  • 1. Data: 2022-12-01 19:40:29
    Temat: Roaming w Przedpłaconej Telia Finland dla wybranych krajów, ale... nie dla Polaków - czy tak im wolno?
    Od: "p...@o...pl" <p...@o...pl>

    Witam, proszę o wsparcie merytoryczne (podstawa prawna, narzędzia
    nacisku/Instytucje), aby wyegzekwować u fińskiego Operatora GSM
    Telia Finland, żeby dla Polaków był uprzejmy uruchomić możliwość
    dzwonienia z ich kart w roamingu na terenie Polski, jeśli jest taki
    wymóg prawny w ramach Prawa Europejskiego / Telekomunikacyjnego bądź
    innego.

    Polak zakupił 3 karty SIM prepaid firmy Telia w Helsinkach.
    Na terenie Finlandii wykonywał za ich pomocą połączenia telefoniczne.
    Są to dla niego ważne numery do kontaktu z wieloma osobami.

    Po powrocie do Polski/Warszawy okazuje się, że te 3 karty nie działają.
    Roaming nie ruszył w ogóle, a jednocześnie inni Operatorzy Fińscy dają
    radę. Przedpłacone karty SIM od Firm DNA Finland i Elisa Finland, które
    działały w Finlandii, po przyjeździe do Polski nadal pozwalają dzwonić
    i odbierac rozmowy w ramach roamingu - innymi słowy: da się technicznie
    zrealizować coś takiego, że Polak kupuje przedpłaconą kartę SIM od
    Operatora fińskiego, dzwoni/odbiera rozmowy telefoniczne w Finlandi,
    a po powrocie do Polski fiński Operator ma techniczną możliwość, aby
    na terenie Polski nadal można było korzystać z jego usług w roamingu.

    Niemniej jednak, jeden z 3 fińskich Operatorów, czyli Telia Finland
    nie zapewnia tego dla Polaków, mimo że oba kraje (Polska i Finlandia) są
    w Unii Europejskiej i zakładam, że Prawo Unijne nakłada taki obowiązek
    na Telia Finland, aby z ich karty przedpłaconej można było dzonić jak
    również odbierać rozmowy telefoniczne na terenie Polski - czy tak?

    Pan na Infolinii Telii obiecał w poniedziałek, że spróbuje pomóc
    i utworzy zgłoszenie oraz odezwie się, ale do dziś nie oddzwonił.
    Ponowny kontakt na infolinię i próba uświadomienia, że Telia Finland ma
    obowiązek świadczyć usługi w ramach roamingu w Polsce, jak DNA i Elisa,
    ale Pani po konsultacji powiedziała, że takiego wymogu prawnego nie ma,
    a poza tym ich Firma jest w porządku, bo na opakowaniu karty SIM
    jak i w internecie jest informacja, że karty SIM prepaid Telia Finland
    oferują możliwość dzonienia tylko w wybranych krajach, takich jak:
    Szwecja, Dania, Norwegia, Estonia, Łotwa, Litwa, Hiszpania, Niemcy,
    Grecja, Włochy i Francja.

    Jednocześnie na forum odpisują mi, że w abonamencie Telia Finland daje
    możliwość korzystania w Polsce z możliwości dzwonienia w roamingu,
    ale zaznaczają, że dla kart SIM przedpłaconych to jest trudne, bo wymaga
    naliczania kosztów w czasie rzeczywistym, co wymaga specjalnych procedur
    powmiędzy operatorami - co ja interpretu (nie wiem czy słusznie), że oni
    mają obowiązek zapewnić Polakom możliwość prowadzenia rozmów w roamingu
    na terenie Polski, ale tego nie spełniają, bo to trudne do zrobienia.

    Proponują też telefon na abonament i podpowiadają, że wówczas jednak
    Polak musi posiadać fiński numer identyfikacyjny (ich NIP/PESEL?).

    W moim odczuciu jest to ograniczenie praw konsumentów z Polski jeżeli
    chodzi o dostęp do usług fińskiego Operatora Telia Finland oraz przykład
    braku realizacji wytycznych unijnych przez tego Operatora.

    Z góry dziękuję za komentarze/wsparcie i pozdrawiam, Piotr.

    Dziękuję i pozdrawiam, Piotr.

  • 2. Data: 2022-12-02 17:51:25
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    W dniu 01.12.2022 o 19:40, p...@o...pl pisze:
    > W moim odczuciu jest to ograniczenie praw konsumentów z Polski jeżeli
    > chodzi o dostęp do usług fińskiego Operatora Telia Finland oraz przykład
    > braku realizacji wytycznych unijnych przez tego Operatora.

    musiałbyś znaleźć unormowania które nakładają na nich obowiązek świadczenia usług w
    całym UE

    nie dam sobie nic uciąć, ale podobne unormowania dotyczą chyba tylko operatorów
    mających
    "znaczny udział w rynku"

  • 3. Data: 2022-12-02 20:12:47
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    piątek, 2 grudnia 2022 o 17:51:30 UTC+1 m4rkiz napisał(a):
> [...]
    całym UE

    > nie dam sobie nic uciąć, ale podobne unormowania dotyczą chyba tylko operatorów

    No i unijny roaming ma "kodeks dobrych praktyk" - OIDP jest tam, że roamingować można
    max. 3 miesiące w roku.
    Choć nie wiem, co potem - czy wyłączą, czy jedynie zaczną liczyć po "normalnej", a
    nie po "unijnej" cenie.