eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoResort cyfryzacji bierze się za kradzieże tożsamości › Resort cyfryzacji bierze się za kradzieże tożsamości
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.pionier.net.pl!goblin1!goblin.
    stu.neva.ru!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-01.news.neostrada.pl!unt-spo-a-01.new
    s.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    X-Mozilla-News-Host: news://news.neostrada.pl:119
    From: u2 <u...@o...pl>
    Subject: Resort cyfryzacji bierze się za kradzieże tożsamości
    Date: Tue, 9 Jul 2019 23:15:00 +0200
    User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; WOW64; rv:60.0) Gecko/20100101
    Thunderbird/60.7.2
    MIME-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=utf-8; format=flowed
    Content-Language: pl
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    Lines: 98
    Message-ID: <5d2503d3$0$510$65785112@news.neostrada.pl>
    Organization: Telekomunikacja Polska
    NNTP-Posting-Host: 83.9.139.65
    X-Trace: 1562706899 unt-rea-b-01.news.neostrada.pl 510 83.9.139.65:55767
    X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo:786734
    [ ukryj nagłówki ]

    http://wgospodarce.pl/informacje/65268-resort-cyfryz
    acji-bierze-sie-za-kradzieze-tozsamosci

    W Ministerstwie Cyfryzacji ma powstać zespół roboczy, którego celem
    będzie wypracowanie takich zmian w prawie, które ograniczyłyby proceder
    wyłudzenia pożyczek na skradzioną tożsamość. O tym, jak można tego
    dokonać, rozmawiamy z Maciej Kaweckim, dyrektorem departamentu
    zarządzania danymi w Ministerstwie Cyfryzacji

    Ministerstwo Cyfryzacji w lipcu chce powołać zespół roboczy, którego
    zadaniem będzie analiza możliwości zmian prawa w związku z kradzieżą
    tożsamości. Czy może Pan powiedzieć, co należy rozumieć pod pojęciem
    kradzieży tożsamości?

    Maciej Kawecki: Chodzi o eliminację zjawiska, które stało się już
    nagminne, a które polega na wyłudzaniu kredytów i pożyczek dzięki temu,
    że przestępcy wchodzą w posiadanie tożsamości innej osoby. Coraz
    częściej bez rozwagi wysyłamy swoje dane osobowe w postaci skanu dowodu
    osobistego przez Internet do różnych firm, choćby do zagranicznych biur
    podróży. I zdarza się, że te dane wpadają w ręce przestępców, którzy na
    ich podstawie biotą kredyt konsumencki czy inny rodzaj pożyczki.

    To oznacza, że na nasze nazwisko zostaje zawarta umowa, o której tak
    naprawdę nie mamy zielonego pojęcia. W rezultacie nie spłacamy rat, a
    kiedy pojawiają się żądania spłaty, uznajemy, że jest to żart lub ktoś
    od nas próbuje wyłudzić dane. I w końcu pojawia się komornik, który
    próbuje od nas wyegzekwować kwotę, której nie pożyczaliśmy. Na szczęście
    zwykle udaje się takie sytuacje wyjaśnić i wyprostować, ale zwykle
    zajmuje to dużo czasu i nie jest przyjemne. Najgorzej, kiedy dotyka to
    osoby starsze, dla których jest to wyjątkowo trudne, stresujące.

    Chcemy więc powołać zespół roboczy, którego zadaniem będzie znalezienie
    odpowiedzi na pytanie, jak sobie z problemem kradzieży tożsamości poradzić.

    Jak dużo jest takich przypadków, w których dochodzi do kradzieży
    tożsamości i wyłudzenia pożyczek na skradzione dane?

    Niestety, nie prowadzimy statystyk. Naruszenia zasadniczo nie są
    zgłaszane do Ministra Cyfryzacji ale do właściwych organów
    regulacyjnych. Ale jest tego niestety bardzo dużo. Widać to choćby po
    liczbie skarg, jaka trafiają jednak do Ministerstwa Cyfryzacji. Właśnie
    w odpowiedzi na te skargi, zdecydowaliśmy się coś w tej sprawie zrobić.

    Ale jak tę sprawę można rozwiązać? Jakie są możliwe opcje?

    Przede wszystkim najważniejsze jest, aby działać prewencyjnie, a więc
    zanim dojdzie do wyłudzenia. Dlatego w grę nie wchodzą zmiany przepisów
    karnych, zwłaszcza, że są już odpowiednie paragrafy, dotyczące kradzieży
    tożsamości.

    To, co można zrobić, to na przykład przeniesienie ciężaru dowodzenia, że
    umowa została zawarta w sposób zgodny z prawem, na instytucję finansową.
    Wiadomo bowiem, że osoby prywatne mają znacznie mniejsze możliwości i
    zasoby, aby zabezpieczyć się przed kradzieżą tożsamości, podczas gdy
    banki i firmy dysponują i środkami, i odpowiednimi technologiami.

    Można rozważyć konieczność zwiększenia wymogów, związanych ze
    sprawdzaniem tożsamości, przy zawieraniu umów przez Internet. Aczkolwiek
    musimy zadbać, aby nie doprowadzić do sytuacji, w której np. banki będą
    miały za słaby dostęp do danych albo za wiele obowiązków, bo to odbije
    się na klientach. Jeśli poprzez zmiany doprowadzimy do wzrostu ryzyka,
    związanego z udzielaniem pożyczek, koszty z tym związane obciążą klientów.

    Być może banki już mają odpowiednie procedury i wystarczy je wdrożyć na
    większą skalę, aby zabezpieczyć klientów przed utratą tożsamości?

    To jest absolutnie możliwe. Zwykle, gdy próbujemy rozwiązać pewien
    problem, zaczynamy od zaprezentowania propozycji zmian. One się pojawią,
    po rozmowach i konsultacjach z innymi podmiotami.. Chcemy zadać sobie i
    innym - np. bankom - pytanie, czy jest jakiś mechanizm, który pozwoli
    walczyć ze zjawiskiem wyłudzania pożyczek na skradzioną tożsamość. Jeśli
    jest taki mechanizm, to zadamy pytanie, czemu on nie działa. Bo to, że
    nie działa, jest pewne. A jeśli go nie ma, to wprowadzimy go w życie.

    Mnie wydaje się, że najlepszym rozwiązaniem będzie przeniesienie ciężaru
    dowodu na instytucje finansowe, ale być może pojawią się inne, lepsze
    pomysły. Nie chcemy przyjmować zbyt jednostronnych rozwiązań. Jak
    mówiłem, to może obciążyć klientów, gdybyśmy wprowadzili zbyt represyjne
    rozwiązania. Dlatego byłoby wielkim błędem, gdybyśmy wyszli z jakaś
    propozycją bez sprawdzenia i przetestowania mechanizmów, jakie są w niej
    zawarte.

    W takim razie kto ma wejść w skład zespołu?

    Na tym etapie chcielibyśmy ograniczyć skład zespołu do przedstawicieli
    urzędów administracji publicznej. A więc chcielibyśmy zaprosić Urząd
    Komunikacji Elektronicznej, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów,
    Urząd Ochrony Danych Osobowych, Ministerstwo Finansów, my, a więc
    Ministerstwo Cyfryzacji oraz Komisja Nadzoru Finansowego.

    Dziękuję za rozmowę.

    Marek Siudaj

    Źródło: wGospodarce.pl , 28.06.2019


    --
    I love love

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1