    From: "Stefcio Z." <stefcioz2@poc__a.lonet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: konto bankowe - spadek ?
    Date: Tue, 03 Aug 2004 22:31:08 +0200
    Sender: s...@p...onet.pl@zi106.internetdsl.tpnet.pl

    Boguslaw Szostak wrote:

    > Sad w orzeczeniu o nabyciu spadku ne wylicza co wchodzi w sklad masy
    > spadkowej.. spadek to WSZYSTKO co sostaje po smierci spadkodawcy
    > (dlugi TEZ) majac orzeczenie o nabyciu spadku po zmarlym xxx...
    > ma pan orzeczenie, ze NABYL PAN prawa do TEGO konta rowniez..

    Niedługo będę prawdopodobnie przechodził przez sprawę spadkową. Jedno co
    mnie najbardziej irytuje, to fakt, że zaraz po wydaniu tego orzeczenia, w
    moim kierunku wyciągnie łapę Urząd Skarbowy.
    Jakoś nie mogę tego pojąć - dostaję ogólne orzeczenie sądu, z którego
    wynika, że nabywam prawo do 1/n części spadku po zmarłym X. I na jakiej
    podstawie mam mieć wyznaczony podatek? Odpowiedź miłej pani z jednego US
    brzmi mniej więcej tak, że nie wnikają "co i jak", ale podstawą do
    wyznaczenia podatku jest wartość 1/n masy spadkowej. Ale przecież może
    istnieć taka sytuacja, gdy np. wchodzące w skład masy spadkowej mieszkanie
    weźmie docelowo osoba A, natomiast oszczędności po zmarłym - osoba B. I
    JAKI DOKUMENT ma dostarczyć do US osoba A, aby US uwierzył i przyznał ulgę
    np. "110m2"? Naprawdę miła pani z innego US z kolei stwierdziła, że uwierzą
    na słowo.
    Niektórzy prawnicy twierdzą, że należy umiejętnie sformułować wniosek do
    sądu, tak aby mniej więcej wynikało, że chodzi o stwierdzenie nabycia
    spadku w określonej postaci dla określonych osób. Czy jest to prawdą?
    Wydaje mi się po cichu, że nie. Przynajmniej z 2 powodów. Po pierwsze - wg
    istniejącego prawa, stwierdzenie nabycia spadku musi się uprawomocnić
    (bodaj 1 miesiąc) - aby np. umożliwić odwołania np. pominiętych
    spadkobierców. Po drugie - wniesienie do sądu o podział spadku wiąże się z
    opłatą (kilka % od wartości spadku). Być może się mylę, tak samo jak
    myliłem się, że (zgodnie z logiką) podatek od spadku należy zapłacić po
    podziale spadku (gdy wiadomo co kogo), a nie zaraz po stwierdzeniu jego
    nabycia.

    --
    Pozdrawiam,
    Stefcio Z.