie (nie z moca ustawy) nie moze zmienic
norm ustawowych - w hierarchi zrodel prawa znajduje sie nizej od ustawy.
Rozporzadzenie z moca ustawy moze zmienic przepis ustawy.

Oczywiscie taki srodek ma charakter wyjatkowy i w demokratycznym panstwie
dopuszcza sie jego stosowanie w sytuacjach nadzwyczajnych (stan wojenny etc.)

W Polsce rozp. z moca ust. uregulowane jest w art. 234 Konstytucji.
Dopuszcza sie jego wydanie przez Prezydenta w sytuacji stanu wojennego.

Konrad

4. Data: 2004-05-14 14:21:28
Od:"WOJSAL" <w...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Falkenstein" <P...@i...pl> napisał w wiadomości

> Użytkownik "Basia" <b...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
>
> jest to rozporządzenie, które ma moc ustawy.

Jak to sie ma do rozdzialu wladzy wykonawczej
od ustawodawczej?

WOJSAL

5. Data: 2004-05-14 14:42:33
Od:"WOJSAL" <w...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Falkenstein" <P...@i...pl> napisał w wiadomości

> Użytkownik "Basia" <b...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
>
> jest to rozporządzenie, które ma moc ustawy.

Ktore wydac moze tylko ten minister,
ktory jednoczesnie jest poslem ;)
(to tak a propos rozdzialu wladzy
wykonawczej od ustawodawczej w naszym
kraju)

WOJSAL

6. Data: 2004-05-14 16:57:26
Od:"Bartek Gliniecki" <e...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

WOJSAL wyskrobał(a):
> Ktore wydac moze tylko ten minister,
> ktory jednoczesnie jest poslem ;)
> (to tak a propos rozdzialu wladzy
> wykonawczej od ustawodawczej w naszym
> kraju)

Przecież niżej masz napisane, że rozporządzenia z mocą ustawy wydaje _tylko_
w stanie wojennym _gdy Sejm nie może się zebrać_ Prezydent.

--
Bartek Gliniecki