    From: "mefka" <m...@p...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Znieslawienie
    Date: Fri, 29 Mar 2002 11:16:55 +0100

    Użytkownik Quest77 <q...@w...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:a813d5$lim$...@n...tpi.pl...
    > Jakie warunki trzeba spelnic by miec "pewna" wygrana w sprawie o pozew o
    > znieslawienie? Pewien delikwent rozpowiada, ze okradalem jego firme co
    > oczywiscie jest bzdura. Ilu swiadkuw powinienem miec (tzn ile osob, ktorym
    > to powiedzial i ktore bylyby w stanie zeznawac na moja korzysc)? Jakie sa
    > koszty takieg pozwu, ile mozna wygrac? Ile w koncu trwa taka rozprawa?
    >
    > Pozdr.

    O ile mi wiadomo to nie na tobie lezy ciezar udowodnienia ze nie jestes
    zlodziejem tylko na delikwencie ktory cie znieslawil. Jesli zatem posiada
    jakies dowody na popelnienie przestepstwa to w jego interesie jest wydac je
    prokuratorowi, obowiązkiem prokuratora jest wtedy wezwanie delikwenta,
    przesłuchanie go w charakterze świadka i zażądanie, żeby pod groźbą
    odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania zeznał, gdzie ma dowody i
    jakie. Świadek musi mówić prawdę, bez zatajania czegokolwiek, grozi mu
    bowiem z art. 233 k.k. do lat trzech pozbawienia wolności. A jeśli ktoś by
    się uparł i nie chciał wydać posiadanych dowodów przestępstwa, to może
    odpowiadać z art. 239, w którym za utrudnianie postępowania karnego i
    pomaganie sprawcy przestępstwa w uniknięciu odpowiedzialności przewidziana
    jest kara do pięciu lat pozbawienia wolności.
    Ty zatem wnosisz pozew ale to on musi udowodnic ze to nie bylo pomowienie.

    Pozdrawiam.