    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: meldunek a prawo do mieszkania w lokalu
    Date: Sun, 9 Nov 2003 11:02:14 +0100

    On Sat, 8 Nov 2003, Andrzej_K. wrote:

    >+ Użytkownik "czarny grafit" <z...@B...pl>
    [...]
    >+ > Kolega mieszka z rodzicami i ma jakieś problemy z ojcem, który mówi, że
    >+ > wyrzuci syna z domu, bo nic nie robi i nie pracuje.[...]
    >+ > zameldowany u rodziców, czy jego ojciec może wymeldować go bez jego
    >+ > zgody?
    >+
    >+ Może, ale to nie jest zbyt krótka (w czasie) procedura.

    Nie polemizuję :)
    Informuję uprzejmie że procedura wymeldowania osobnika który
    "zniknął" (z mieszkania komunalnego, nie płacony czynsz, po
    iluś tam latach 'wywłaszczonego' z powrotem do zasobów wolnych)
    trwała ponad 2 lata.
    [...]
    >+ > czy meldunek oznacza automatyczne prawo do mieszkania w danym
    >+ > lokalu i kolega nie ma się czego obawiać i nawet jak go ojciec wywali za
    >+ > drzwi to ma prawo wejść do środka i policja będzie po jego stronie?
    >+
    >+ Tak, "meldunek" daje prawo do przebywania_mieszkania w danym
    >+ lokalu mieszkalnym.

    Wrr..... głównie prawem kaduka :>, czytaj: "policja myśli
    bo on ma papier" :(
    Nie wykluczam że w omawianym przypadku mogą być jakieś
    podstawy prawne (ze "współżyciem społecznym" na czele)
    świadczące za pozytywną odpowiedzią na pytanie o "prawo
    wejścia".
    Za pozytywną odpowiedzią że "meldunek daje prawo" IMO
    nie świadczy nic :(

    >+ do mieszkania to wezwana przez synka policja powinna mu pomóc
    >+ wejść do tego mieszkania,

    NIE POWINNA. Erm... źle.
    Inaczej: NIE NA PODSTAWIE MELDUNKU.
    Jeśli to zrobi (powołując się na "meldunek"), to IMHO
    na podstawie braku znajomości prawa :(

    >+ tym rodzicom_ojcu iż nie ma prawa zabronić wejść i przebywać
    >+ w mieszkaniu.

    Jest tak że dopasować można ileś-tam różnych koncepcji
    jaki jest stan prawny zamieszkiwania dorosłych dzieci
    razem z rodzicami.
    JAKOŚ ten stan musi dać się opisać: jakby mi kazali :)
    to zacząłbym dywagować czy może to nie było użyczenie ?
    Jak by nie patrzeć - taką umowę (również zawartą ustnie
    lub przez "inne zachowanie wskazujące" - np. tolerowanie
    takiego stanu) należy wypowiedzieć.

    I pewnie w ochronie *tej* umowy (niewypowiedzianej
    albo wypowiedzianej niezgodnie z zasadami) policja
    miałaby prawo itp...

    >+ P.S. Tak było kilka lat temu.

    Nie. IMO tak było "od dawna" (nie napiszę że "od zawsze",
    bo być może w latach '50 zeszłego wieku był taki przepis...)
    Tyle, że gdzieś tak z 2..4 lat temu Trybunał Konstytucyjny
    jednoznacznie wypowiedział się w tej kwestii. A poprzednio
    różne urzędy interpretowały sobie prawo tak jak "im się
    wydawało", w tym uznając meldunek za prawo do czegokolwiek.
    Uznając bezprawnie.

    >+ Teraz trochę się pogubiłem
    >+ gdy koledzy na grupie zaczeli twierdzić iż - *ja Kowalski*
    >+ mogę się zameldować gdzie chcę i kiedy chcę i to bez zgody
    >+ i wiedzy właściciela lokalu_mieszkania.

    Weź i sprawdź w archiwum grupy google że dyskusje na temat
    "prawa z meldunku" bywały tu zażarte "od zawsze".
    (autoreklama)
    Mam przyjemność zeznać że TK zgodził się :) z tezą którą
    'od zawsze' popierałem :) ! Może ci się przydać jakbyś
    szukał tych starych dyskusji w archiwum :)
    (koniec reklamy)

    pozdrowienia, Gotfryd