  • 11. Data: 2017-09-27 13:51:20
    Temat: Re: Reforma OFE
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "grzech" napisał w wiadomości grup

    >Mnie czasami dziwi, ze ludzie inteligentni - na przykład tacy jak ty
    >pieprzą takie głupoty. Nie ma się co dziwić, że różniste matołki
    >powtarzają takie bzdury i rodzi się z tego gówno-prawda.
    >Czy nam się to podoba czy nie ZUS jest realizacją konstytucyjnego
    >zadania państwa polegającego na zabezpieczeniu emerytur, rent i
    >innych świadczeń. Realizuje te zadania podobnie jak sądy, policja,
    >wojsko. To

    ZUS jest tylko narzedziem rozliczeniowym w rekach panstwa.
    Panstwo odpowiada i za te piramide, i za przekazanie potrzebnych
    srodkow.

    >czy system jest dobry czy zły to sprawa dyskusyjna. Były czasy, że
    >ZUS miał nadmiar pieniędzy które inwestowano na przykład w przemysł.

    Przed wojna ? Bo od 1945 to juz chyba nigdy.

    >Gdy nie będzie ZUS to będzie inna instytucja do której w obecnych
    >czasach trzeba będzie dopłacać z budżetu państwa. Mówienie, że jest
    >to piramida finansowa jest takim samym opowiadaniem głupot jak
    >opowiadanie, że policja to nieroby biorące za darmo pieniądze.

    Ale system taką swoista piramida jest.
    Dzisiejsi pracujacy skladaja sie na wyplaty emerytur, a w zamian
    dostaja nadzieje, ze ich dzieci i wnuki zlożą sie na emerytury dla
    nich :-)

    Tylko
    a) w zastanych warunkach trudno wyobrazic sobie inaczej, zreszta taki
    system ma zalety,
    b) ten pewien % na OFE mozna bylo przeznaczyc, a kto go zabral, ten
    zlodziej :-)

    J.

  • 12. Data: 2017-09-27 16:09:25
    Od: grzech <g...@g...pl>

    W dniu 2017-09-27 o 13:51, J.F. pisze:
    > Użytkownik "grzech" napisał w wiadomości grup

    > ZUS jest tylko narzedziem rozliczeniowym w rekach panstwa.
    > Panstwo odpowiada i za te piramide, i za przekazanie potrzebnych srodkow.

    Wszystko się zgadza.

    > Przed wojna ? Bo od 1945 to juz chyba nigdy.

    Nie mam dokładnych danych ale od lat 50-tych do połowy 90-tych wpłaty
    przewyższały wypłaty.

    > Ale system taką swoista piramida jest.

    Zależy co rozumiemy pod pojęciem piramida - w nawiasie finansowa.
    Przeciętny człowiek rozumie to jako przedsięwzięcie typu Amber Gold. ZUS
    nie działa na tej zasadzie. To właśnie OFE było zbliżone do takich
    piramid obiecując złote góry, podczas gdy realia znacznie odbiegały od
    obietnic.

> [...]
    > system ma zalety,
    > b) ten pewien % na OFE mozna bylo przeznaczyc, a kto go zabral, ten

    Nie ma problemu aby każdy sobie odkładał. Zobacz jakie jest
    zainteresowanie tym sposobem zabezpieczenia sobie przyszłości. W
    momencie wprowadzania przez Buzka reformy emerytalnej, dziecko ze
    starszych klas szkoły podstawowej było w stanie wyliczyć, że coś musi tu
    walnąć. Sprytni PR-owcy OFE winę zwalili na Tuska i ciemny lud w to
    święcie wierzy.

  • 13. Data: 2017-09-27 18:53:18
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "grzech" napisał w wiadomości grup

    >Wszystko się zgadza.

    >Nie mam dokładnych danych ale od lat 50-tych do połowy 90-tych wpłaty
    >przewyższały wypłaty.

    W 1955 ZUS zlikwidowano.
    W 1960 ZUS przywrocono do zycia.

