    From: Dredd<...@...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: konto bankowe - spadek ?
    Date: Tue, 3 Aug 2004 20:54:34 +0000 (UTC)
    Sender: u...@p...info

    > Jakoś nie mogę tego pojąć - dostaję ogólne orzeczenie sądu, z
    którego
    > wynika, że nabywam prawo do 1/n części spadku po zmarłym X. I na
    jakiej
    > podstawie mam mieć wyznaczony podatek?

    Po pierwsze na podstawie Twojej deklaracji (zeznania podatkowego),
    którą US może ewentualnie weryfikować, nawet sięgając po opinię
    biegłego

    Jeżeli przedmiot opodatkowania stał się współwłasnością dwóch lub
    więcej podatników, mogą oni złożyć jedno wspólne zeznanie

    > Niektórzy prawnicy twierdzą, że należy umiejętnie sformułować
    wniosek do
    > sądu, tak aby mniej więcej wynikało, że chodzi o stwierdzenie nabycia
    > spadku w określonej postaci dla określonych osób. Czy jest to
    prawdą?
    > Wydaje mi się po cichu, że nie.

    Słusznie. Sąd na etapie stwierdzania nabycia spadku w ogóle nie
    ustala co wchodzi w skład masy spadkowej. Jakiekolwiek wnioski w tej
    kwestii pozostaną nieuwzględnione, a sąd zawsze posłuży się
    ułamkami określjąc kto ile dziedziczy (np. żona i córka po 1/2 części)

    > myliłem się, że (zgodnie z logiką) podatek od spadku należy
    zapłacić po
    > podziale spadku (gdy wiadomo co kogo), a nie zaraz po
    stwierdzeniu jego
    > nabycia.

    Zeznania podatkowe należy składać właściwemu urzędowi skarbowemu
    w terminie miesiąca od dnia powstania obowiązku podatkowego.
    Obowiązek podatkowy powstaje: przy nabyciu w drodze dziedziczenia -
    z chwilą przyjęcia spadku,

    -> http://usenet.pomocprawna.info