    From: "Marta Wieszczycka" <m...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: meldunek a prawo do mieszkania w lokalu
    Date: Sun, 9 Nov 2003 02:24:00 +0100

    "czarny grafit" <z...@B...pl> wrote in message
    news:boh2s3$n8l$1@news.onet.pl...
    > Kolega mieszka z rodzicami i ma jakieś problemy z ojcem, który mówi, że
    > wyrzuci syna z domu, bo nic nie robi i nie pracuje. Widocznie nie wie
    > jak jest z pracą... ale wracając do rzeczy, kolega oczywiście jest
    > zameldowany u rodziców, czy jego ojciec może wymeldować go bez jego
    > zgody? czy meldunek oznacza automatyczne prawo do mieszkania w danym
    > lokalu i kolega nie ma się czego obawiać i nawet jak go ojciec wywali za
    > drzwi to ma prawo wejść do środka i policja będzie po jego stronie?

    Przede wszystkim zameldowanie nie daje prawa do mieszkania, a jest jedynie
    potwierdzeniem stanu faktycznego, stwierdzeniem, gdzie dana osoba mieszka.
    Istnieje coś takiego, jak obowiązek meldunkowy (należy zameldować urzędowi
    gdzie się przebywa z zamiarem stałego pobytu, a ew. gdzie czasowo). Meldunek
    nie daje natomiast żadnych praw. Uprawnienie do przebywania w lokalu może
    wynikać z faktu, że jest się właścicielem albo najemcą, ale nie z tego, że
    zameldowało się o zamieszkiwaniu tam.
    Ojciec może wyrzucić dorosłego syna z domu i nie musi go w tym celu
    wymeldowywać. Aczkolwiek jak go już wyrzuci, to wypadałoby żeby i meldunek
    się zgadzał z rzeczywistością. Syn nie może natomiast w takiej sytuacji
    "wejść z Policją", chyba że akurat trafi na niekompetentnych policjantów i
    wmówi im, że ma do tego prawo, a oni uwierzą mu na słowo ;)
    Dlatego polecam raczej, żeby syn postarał się pokazać, że coś robi - są
    przecież jakieś prace do wykonania w domu, a szukanie pracy też może różnie
    wyglądać.
    Wypowiadałam się już na ten temat wiele razy, także cytując przepisy,
    wystarczy trochę poszperać w archiwum.
    Pozdrawiam,
    MArta