  • 1. Data: 2002-01-03 09:08:38
    Temat: Re: Unieważnienie aktu notarialnego
    Od: "amlej" <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Mariusz A. Jasiński" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:3C339D97.DAE35402@pro.onet.pl...
    > Taki przypadek.
    >
    > Sprzedaję mieszkanie. Kupujący bierze kredyt w banku.
    > W akcie notarialnym zostaje wpisane, że w ciągu 2 dni
    > roboczych nastąpi przelew kredytu na rachunek
    > sprzedającego.
    >
    > Akt zostaje podpisany (właścicielem mieszkania zostaje
    > kupujący), ale przelew nie zostaje zrealizowany.
    >
    > Kto jest właścicielem mieszkania?
    > Czy taki akt jest ważny?
    > Czy raczej musi nastąpić formalne unieważnienie
    > tego aktu?
    > Jak, przed sądem?

    Witam.

    Wobec niewykonania świadczenia wzajemnego tj zapłaty ceny zbywcy przysługuje -zgodnie
    z art 491kodeksu cywilnego-prawo odstąpienia od umowy.
    Wobec tego powinieneś pisemnie wyznaczyć nabywcy dodatkowy termin do zapłacenia ceny
    z zagrożeniem że w razie bezskutecznego upływu tego terminu odstąpisz od umowy.

    Po upływie tego terminu idziesz do notariusz i składasz w formie aktu notarialnego
    oświadczenie o odstąpieniu od umowy.To oświadczenie jest podstawą do żądania aby
    nabywca przeniósł na ciebie z powrotem własność nieruchomości.Jeśli nie uczyni tego
    dobrowolnie to występujesz do sadu o zobowiązanie nabywcy do złożenia oświadczenia
    woli przenoszącego własność nieruchomości na ciebie.
    Z prawomocnym wyrokiem idziesz znowu do notariusza aby złożyć swoje oświadczenie że
    własność nieruchomości przyjmujesz.Notariusz przesyła ten ostatni akt z odpisem
    wyroku do sadu wieczystoksięgowego
    który wykreśla z księgi wieczystej nabywcę a wpisuje ciebie.Aby zabezpieczyć się
    przed sprzedażą nieruchomości osobie trzeciej należy wnieść do sadu
    wieczystoksięgowego o wpisanie do księgi wieczystej roszczenia o przeniesienie
    własności nieruchomości-na podstawie oświadczenia o odstąpieniu od umowy.Radzę się
    pospieszyć.
    W razie wątpliwości zapraszam na priva.

  • 2. Data: 2002-01-03 10:38:29
    Od: Mariusz A. Jasiński <m...@p...onet.pl>

    amlej wrote:

    odstąpieniu od umowy.Radzę się pospieszyć.
    > W razie wątpliwości zapraszam na priva.

    Spoko, to tylko hipotetyczna sytuacja,
    c.d. dyskusji z pl.biznes.banki :))
    (wątek Bez marmurka ani rusz)

    np. oczywiście w moim akcie not. (ja byłem kupującycm)
    było zastrzeżenie o ezgekucji wobec mnie

    chodzi o to, czy lepiej aby sprzedający dostawała
    gotówkę od sprzedającego (bezpośrednio u notariusza),
    czy bezpieczniej pójść później/wcześniej do banku
    i zrobić przelew (który w pewnych przypadkach da się
    jednak odwołać, jak się wszystko sprawnie zorganizuje)

    MJ

  • 3. Data: 2002-01-03 10:41:56
    Od: Mariusz A. Jasiński <m...@p...onet.pl>

    amlej wrote:

> [...]
    nabywca przeniósł na ciebie z powrotem własność nieruchomości.Jeśli nie uczyni tego

    chciałem tylko zapytać jeszcze, czy jesteś pewien
    że taka procedura jest formalnie poprawna i przejdzie
    w Polsce w miarę sprawnie (np. 1 miesiąc)

    a może coś takiego miałeś okazję przeprowadzać ?

    MJ

  • 4. Data: 2002-01-03 10:47:50
    Od: stern <s...@f...id.pl>

    Mariusz A. Jasiński przeczytał/a(?), pomyślał/a(?), napisał/a(!):

    > chciałem tylko zapytać jeszcze, czy jesteś pewien
    > że taka procedura jest formalnie poprawna i przejdzie
    > w Polsce w miarę sprawnie (np. 1 miesiąc)

    Mariusz, żartujesz sobie?
    zobacz jakie tam są czynności (w nawiasach orientacyjny czas trwania):

    1) pisemnie wyznaczyć nabywcy dodatkowy termin do zapłacenia ceny (ile chcesz)
    2) idziesz do notariusz i składasz w formie aktu notarialnego
    oświadczenie o odstąpieniu od umowy. (kwestia dogadania się)
    3) występujesz do sadu o zobowiązanie nabywcy do złożenia oświadczenia
    woli przenoszącego własność nieruchomości na ciebie. (hmmm :-) )
    4) Z prawomocnym wyrokiem ( minimum trzy tygodnie od dnia wydania)
    idziesz znowu do notariusza aby złożyć swoje oświadczenie
    że własność nieruchomości przyjmujesz. (kwestia dogadania się)
    5) Notariusz przesyła ten ostatni akt
    z odpisem wyroku do sadu wieczystoksięgowego
    (załóżmy że kilka dni)
    6) który wykreśla z księgi wieczystej nabywcę a wpisuje ciebie
    (a to już od kilku dni do kilku lat :-) ).

