    From: Marta Wieszczycka <m...@N...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: artykuł 39 kodeksu pracy
    Date: Tue, 01 Feb 2005 01:59:38 +0100

    jap wrote:
    > Witam.Mam pytanie a odpowiedzi potrzebuję na wczoraj.Czy kobieta,która w
    > lipcu tego roku skończy 55 lat i ma 32 lata pracy podlega ochronie
    > przedemerytalnej?Wiem że po nowelizacji art. 39 niby nie,ale jeżeli do 1
    > czerwca 2004 roku takiej ochronie podlegała to może można to traktować jako
    > "prawo nabyte".Byłoby to logiczne biorąc pod uwagę zasadę lex retro non
    > agit.Moja mama bo o niej mowa, mimo nieciekawej atmosfery w pracy ,nie
    > szukała innej,gdyż uważała że jest pod ochroną którą daje jej art.
    > 39.Tymczasem art.39 uległ zmianie i pracodawca mamy szybciutko z tego
> [...]
    To że przy wieku emerytalnym - 60 lat i ochronie 4-letniej nie podlega
    ochronie, to jasne.

    Zastanawia mnie natomiast Twój tok myślenia. Dlaczego w czerwcu 2004 r.
    takiej ochronie podlegała, kiedy zmiana art. 39, która nastąpiła 1
    czerwca wydłużyła okres ochronny, skoro wcześniej wynosił on 2 lata, a
    teraz wynosi 4, czyli więcej.

    Na jakiej podstawie Twoja mama do 1 czerwca podlegała takiej ochronie?
    A może przed 1 czerwca jakoś nabyła prawo do wcześniejszej emerytury?
    Bo jeśli tak, to mogłaby się powołać na ochronę praw nabytych.

    Przychodzi mi jeszcze do głowy inna rzecz - wypowiedzenie umowy
    pracownikowi nie jest taką prostą sprawą - trzeba mieć rzeczywisty
    powód. A pracownik może się odwoływać. Do sądu.
    Nie wnikając zatem w przepisy dotyczące emerytur może po prostu
    odwiedzisz Państwową Inspekcję Pracy, z tym wypowiedzeniem i zapytasz,
    co oni na to?

    Pozdrawiam,
    --
    MArta