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Zak%C5%82ad_Ubezpiecze
    %C5%84_Spo%C5%82ecznych

    Skladki ... glupia sprawa - niby sa, a nie widze wysokosci w
    przepisach wykonawczych
    0119

    W tej ksiezycowej ekonomii stawki mogly byc dowolne, pieniadze sobie
    wydrukowali w miare potrzeb :-)
    W ogole nie ma sie co tym zajmowac, bo to kolejna fikcja.

    Mozliwe tez ze nadwyzka byla ... bo przeciez z czegos musial sie sam
    ZUS utrzymac.
    Ale jesli byla wieksza ... to na pewno nie "inwestowal w przemysl", bo
    jak ?
    Przemysl panstwowy.
    ZUS tez panstwowy :-)

    >Zależy co rozumiemy pod pojęciem piramida - w nawiasie finansowa.
    >Przeciętny człowiek rozumie to jako przedsięwzięcie typu Amber Gold.
    >ZUS nie działa na tej zasadzie.

    No jak nie ? Przyjda nowi klienci, to starzy dostana wyplate, nie
    przyjda, to nie dostana :-)

    >To właśnie OFE było zbliżone do takich piramid obiecując złote góry,
    >podczas gdy realia znacznie odbiegały od obietnic.

    No wiesz, jednostka uczestnictwa ostatnia byla warta ponad 40 zl, a
    zaczynala od 10 ..

> [...]
    >starszych klas szkoły podstawowej było w stanie wyliczyć, że coś musi
    >tu walnąć. Sprytni PR-owcy OFE winę zwalili na Tuska i ciemny lud w

    Ale Tusk okradl. Jak mu sie budzet nie domykal, to mogl nowe zasady
    dla nowych skladek okreslac, a nie zabierac stare.

    J.

  • 14. Data: 2017-09-28 08:58:22
    Od: "Danusia" <d...@w...pl>

> [...]
    > system ma zalety,
    > b) ten pewien % na OFE mozna bylo przeznaczyc, a kto go zabral, ten

    Właśnie o to chodzi że nie można było przeznaczyć. Twórcy doskonale o tym
    wiedzieli, tak samo jak twórcy Amber Gold. W sumie chodziło o to ile lat
    będzie można doić polaków iluzją, sami nabijając sobie kasę.

  • 15. Data: 2017-09-28 10:49:52
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    > Właśnie o to chodzi że nie można było przeznaczyć. Twórcy doskonale o
    > tym wiedzieli, tak samo jak twórcy Amber Gold. W sumie chodziło o to ile
    > lat będzie można doić polaków iluzją, sami nabijając sobie kasę.

    Nieprawda, zamierzano pokryć brakujące środki przychodami z
    prywatyzacji, ale do władzy najpierw doszedł SLD, a potem PiS, które
    prywatyzację wstrzymały. Po drugie, ten system dopinałby się w znacznie
    większym stopniu, gdyby zlikwidowano przywileje emerytalne. Nie tylko
    ich nie zlikwidowano, a nawet rozszerzono.

  • 16. Data: 2017-09-28 12:10:26
    Od: "Danusia" <d...@w...pl>

    Użytkownik "Uncle Pete" <4...@g...com> napisał w wiadomości

> [...]
    > wstrzymały. Po drugie, ten system dopinałby się w znacznie większym
    > stopniu, gdyby zlikwidowano przywileje emerytalne. Nie tylko ich nie

    Bzdury Waść piszesz.
    W latach 90-tych w szale fortun zbijanych na prywatyzacji, kilku ludzi nie
    mogło spać marząc o prywatyzacji ZUSu. W grę wchodziła olbrzymia kasa, dużo
    większa od tej z ropy, gazu czy węgla. Było to trudne bo ZUS się bilansował,
    na ponad 50 mld zł wydawanych rocznie brakowało mu kilka milionów, czyli
    tyle co splunąć.
    Wymyślono więc OFE, oraz że ZUS będzie przekazywał do OFE około 8% z swoich
    przychodów (składki). Oznaczało to również że tyle kasy będzie mu brakowało
    na wypłatę emerytur i rent. Przychody z prywatyzacji mogły wystarczyć na
    kilka miesięcy ale nie lata. Brakujące 8% miał pokrywać budżet państwa.
    Oczywiście można było z budżetu bezpośrednio finansować OFE (bez
    pośrednictwa ZUS), ale finansowanie prywatnych firm z budżetu było niezgodne
    z konstytucją.
    Więc ZUS dostawał te 8% ale nie jako dotacja tylko jako pożyczka, co
    oznaczało że z każdym miesiącem i rokiem ZUS będzie zadłużany coraz bardziej
    i bardziej, aż będzie można go kupić za symboliczne 1zł. Klasyczna
    kombinacja prywatyzacji lat 90-tych.
    Niestety nie udało się, bo liczba chętnych na kasę ZUS okazała się
    kilkunastokrotnie większa od ilości twórców "reformy".

