  • 1. Data: 2002-01-02 08:29:53
    Temat: Re: odpowiedzialnosc posrednictwa
    Od: Andrzej Garapich <W...@p...pl>

    Sun, 30 Dec 2001 16:59:40 +0100, "Jagoda" <j...@w...pl> pisze:

    Witaj
    >Jaka jest odpowiedzialnosc prawna posrednictwa nieruchomosci?

    Niewielka - samorzad w tej branzy wyjatkowo nieruchawy (nie potrafia
    nawet wyeliminowac ze swego grona ewidentnych oszustow,
    oferujacych studentowm mieszkania na wynajem biorac pieniadze
    z gory), zwyczaje gorsze niz w srodowisku prawnikow badz lekarzy.
    Oczywiscie, sa uczciwi posrednicy - ale musisz zdac sie na wyczucie
    lub porzadne referencje od kilku znajomych.

    Popros posrednika by Ci przyniosl dokumenty dotyczace nieruchomosci.
    I zobacz co przyniesie. Jesli jakies nieaktualne papiery - to juz
    wiesz - albo sobie daruj, albo wez miesiac urlopu i sam sprawdz
    wszystko. Jesli posrednik jest uczciwy i kompetenmtny, powinien miec
    aktualny wypis z KW, aktualna mapke z Wydzialu Geodezji, (nie wiem co
    to jest, dzialka, dom, mieszkannie, jakie?), w zaleznosci od tego, co
    to jest, moga byc potrzebne roznorakie dokumenty. Jesli to dzialka, to
    popros go o WZiZT - tez powinien zalatwic.

    Powtorze - sa uczciwi posrednicy, wcale nie sa rzadkoscia,
    ale ich trzeba znac i o tym wiedziec, lub wiedziec czego sie
    powinno oczekiwac, zeby moc odroznic nieuczciwego.

    Pamietaj, ze odpowiedzialnosc w razie sknoconej transakcji
    ponosi tez notariusz. Rejent nie ma prawa pobierac pieniedzy
    za informacje - zbierz wszystkie dokumenty zwiazane z
    nieruchomoscia i idz do ZAUFANEGO notariusza (nie do
    tego, ktory ma umowe z posrednikiem, ani do najbllizszego)
    i sie spytaj, gdzie moze byc mina przy tej transakcji (notariusz
    opiera sie tylko na dokumentach, ale z nich tez mozna wiele
    wyczytac)

    Mimo wszystko: wydajesz kupe pieniedzy, kupujesz cos na
    spory kawal zycia - warto zainwestowac troche czasu i pieniedzy,
    zeby samemu sprawdzic.

    pozdrawiem serdecznie

    Andrzej Garapich
    W...@p...pl

  • 2. Data: 2002-01-02 18:31:58
    Od: "Pawel" <p...@d...pl>

    Witam

    Posrednik odpowiada za niedochowanie nalezytej starannosci przy wykonywaniu
    swojego zawodu. Zanim zaczniesz korzystac z jego uslug sprawdz czy jest
    ubezpieczony od odpowiedzialnosci cywilnej (kazdy posrednik powinien byc)
    ulatwi ci to ewentualne dochodzenie twoich roszczen.
    Tak na marginesie nie jest od 1.01.2002 roku posrednikiem osoba, która nie
    posiada panstwowej licencji. Jezeli taka osoba wykonuje czynnosci
    posrednictwa podlega karze grzywny do 50.000 zl.
    Jezeli z powodu zaniedbania posrednika poniesiesz szkode (najczestszy
    przypadek to zakup nieruchomosci od osoby nieuprawnionej) mozesz dochodzic
    odszkodowania na drodze sadowej.

    Pozdrawiam
    Pawel Puch
    prawnik
    doradca ds.nieruchomosci

  • 3. Data: 2002-01-05 21:27:51
    Od: "wag" <z...@b...onet.pl>

    Nie pierwszy raz Wyborcza się myli.(a właściwie jakiś niedouczony
    dziennikarz)

    --
    Z pozdrowieniami
    Paweł Zagozda

  • 4. Data: 2002-01-08 16:59:59
    Od: "Paweł" <p...@d...pl>

    Witam
> [...]
    > nie podlega żadnej karze, a osoby bez licencji będą mogly nadal wykonywać
    > zawód. I ze nie ma żadnych srodków przymusu, by osoby bez licencji

    W tym kraju prawo ustanawia parlament nie Gazeta Wyborcza.
    Środek przymusu istnieje już od kilku lat (kara grzywny) a od 01.01 będzie
    stosowany. Ponadto jeżeli ktoś korzysta z usług takich ludzi to sam jest
    sobie winien.

    Pozdrawiam
    Paweł Puch
    prawnik