    From: "Marta Wieszczycka" <m...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Świadek na sprawie rozwodowej
    Date: Sun, 16 Jun 2002 00:12:24 +0200

    <k...@p...onet.pl> wrote in message
    news:555c.000014b8.3d0909be@newsgate.onet.pl...
    > Witam wszystkich serdecznie
    >
    > Gdzie mogę poczytać/dowiedzieć się o tym jak wygląda sprawa rozwodowa z
    punktu
    > widzenia świadka. Świadek jest powołany przez osobę, której nie zna...
    > Pozwu jeszcze nie otrzymał. Najprawdopodobniej podejrzany jest o przyczynę
    > rozpadu małżeństwa. Czy zobligowany jest do pomocy osobie, która ją
    pozwała?

    Nie, nie jest zobligowany do pomocy osobie, ktora go zglosila.
    Zobowiazany jest natomiast do mowienia prawdy. W innym bowiem wypadku moze
    zostac oskarzony o skladanie falszywych zeznan.
    Pozwu nie otrzymal, poniewaz nie jest oskarzonym (to nie sprawa karna), ani
    strona (jest tylko swiadkiem). Zapewne niczego jeszcze nie otrzymal z sadu,
    poniewaz to sad decyduje, ktorego swiadka powolac, a ktorego nie.
    Nawet jezeli sad powola go na swiadka, to nie bedzie go oskarzac. W tej
    kwestii rola sadu bedzie bowiem ustalenie, ktora ze stron (maz, zona, oboje)
    jest winna rozpadu malzenstwa.

    Pozdrawiam,
    Marta Wieszczycka