  • 1. Data: 2002-04-05 22:39:42
    Temat: Różnice w prawach
    Od: "Artur G.\"Archer\"" <g...@c...pl>

    Witam,
    Czy na grupie jest osoba zajmujaca sie historia prawa?
    Poszukuje odpowiedzi na pytanie "prosze wykazac roznice i podobienstwa w
    lokacji na prawie niemieckim i polskim." - pytanie dotyczy sredniowiecza.

    Proszę o pomoc,
    Artur G."Archer"

  • 2. Data: 2002-04-06 00:03:41
    Temat: Re: Różnice w prawach
    Od: "Cezar" <c...@b...pl>

    Użytkownik "Artur G."Archer"" <g...@c...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > lokacji na prawie niemieckim i polskim." - pytanie dotyczy sredniowiecza.

    W kazdym podreczniku do historii dla szkoly srednie (liceum) znajdziesz
    odpowiedzi na to pytanie.

    Cezar

  • 3. Data: 2002-04-06 00:17:21
    Od: "Artur G.\"Archer\"" <g...@c...pl>

    Jestem tylko posrednikiem w przekazywaniu tego pytania. Z tego co usłyszalem
    to o lakacji na prawie niemieckim jest sporo napisane, natomiast o lokacji
    na prawie polskim informacji jest bardzo mało. Na początek sprawdzilem w
    Historii Polski J. Wyrozumskiego. Informacje w tej ksiazce potwierdzaja to
    co napisalem powyzej (jest ich bardzo malo).
    Archer

  • 4. Data: 2002-04-06 06:58:11
    Od: "rob" <r...@p...onet.pl>

> [...]
    > Historii Polski J. Wyrozumskiego. Informacje w tej ksiazce potwierdzaja to
    > co napisalem powyzej (jest ich bardzo malo).
    Poszukaj w "Historii państwa i prawa polskiego" Bardacha. Krótko, zwięźle i
    treściwie.
    Rob

  • 5. Data: 2002-04-06 12:39:21
    Od: "Tomasz" <t...@p...onet.pl>

> [...]
    > Historii Polski J. Wyrozumskiego. Informacje w tej ksiazce potwierdzaja to
    > co napisalem powyzej (jest ich bardzo malo).

    W Polsce miasta były lokowane głownie na prawie magdeburskim albo lubeckim.
    A tzw. lokacja na prawie polskim to chyba po prostu lokacja na lokalnych
    odmianach prawa magdeburskiego. Te odmiany to prawo średzkie (Środa Śląska),
    na którym lokowano począwszy od 1235 r. ponad 100 miast, głównie na Śląsku i
    Wielkopolsce oraz prawo chełmińskie (Chełmno), na którym od 1233 r.
    lokowano, przede wszystkim na Pomorzu i Mazowszu, łącznie 225 miast.

    pozdr.
    T.

  • 6. Data: 2002-04-06 21:24:38
    Od: "rob" <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tomasz" <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Wielkopolsce oraz prawo chełmińskie (Chełmno), na którym od 1233 r.
    > lokowano, przede wszystkim na Pomorzu i Mazowszu, łącznie 225 miast.
    Które to miasta zastepowały nierzadko istniejące do tej pory osady. Chodzi
    więc chyba o osadnictwo wiejskie. Osadnictwo na prawie polskim, czyli
    "obyczaj wolnych gości" i atrakcyjniejsze - na prawie niemieckim. A że
    materiałów mało nic dziwnego, bo osadnictwo na prawie polskim odbywało sie
    wg zasad zwyczajowych i mało jest materiałów źródłowych.
    Rob

  • 7. Data: 2002-04-06 22:44:59
    Od: "Wojciech Drewniak" <w...@i...pl>

    Polecam Historię Prawa Koranyi'ego. Mimo węgierskobrzmiącego nazwiska
    książka po polsku i na pewno do dostania w Toruniu. /Biblioteka
    uniwersytecka/ Różnic za bardzo nie pamiętam ale Koranyi opisywał
    jecdokładnie.
    Pozdrawiam
    WD