    Subject: Re: czy prawo jazdy jest dowodem tozsamosci?
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: Robert Tomasik <r...@g...pl>
    Date: Thu, 9 Aug 2018 12:38:02 +0200

    W dniu 09-08-18 o 10:25, s...@g...com pisze:
    > Witam. Ostatnio wdalem sie w dyskusje nt. akceptowalnych dowodow
    > tozsamosci (nota bene: dyskusja byla o legitymowaniu ludzi przy
    > sprzedazy piw bezalkoholowych swoja droga). Tak czy siak otrzymalem
    > linka do wiki
    >
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Dokument_to%C5%BCsamo%
    C5%9Bci

    > "W Polsce prawo jazdy nie jest dokumentem tożsamości, podobnie jak
    > książeczka wojskowa."
    >
    > Czy ktos moglby to zweryfikowac? "na chlopski rozum" kazdy oficjalnie
    > wydany dokument ze zdjeciem oraz imieniem i nazwiskiem (oraz data
    > urodzin, dla weryfikacji wieku) jest dokumentem potwierdzajacym
    > tozsamosc...

    Dowodem potwierdzającym tożsamość będzie to, co w oczach osoby chcącej
    ją potwierdzić będzie wystarczające. Urzędy mają swoje przepisy. Te
    czasem prawo jazdy dopuszczają (np. kontrola drogowa), a czasem nie.
    Bank ma regulamin i kiedyś w BPH mogłeś posłużyć się tylko dowodem
    osobistym, którego numer był w systemie albo taką specjalną kartą
    klienta wydawaną przez bank. Zmienić numer można było tylko w
    macierzystym oddziale. Pod koniec działania tego banku można było
    jeszcze swoją tożsamość odbitką linii papilarnych potwierdzić, ale jak
    przejął ich ALIOR, to poszło to w "niepamięć".

    Jeśli chodzi o sklep i sprzedaż alkoholu, no to też pozostaje kwestia
    pracownika sklepu. Przepis mówi, że nie może sprzedać nieletniemu i nie
    przychodzi mi do głowy żaden przepis, który by określał, jak ma to
    zrobić. W odniesieniu do osób oczywiście dorosłych przecież w ogóle nikt
    o dowód osobisty nie pyta. Przy młodszych domagają się dowodu
    osobistego, ale często nawet nie rzucą okiem na rocznik, a przecież już
    dawno nie jest tak, ze dowód osobisty dostaje się w wieku 18 lat. Widuję
    teraz po sklepach takie tabliczki z wyjaśnieniem, że wygląd może być
    mylący i dlatego legitymują przy zakupie alkoholu.