  • 17. Data: 2017-09-28 12:27:24
    Od: Tomasz Kaczanowski <k...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-09-28 o 12:10, Danusia pisze:

> [...]
    > kasa, dużo większa od tej z ropy, gazu czy węgla. Było to trudne bo ZUS
    > się bilansował, na ponad 50 mld zł wydawanych rocznie brakowało mu kilka

    Bzdury - w latach 90 ZUS miał problemy z płynnością i wypłatami, no ale
    cóż, niektórzy widzę mają zawodną pamięć

> [...]
    > brakowało na wypłatę emerytur i rent. Przychody z prywatyzacji mogły
    > wystarczyć na kilka miesięcy ale nie lata. Brakujące 8% miał pokrywać

    nie - brakujące 8% miała pokrywać likwidacja przywilejów (wcześniejsze
    emerytury, wyższe uposażenia emerytalne) oraz ujednolicenie systemu dla
    wszystkich.

    > Oczywiście można było z budżetu bezpośrednio finansować
    > OFE (bez pośrednictwa ZUS), ale finansowanie prywatnych firm z budżetu
    > było niezgodne z konstytucją.

    1) OFE było zarządzane przez prywatne firmy, ale pieniądze z OFE do nich
    nie należały (dzieki czemu tak łatwo przyszło zabranie tych pieniędzy
    rządowi Tuska, gdy zabrakło pieniędzy w budżecie)
    2) fundusz był finansowany z naszych składek, a nie z pieniędzy ZUS-u.
    ZUS jedynie pośredniczył w przekazywaniu tych składek, za co brał
    pokaźną prowizję.

    --
    http://kaczus.ppa.pl

  • 18. Data: 2017-09-28 15:43:01
    Od: Wojtek <w...@o...pl>

> [...]

    > kasa, dużo większa od tej z ropy, gazu czy węgla. Było to trudne bo ZUS
    > się bilansował, na ponad 50 mld zł wydawanych rocznie brakowało mu kilka

    Czyli był na minusie. Zysków dla właścicieli nie widać.

    > Wymyślono więc OFE, oraz że ZUS będzie przekazywał do OFE około 8% z
    > swoich przychodów (składki). Oznaczało to również że tyle kasy będzie mu
    > brakowało na wypłatę emerytur i rent.

    Oznaczało to, że te składki będą na emerytury dla tych, co je wpłacają -
    że ZUS ich nie wyda na inne cele.

    > Niestety nie udało się, bo liczba chętnych na kasę ZUS okazała się
    > kilkunastokrotnie większa od ilości twórców "reformy".

    A teraz ilu jest chętnych na prywatyzację ZUS, na przejęcie ZUS?

    Pozdrawiam,
    Wojtek

  • 19. Data: 2017-09-28 16:20:30
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Danusia" napisał w wiadomości grup
    >Bzdury Waść piszesz.

    Daniusiu, bzdury piszesz.

> [...]
    >trudne bo ZUS się bilansował, na ponad 50 mld zł wydawanych rocznie
    >brakowało mu kilka milionów, czyli tyle co splunąć.

    I co - ZUS tych pare mln doplacal ?

    Wyjasnijmy sobie pare rzeczy:
    -ZUS ma emerytury i renty do wyplaty - zgodnie z ustawami, kwota
    zmienna, od ZUS niezalezna,
    -ZUS ma wplywy ze skladek,
    -ZUS ma koszty wlasne, duze, bo to duza instytucja,
    -ZUS ma wynagrodzenie w postaci tzw "odpisu skladki" - pare procent
    jest poswiecone na owe koszty wlasne.