    Mariusz, w miesiąc nie da rady :-))))

    Pozdrowienia
    Marcin
    --
    "Chodzi stabilniej niż win 2000
    (przynajmniej do teraz :-))) ), coś jak linux :-)))))."

    Mariusz Biernaczyk
    na ms-news.pl.windowsxp

  • 5. Data: 2002-01-03 11:03:47
    Od: Mariusz A. Jasiński <m...@p...onet.pl>

    stern wrote:

    > Mariusz, żartujesz sobie?

    na szczęście to jest tylko dyskusja :)))

    > 1) pisemnie wyznaczyć nabywcy dodatkowy termin do zapłacenia ceny (ile chcesz)

    tydzień maks ! :)

> [...]
    > że własność nieruchomości przyjmujesz. (kwestia dogadania się)
    > 5) Notariusz przesyła ten ostatni akt
    > z odpisem wyroku do sadu wieczystoksięgowego

    1-2 miesiące

    > 6) który wykreśla z księgi wieczystej nabywcę a wpisuje ciebie
    > (a to już od kilku dni do kilku lat :-) ).

    to już jest szczegół, najważniejszy jest dojście do aktu not. (punkt 5)
    oraz równolegle cytuję: "wnieść do sadu wieczystoksięgowego o wpisanie
    do księgi wieczystej roszczenia o przeniesienie
    własności nieruchomości-na podstawie oświadczenia o odstąpieniu od
    umowy."

    to powinni załatwić w sądzie w kilka dni,
    mi sąd w tydzień poprawił błąd który powstał 20 lat
    temu w księdze wieczystej (z winy urzędniczki)

    tak że wygląda to realnie :))

    MJ

  • 6. Data: 2002-01-03 11:11:28
    Od: stern <s...@f...id.pl>

    > 1-2 miesiące

    punkt 4 trwa minimum 2 tygodnie,

    punkt 3
    składasz pozew, sąd wydaje nakaz (X)
    i przesyła go drugiej stronie (2 - 3 dni)
    jeśli to w postępowaniu nakazowym druga strona ma dwa tygodnie
    (sąd poczeka jeszcze ok. tygodnia, bo zarzuty
    można wysłać pocztą w ostatnim dniu
    (mamy już trzy tygodnie i dwa dni)

    sądzisz, że dostaniesz wyrok sądu w miesiąc?
    właściwie przy pewnej dozie szczęścia :-)

    > tak że wygląda to realnie :))

    teoretycznie tak :-)

    Pozdrowienia
    Marcin

  • 7. Data: 2002-01-03 16:51:37
    Od: "amlej" <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > że taka procedura jest formalnie poprawna i przejdzie
    > w Polsce w miarę sprawnie (np. 1 miesiąc)
    >
    > a może coś takiego miałeś okazję przeprowadzać ?

    Szkoda że od razu nie wskazałeś że to tylko ćwiczenia bo bym się tak nie przejął :))
    Procedura jest pewna choć spotkałem się już z poglądem że już samo oświadczenie o
    odstąpieniu od umowy sprzedaży powoduje powrotne przeniesienie własności rzeczy
    jednakże orzecznictwo Sądu najwyższego reprezentuje stanowisko wskazane przeze mnie
    wcześniej.
    Są również poglądy że oświadczenie o odstąpieniu od umowy sprzedaży nieruchomości nie
    musi być sporządzone w formie aktu notarialnego wystarcza forma pisemna z podpisem
    notarialnie poświadczonym -jednakże lepiej nie ryzykować podeprzeć się aktem
    notarialnym.
    Niestety procedura jest czasochłonna i na 1 miesiąc nie masz co liczyć :((
    Lepiej więc zabezpieczyć się przed ewentualnością, że nabywca wpuści cię w maliny i
    zadbać o to aby pieniądze trafiły do ciebie przed złożeniem podpisów pod aktem
    sprzedaży.O ile wiem notariusze robią przerwę w trakcie której strony załatwiają
    sprawy finansowe a po przerwie pytają się czy cena została zapłacona.Jeśli tak to
    strony podpisują ten akt.
    Najlepiej-moim zdanie-pójść z nabywcą do banku i zadbać o to aby pieniądze trafiły na
    twoje konto.
    Gotówkę wpłacić na swoje konto przy nabywcy aby uchronić się przed fałszywkami .

  • 8. Data: 2002-01-03 21:27:57
    Od: Mariusz A. Jasiński <m...@p...onet.pl>

    amlej wrote:

    > Szkoda że od razu nie wskazałeś że to tylko ćwiczenia bo bym się tak nie przejął
    :))

    Wybacz, stary :))
    Sądziłem że wyrażenie "Taki przypadek." będzie oznaczać
    że sytuacja jest hipotetyczna.

    Dzięki za tak porządny wykład. Warto w tym bagnie prawnym
    trochę się orientować.

    MJ