    Jak sie bilans niedomyka, to rzad musi doplacic - taki to dochodowy
    interes. Doplaca caly czas, bo wyplaty wieksze niz skladki.
    Jakby sie bilans zrobil dodatni, to rzad kaze oddac nadwyzke :-)

    Jak koszta wlasne beda mniejsze niz wynagrodzenie i inne zarobki - to
    rzad zmniejszy odpis :-)
    Jak koszta wlasne beda wieksze niz zarobki - to prezes ZUS powie
    ministrowi, ze nie wyrabia :-)
    A minister - moze sypnie groszem, moze kaze zaoszczedzic, moze zmieni
    prezesa :-)

    Jak Sejm wymysli cos nowego, to prezes powie ministrowi, ze potrzebuje
    wieksza kwote na nowe komputery, programy, przetargi :-)

    Gdzies tam w miedzyczasie ZUS nowe budynki postawil, a ludzie zaczeli
    go nazywac "zlodzieje" :-)

    >Wymyślono więc OFE, oraz że ZUS będzie przekazywał do OFE około 8% z
    >swoich przychodów (składki). Oznaczało to również że tyle kasy będzie
    >mu brakowało

    Mi chodzi po glowie, ze to bylo ok 30% skladki emerytalnej. 7.3%
    zarobkow pracownika ?

    >na wypłatę emerytur i rent.

    I ze tyle bedzie musial rzad doplacic.
    Ale w przyszlosci ... ZUS bedzie wyplacal mniej, a reszte emerytury
    wyplaci OFE.

> [...]
    > było z budżetu bezpośrednio finansować OFE (bez pośrednictwa ZUS),
    > ale finansowanie prywatnych firm z budżetu było niezgodne z

    Cos w tym jest ... ale chyba nie bardzo wiesz gdzie.

    >Więc ZUS dostawał te 8% ale nie jako dotacja tylko jako pożyczka, co
    >oznaczało że z każdym miesiącem i rokiem ZUS będzie zadłużany coraz
    >bardziej i bardziej, aż będzie można go kupić za symboliczne 1zł.

    Nie ZUS bedzie zadluzany, tylko system emerytalny/budzet Panstwa.
    Rzad systematycznie do ZUS doplaca, wiec tu zadluzenia nie ma.
    Ale rzad sam ma dziure w budzecie, wiec emituje obligacje, z ktorych
    m.in doplaca do emerytow i do OFE, a OFE kupuja te obligacje.
    Tzn kupowaly, bo im zakazano - a wczesniej odwrotnie - nakazano
    kupowac :-)

    >Klasyczna kombinacja prywatyzacji lat 90-tych.
    >Niestety nie udało się, bo liczba chętnych na kasę ZUS okazała się
    >kilkunastokrotnie większa od ilości twórców "reformy".

    Zupelnie nieklasyczna.
    OFE dostaja pieniadze, ale musza je inwestowac. I zarzadzac nimi.
    Dostaja tez stosowne wynagrodzenie (prowizje) za owe zarzadzanie.

    I tylko wycinek dzialanosci jest naganny: OFE dostaja peniadze,
    kupuja, a czesciowo musza kupic obligacje SP ... i biora za to 10%
    prowizji.
    Taki skok na kase, za ktory placimy my, a zarabiaja ... banki
    prowadzace OFE, czyli ich zarzady, moze czasem jakis obiekt
    inwestycji - kupi OFE troche akcji, prezes przeje pieniadze, a strate
    sie jakos tam rozpusci bez echa ...

    J.

  • 20. Data: 2017-09-28 18:24:11
    Od: grzech <g...@g...pl>

    > OFE dostaja pieniadze, ale musza je inwestowac. I zarzadzac nimi.
    > Dostaja tez stosowne wynagrodzenie (prowizje) za owe zarzadzanie.

    Tu mała ciekawostka bo pewnie nie wszyscy miłośnicy OFE o tym
    przeczytali. Prowizja w moim OFE wynosiła 4 procenty miesięcznie od
    zgromadzonych środków. O tyle generalnie zmniejszała się przyszła
    emerytura.